• Anonym (AJ!)

Ont i livmodern!!

Hej, jag är gravid i vecka 15+0 och har sen ett par dagar tillbaka fått som huggaktig känsla eller typ molande smärta på högra sidan av livmodern.. Det kan komma helt plötsligt och vet inte riktigt vad det beror på! Det gör inte så ont att jag börjar gråta eller måste huka mig eller annat, utan jag blir mest chockad när det dyker upp och smeker lite på stället där hugget kommer..

Men någon som vet vad detta skulle kunna vara?

Är det farligt?

Är det livmodern som växer?

• Svar på tråden Ont i livmodern!!
  • natalia89

Jag tycker det låter som ligamentsmärtor, och det är inte farligt.

• Anonym (AJ!)
    natalia89 skrev 2015-08-26 23:25:29 följande:

Jag tycker det låter som ligamentsmärtor, och det är inte farligt.

Hej, tack för svaret! Skulle du kunna förklara vad ligamentsmärtor är?

Vad menas osv..
  • natalia89

Så som jag fått förklarat till mig så "hänger" livmodern fast i trådar, ligament. När livmodern växer så töjs ligamenten och det kan göra fruuuuuktansvärt ont, men som sagt inget farligt :)

• Anonym (AJ!)
    natalia89 skrev 2015-08-26 23:57:11 följande:

Så som jag fått förklarat till mig så "hänger" livmodern fast i trådar, ligament. När livmodern växer så töjs ligamenten och det kan göra fruuuuuktansvärt ont, men som sagt inget farligt :)

Åh va bra!! Tack för dina svar!!:) vi vill ju så gärna att allt går bra med lillen där inne!!
  • natalia89
    Anonym (AJ!) skrev 2015-08-27 00:00:53 följande:

Åh va bra!! Tack för dina svar!!:) vi vill ju så gärna att allt går bra med lillen där inne!!

Du behöver inte oroa dig! :) hur långt gången är du?
  • Anonym (AJ!)
    natalia89 skrev 2015-08-27 00:09:26 följande:

Du behöver inte oroa dig! :) hur långt gången är du?

Vecka 15:)
  • natalia89

Det var precis då som jag i perioder fick jätteont i sidorna... Det känns som typ vid ägglossning (om du känner när du har det) fast x100! En gång i v 16 kunde jag varken sitta, stå eller ligga ner. Hur jag än vred och vände mig på så gjorde det jätteont och jag åkte faktiskt in för att kolla så allt var bra med min bebis. Man tar hellre det säkra före det osäkra när det gäller den lilla :)

• Anonym (AJ!)
    natalia89 skrev 2015-08-27 00:18:28 följande:

Det var precis då som jag i perioder fick jätteont i sidorna... Det känns som typ vid ägglossning (om du känner när du har det) fast x100! En gång i v 16 kunde jag varken sitta, stå eller ligga ner. Hur jag än vred och vände mig på så gjorde det jätteont och jag åkte faktiskt in för att kolla så allt var bra med min bebis. Man tar hellre det säkra före det osäkra när det gäller den lilla :)

Oj måste gjort riktigt jäkla ont!!:-0

Ja absolut det gör man ju! Man vill ju att bebisen mår bra såklart! Men vad tycker du? Borde jag åka in eller vänta in första ultraljudet den 13/9 ?

Fick bara det där hugget 1 gång idag efter att jag skrev detta inlägget, så idag har allt varit jätte lugnt faktiskt!
  • natalia89
    Anonym (AJ!) skrev 2015-08-29 22:31:26 följande:

Oj måste gjort riktigt jäkla ont!!:-0

Ja absolut det gör man ju! Man vill ju att bebisen mår bra såklart! Men vad tycker du? Borde jag åka in eller vänta in första ultraljudet den 13/9 ?

Fick bara det där hugget 1 gång idag efter att jag skrev detta inlägget, så idag har allt varit jätte lugnt faktiskt!

Är det ligamentsmärtor så behöver du inte åka in, men jag kan ju inte veta exakt vad det är du har känt... Ring till gynakut imorgon och rådgör med dem. Beskriv vad du kände. Jag gjorde det innan jag åkte in och hon var väldigt tydlig med att hon inte tyckte det var nödvändigt att jag åkte in, men jag gjorde det ändå :p känner du att du absolut inte kan tänka på nått annat så är mitt råd att åka in, för din egen skull och för att du inte ska gå runt och oroa dig... Annars tror jag du kan vara lugn, du får gärna uppdatera efter ul :)
  • Anonym (AJ!)
    natalia89 skrev 2015-08-29 22:45:36 följande:

Är det ligamentsmärtor så behöver du inte åka in, men jag kan ju inte veta exakt vad det är du har känt... Ring till gynakut imorgon och rådgör med dem. Beskriv vad du kände. Jag gjorde det innan jag åkte in och hon var väldigt tydlig med att hon inte tyckte det var nödvändigt att jag åkte in, men jag gjorde det ändå :p känner du att du absolut inte kan tänka på nått annat så är mitt råd att åka in, för din egen skull och för att du inte ska gå runt och oroa dig... Annars tror jag du kan vara lugn, du får gärna uppdatera efter ul :)

Jag vet inte hur jag ska göra faktiskt, jag försöker vara lugn och det funkar:) jag brukar känna på mig om jag behöver oroa mig, men i och med att jag aldrig varit gravid innan och jag så hemskt gärna vill ha min lilla bebis, så undrar man ju vad som försiggår i kroppen hehe ja absolut det ska jag göra!!
  • Anonym (AJ!)

Jag ringde 1177 nyss, och hon hade dessvärre inte hört talas om mina problem.. Hon rådde mig till att ringa min barnmorska imorgon och höra med henne! Nu blev man ju lite orolig :/

• Grace01

Precis såna smärtor hade jag också under den tiden av graviditeten. Min barnmorska sa att det berodde på ligamentsmärtor. Tänk vad mycket som ska växa och komma på plats därinne! Det är inte alls konstigt att det moler och hugger ibland.

• Anonym (AJ!)
    Grace01 skrev 2015-08-30 16:25:58 följande:

Precis såna smärtor hade jag också under den tiden av graviditeten. Min barnmorska sa att det berodde på ligamentsmärtor. Tänk vad mycket som ska växa och komma på plats därinne! Det är inte alls konstigt att det moler och hugger ibland.

Jaha okej, aa jag ringde min barnmorska precis och hon sa det också till mig, så det känns ju bra att veta vad det är och att det inte är farligt ???? ne precis det är ju inte konstigt att det hugger så!
Svar på tråden Ont i livmodern!!