• Gbgtös27

Åt skinkmacka på café!

Tänkte mig inte för utan åt en ost och skinkmacka på ett café imorse .. Kom sedan på att det kanske inte va så smart att äta skinkan.. Den var rökt ..

Är gravid v 10+3..

Va tror ni? Finns det risk att pyret tagit skada för att jag är så klantig?

• Svar på tråden Åt skinkmacka på café!
  • Sockervaddspinnen

Alltså, du åt en tunn skinka, inte en halv gris.

• zemer

Man kan äta skinka utan problem när man är gravid. Dock finns det en risk för listeria i vackumförpakningar, så det är bäst att välja så nyförpackat som möjligt.

Men tror knappast att du behöver oroa dig. Självklart finns rekomenderingarna av en anledning och det är bra att följa dom, men det är rekomenderingar och man behöver inte va hysterisk kring det. Jag har glömt mig många gånger under både förra och denna graviditeten, försöker tänka på det men ibland glömmer man, men allt har gått bra ändå.

• IMHO

I synnerhet är det kallskuret som närmar sig bäst-före-datum som kan ha en något högre (men fortfarande jätteliten) risk att ge infektion. På ett café tror jag att de förbrukar råvaror i snabbare takt. Risken är större att din oro och stress är skadligt, så andas ut, tänk att gjort är gjort och konstatera att det antagligen inte är någon fara. Känner du inga symptom de närmsta dagarna, så är "faran" över.

• Pentra

Är den här trådstarten verkligen på riktigt???

• Erizajo

Hahaha detta är inte på riktigt får vi hoppas? Hur ska man kunna ta hand om en bebis om man är så extremt paranoid? Då blir det akuten om bebisen nyser!

• Nyfikna72

Undrar vad gravida kan äta egentligen om man följer precis alla råd och rön som finns? Det verkar vara farligt allting snart......

• IMHO
    Erizajo skrev 2015-08-27 19:04:11 följande:

Hahaha detta är inte på riktigt får vi hoppas? Hur ska man kunna ta hand om en bebis om man är så extremt paranoid? Då blir det akuten om bebisen nyser!

Äsch, att vara överdrivet orolig i början av graviditeten är inte så ovanligt. I synnerhet om man råkar googla mycket skrämselpropaganda. Det har dels hormonella förklaringar och kanske även att det i Sverige finns en tradition att tolka larmrapporter och rekommendationer som regler och lagar. Man bombas verkligen av info och åsikter från höger och vänster i början och många välmenande medmänniskor känner dessutom ett överdrivet behov av att varna och "förbjuda".

Många som känner den här oron i början blir coolare med tiden, så oroa dig inte för TS. Schysstare att ta henne på allvar.
  • Gbgtös27

Jaja jag fattar kritiken .. Och inser själv att det var ganska fjantigt att noja upp sig för. . Anledningen var väl mest att dagen innan var jag hos bm som sa att man skulle vara försiktig med just pålägg .. Och de orden ringde lite i öronen efter att jag ätit mackan ..

• hondendärtjejen

Vaccumförpackade pålägg KAN innehålla listeria om man har otur. Men tror risken är liten, men dom måste väl varna ifall ifall.

Svar på tråden Åt skinkmacka på café!