Inlägg från: Anonym (Mer) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mer)

Min lilla tjej är så hungrig!

Du ska ge ditt barn ersättning så att hon blir mätt! Inte utifrån vad som står på paketet. Vår barnsjuksköterska säger att man alltid ska göra 20 ml mer än vad barnet brukar äta, så att det blir lite över. Då vet man att de får i sig tillräckligt. Min dotter är 3,5 mån och får ersättning två ggr/dag och amning resten. Hon äter nu en flaska gjord på 210 ml vatten (hur mycket det blir i färdig ersättning har jag inte i huvudet, då vi precis fått öka på). Så ge barnet mer mat!

• Anonym (Mer)

Och du har rätt i att din mjölk inte räcker just nu, för produktionen har ju förstås anpassat sig till att hon dessutom äter viss ersättning. Och det är ju precis som det ska vara. Om du vill ha mer bröstmjölk så får du intensivamma en period.

• Anonym (Mer)

Dessutom så har de ju en tendens att kräkas upp överskottet om de får i sig för mycket, så det brukar reglera sig självt! Lycka till och hoppas hon sover bättre och blir mer nöjd nu!

• Anonym (Mer)

Nej men jag menade iofs inte så. Utan att det kommer ju att anpassa sig och bli mindre bröstmjölk nu eftersom hon inte kräver mer bröstmjölk då hon några mål äter sig mätt på flaska.

Ibland känner man ju själv att det inte räcker till (eller att det inte är värt det att intensivamma så mycket som kanske skulle behövas, för tillfället) det måste vara helt ok att välja att ge tillägg om man känner att det blir bäst.

Lillansmam skrev 2015-08-28 11:24:35 följande:

Hej och absolut ska jag börja ge mer ersättning, alltså större portion så hon äter sig mätt. Däremot så stämmer det inte riktigt med min mjölk för jag hade aldrig börjat ge ersättning om det inte var så att min mjölk räckte från början. Nu ammade min lilla non stop men gick inte upp ordentligt i vikt. Jag bollade fram och tillbaka hur jag skulle göra för det var ett svårt val för mig att börja ge ersättning men när vågen stod stilla efter 2 veckor med massa amning så fick jag lov att börja mer ersättning - och då fick lillan upp i vikt Tack och lov :)

Svar på tråden Min lilla tjej är så hungrig!