• Kitty baby

2åring med förkylningsastma - slemmet från helvetet...TIPS någon?!

Min yngsta har haft problem med hosta/segt slem sedan RSvirus när hon var 10 dagar. Konstaterad förkylningsastma och vi har airomir o flutide som vi använder när hon blir dålig. Jag provar även alla hostmediciner som finns, koksalt, nässpray, ångbad, lavendelavkok, icke-slembildande mat osv. men tycker ÄNDÅ att detta är jättejobbigt. Förlopp: min dotter vistas 1-2 dagar på dagis efter sommaren och får en förkylningsbacill. Direkt sätter den sig på luftrören och hon får slemhosta som är såå mycket värre på natten förstås. Allt vi ger henne gör ju slemmet lättare att hosta upp men för oss innebär det i praktiken att vi spenderar nätterna med att lyssna på hennes hosta och vänta på att hon ska kräkas slem, vilket en dålig natt kan hända upp till 2-3 ggr. Nu senast sov hon i mitt knä sittandes för att det blir sämre när hon ligger ner men det spelade ingen roll. Under dag/kväll kommer inget slem upp/ut vare sig via näsan eller när hon hostar. (vi har även hennes säng höjd och bullat med kuddar) utan det är när hon stannar av och sovar som det samlas och frodas.

Nu har vi fått en tid hos husläkaren för att diskutera ev remiss till barnläkare för att se om det är så att hon ska medicineras på annat sätt eller oftare. Jag tycker att medicinen (som hon inhalerar) hjälper mot pipig/rosslig andning men inte så mycket mot slemmet. Hur mycket slem kan bildas hos en så lite människa kan man undra.....Det är ju bra att hon får upp slemmet men som det är nu så blir ju sömnen så himla ströd samt att hon lite känner att hon inte vill sova på kvällen för hon vet att hon kommer kräkas....'mamma jag vill inte kläkas...'

Någon som har liknande erfarenheter? Tips och råd?

• Svar på tråden 2åring med förkylningsastma - slemmet från helvetet...TIPS någon?!
  • Minza83

Slemlösande kanske vore något? Bisolvon kan ges från 1 års ålder..

• Kitty baby

Som jag skrev, vi har alla hostmediciner på planeten men det flesta är mer el mindre verkningslösa på detta slem. Honungsvatten funkar ungefär lika bra som Bisolvon. Mollipect funkar oxå ok men bara för stunden....nytt slem produceras lika fort som jag hinner säga Coccilana...Rynkar på näsan

• vickepop

Vi har samma med vår dotter. Kräktes mängder med slem när hon fick hostmedicin. Vi har fått rådet av läkare att öka flutide till 3-4 ggr/ dag två puffar varje gång. Även att ta Airomiren innan flutide och vänta 5-10 min och sedan ta flutide för att luftvägarna ska öppnas upp och på så sätt få ner flutide längre ner i lungorna. Vår läkare rekommenderade att istället för hostmedicin ge henne Airomir när hon börjar hostar ( vi brukar då vara uppe i maxdos/dygn ). Hon tar den i sömnen tack vare andnings röret. Det har hjälpt oss med bättre sömn, mindre hosta och inget slem kräkande.

• Kitty baby
    vickepop skrev 2015-08-27 20:06:03 följande:

Vi har samma med vår dotter. Kräktes mängder med slem när hon fick hostmedicin. Vi har fått rådet av läkare att öka flutide till 3-4 ggr/ dag två puffar varje gång. Även att ta Airomiren innan flutide och vänta 5-10 min och sedan ta flutide för att luftvägarna ska öppnas upp och på så sätt få ner flutide längre ner i lungorna. Vår läkare rekommenderade att istället för hostmedicin ge henne Airomir när hon börjar hostar ( vi brukar då vara uppe i maxdos/dygn ). Hon tar den i sömnen tack vare andnings röret. Det har hjälpt oss med bättre sömn, mindre hosta och inget slem kräkande.

Ok, tack för info! Ja vi har också gått upp i dos och ger precis som du beskriver. Dock har jag inte provat på natten.... Vi ger henne med hjälp av 'ankan' som hon andas igenom - är det den du menar att du använder på natten? Ja, det ska jag testa...just nu avskyr hon hela proceduren så jag får försöka vara smidig som attan...:) Tack för goda råd!
  • LNE

Min dotter fick också förkylningsastma efter RS och hostade sönder dig själv.

Testa att ge röd saft för det hjälper mot slemmet. Införskaffa en luftrenare och ställ i hennes rum.

Airomir och flutide kanske inte är rätt mediciner för henne. Vi har fått testa oss fram och nu tar hon flutide, seretide och ventoline. Ett tag tog hon även montelukast.

Prata med läkaren och säg att du vill testa annan medicin.

Funkar inte detta så kanske ni ska tänka på allergier? Min dotter utvecklade allergi mot kvalster i allt detta och då hjälpte ingen astmamedicin mot den hemska natthostan. Utan nu behöver hon även antihistamintabletter för att inte hosta.

• Kitty baby

Tack för input!
    Röd saft och alla andra huskurer är redan med i vårt behandlingsschema....även luftfuktare.

Dock tycker jag att det inte är hostan i sig som är det mest jobbiga utan att hon är så slemmig. Låter som en perkulator så fort hon lägger sig för att sova (nä, hon ligger inte, hon mer el mindre sitter och sover i sin säng) och efter en stund så går det inte att andas längre pga allt slem och då börjar hon hosta och kräks därefter ujpp slem och om man har otur även middag.

Ska till husläkaren om en dryg vecka och ska försöka få remiss till barnläkare/astma läkare då jag har förstått att det finns måna olika mediciner och varianter på hur man ska använda medicin. Har även fått tips om att kolla om de finns astmaskola på vår VC. Ska nu också jobba hårt med att undvika slembildande mat - vilket är en utmaning för ett redan matkinkigt barn...Tyst

• Mamma76

Ni borde låna en Nebulisator (ångmaskin med ansiktsmask ) från barnavdelningen. Det är det bästa mot slemmig hosta. Det kan också hända att hon inte har förkylningsastma men istället trakeomalaci och bronkomalaci. Det ger dom symptom du beskriver. Då kan det faktiskt vara farligt med slem som fastnar i lungorna. Ni borde filma hennes slemmiga andning och kräva en utredning av lungorna.

• moster helen

hej. Vi är i en liknande sits om ni. Håller med föregående inlägg om att skaffa en "maskin" som kan flöda ånga, det har vi och ger alltid våran dotter inför natten när hon är som värst, det har bättre effekt än att bara "puffa". Tar din dotter bara medicin vid förkylning? kanske behöver det regelbundet? Vi har testat massor men slemmet är fortf ett stort problem och dottern utreds nu för andra lungsjukdomar. Se till att få komma till en barnläkare om jobbar med astma så ska ni nog få hjälp!

Svar på tråden 2åring med förkylningsastma - slemmet från helvetet...TIPS någon?!