2åring med förkylningsastma - slemmet från helvetet...TIPS någon?!
Min yngsta har haft problem med hosta/segt slem sedan RSvirus när hon var 10 dagar. Konstaterad förkylningsastma och vi har airomir o flutide som vi använder när hon blir dålig. Jag provar även alla hostmediciner som finns, koksalt, nässpray, ångbad, lavendelavkok, icke-slembildande mat osv. men tycker ÄNDÅ att detta är jättejobbigt. Förlopp: min dotter vistas 1-2 dagar på dagis efter sommaren och får en förkylningsbacill. Direkt sätter den sig på luftrören och hon får slemhosta som är såå mycket värre på natten förstås. Allt vi ger henne gör ju slemmet lättare att hosta upp men för oss innebär det i praktiken att vi spenderar nätterna med att lyssna på hennes hosta och vänta på att hon ska kräkas slem, vilket en dålig natt kan hända upp till 2-3 ggr. Nu senast sov hon i mitt knä sittandes för att det blir sämre när hon ligger ner men det spelade ingen roll. Under dag/kväll kommer inget slem upp/ut vare sig via näsan eller när hon hostar. (vi har även hennes säng höjd och bullat med kuddar) utan det är när hon stannar av och sovar som det samlas och frodas.
Nu har vi fått en tid hos husläkaren för att diskutera ev remiss till barnläkare för att se om det är så att hon ska medicineras på annat sätt eller oftare. Jag tycker att medicinen (som hon inhalerar) hjälper mot pipig/rosslig andning men inte så mycket mot slemmet. Hur mycket slem kan bildas hos en så lite människa kan man undra.....Det är ju bra att hon får upp slemmet men som det är nu så blir ju sömnen så himla ströd samt att hon lite känner att hon inte vill sova på kvällen för hon vet att hon kommer kräkas....'mamma jag vill inte kläkas...'
Någon som har liknande erfarenheter? Tips och råd?