Inlägg från: Anonym (Mjo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mjo)

Hur kan man bli så överviktig att man väger tresiffrigt?

Jag förstår hur du menar, man borde se det och kunna stoppa det långt innan..

Men för min egen del är jag inte väldigt överviktig vid tresiffrigt.. Jag väger normalt, odeffad, runt 85 kg (kvinna) och har väldigt mycket muskler. Vid 100 har jag "bara" lite hull/kurvor...

• Anonym (Mjo)

Jag upplevde inte ts som otrevlig? Jag undrar oxå hur det går till, spec när det handlar om inte bara 100 (vilket som sagt inte behöver vara så mycket som det låter) utan 120-150kg osv.. Det händer som sagt inte över en natt. Och även om folk får se ut precis som de vill, och jag tänker inte lägga mig i om det är en hälsorisk eller så vidare, MEN de flesta som väger så mycket skulle nog hellre väga lite mindre.

• Anonym (Mjo)
    Nayaa skrev 2015-08-30 12:47:51 följande:

Hm: Det finna säkert en miljon anledningar. Man kanske är nedstämd, man kanske inte kan någonting om kalorier, man kanske har brutit båda benen, man kanske är skitlat, man kanske blir misshandlad av sin man hela nätterna, man kanske har ett marsvin som dött en brutal död.

Och återigen så är inte alla brydda av att gå upp i vikt, och allas mål i livet är inte att vara smala.

Det är väl ärligt talat inte jättesvårt att förstå?

Allas mål är absolut inte att vara smala, men hur mångas mål är att vara sjukligt överviktig, inte orka röra på sig, ha svårt att hitta kläder, inte orka leka med sina barn, få ont i fötter/knän osv? Det handlar inte bara om utseende! Och även om lvervikt/fetma inte skadar/dödar så har det ju ofta några dåliga effekter på kroppen som jag nämnde!?
  • Anonym (Mjo)
    Nayaa skrev 2015-08-30 14:20:46 följande:

Mjo: Vad är det du undrar egentligen? Jag gav massor av exempel på varför man kan gå upp i vikt, det finns säkert 1 miljon exempel till.

Frågan är väl egentligen inte hur det är möjligt, men hur man kan tillåta att det går så långt, vad än orsaken är? Det måste väl ändå väga tyngre att kunna tex röra på sig än att man mår psykiskt dåligt och äter medicin. Man mår ju kanske inte bättre av att dessutom vara överviktig, även om man skiter i det estetiska. Min följdfråga är väl varför folk inte gör något åt det?
    Sen svarade jag väl eg på din kommentar om att alla inte är brydda om att gå upp i vikt och att allas mål inte är att vara smala. Jag menade ju att jag har svårt att förstå att man aktivt skulle välja alla ev negativa följder av övervikt bara för ens ideal inte är att vara smal.
  • Anonym (Mjo)
    Anonym (för att) skrev 2015-08-30 14:03:17 följande:

Jag väger nästan tresiffrigt pga sjukdomar och biverkningar av mediciner.

Jag har en sjukdom som gör att jag inte "kan" använda mina muskler särskilt mycket. Att bara stå upprätt gör för jävla ont och jag äter massa morfin bla varje dag.

Kan absolut inte träna och ska enligt läkare inte upprepa samma rörelse flera ggr i rad som vid tex en kort promenad eller ens tvätta mitt eget hår.

Har oxå en hormonell sjukdom som gör att blodsockret alltid är lågt och hela kroppen skriker efter något sött för att kunna höja sockret. Känner mig yr och svag om jag inte snabbt får i mig snabba kolhydrater.

Har i omgångar ätit medicin för att må bättre, orka mer men då har biverkningar gjort att jag hamnat på ca 120 kg i vikt, samlat massa vätska bla.

Så då har ju effekten blivit motsatt. Jag har gått upp i vikt fast jag velat bli rörligare för att kunna gå ner i vikt.

Jag har velat operera magsäcken för att kunna gå ner i vikt, men det får jag inte pga min sjukdom.

Om jag skulle gå ner mycket i vikt så skulle mina leder börja hoppa ur så fort jag rör mig. Som det är nu håller fettet dem på plats, jag känner att de är lösa och det klickar o hoppar hela tiden.

Så rekommendationen är att jag fortsätter väga som jag gör nu för min egen skull....men det är inte KUL..

Bla pga av inlägg som detta. Jag vill inte vara fet....må illa varje gång jag ser mig i spegeln...undra vem fan den tjockisen på kortet är i kameran.

Inte kunna köpa kläder som sitter bra, se ut som en tunna, folks blickar.

Jag ser inte sjuk ut på något sätt, bara FET!!

Att jag stönar när jag går, svårt att resa mig upp till stående mm

Folk glor på en som att om det är så jävla jobbigt att vara fet så man stönar så får man skylla sig själv, man kan ju göra något åt det....

Men vad med denna tråd fick dig att ta så illa upp? Varför är en simpel fråga alltid ett påhopp när det gäller övervikt? Ts ville helt enkelt veta hur det kommer sig att man kan bli så överviktig.. Ts börjar inlägget med att skriva att det inte är illa menat! Och för att tillägga så är det ytterst FÅ som är väldigt överviktiga av sådana extrema anledningar som du.
  • Anonym (Mjo)
    Nayaa skrev 2015-08-30 15:37:20 följande:

Mjo: Varför tar överviktiga illa upp av att folk ska ifrågasätta och döma? Jadu. Kanske för att vi lever i ett samhälle där tjocka diskrimineras dagligen?

Där tjockförakt maskeras med "jag tänker ju på bara din hälsa". Ett samhälle där människor hellre dör än blir tjocka. Ett samhälle där vi konstant matas av nidbilder av tjocka.

Är det konstigt att människor tar illa upp? Nej inte direkt. Ni behöver helt enkelt ta ett jävligt stort steg tillbaka och låta andra leva sina liv ifred.

Men det är ju inte bara överviktiga som det sneglas på och döms och diskrimineras, det gäller otroligt många andra kategorier av människor med.. Folk har åsikter om allting. Det gäller att inte ta åt sig.

Vilka är "ni"? Detta är ett diskussionsforum där en tråd handlade om detta ämne utan att på något sätt vara otrevlig, utan det var en fråga. Man är väl här för att diskutera? Då ska inte folk behöva bli ombedda att "låta andra leva sina liv". Det är tillåtet att undra och diskutera och ha olika åsikter. De som tar illa upp behöver inte vara med i diskussionen.

Vad vet du för övrigt om min viktsituation. Du antar att alla som är "anti tjockis" är smala själva?
  • Anonym (Mjo)
    Anonym (osunt) skrev 2015-08-30 15:01:45 följande:

Skämtar du? Har du ens varit deprimerad?

När det var som värst var jag tvungen att göra scheman där jag gjorde en livsnödvändig sak om dagen för att över huvud taget hantera mitt liv.  T ex: "I morgon går jag och handlar, på onsdag betalar jag räkningar, på torsdag diskar jag". 

Det var vad jag orkade. Inte för att jag var lat, jag har en hög arbetskapacitet och lever normalt ett aktivt liv, utan för att jag var sjuk! Att träna låg långt ner på min priolista. 

Japp. Jag var deprimerad för att jag led av daglig värk och hade blivit väldigt överviktig pga det.. Jag insåg att det aldrig skulle bli bättre om jag inte tog tag i det. Motion/träning är bland det bästa som finns mot depression!
  • Anonym (Mjo)
    Anonym (varför) skrev 2015-08-30 16:35:53 följande:

Men herregud vilken stereotyp bild av överviktiga du har! Mina mål i livet är inte kopplade till vikt åt ena eller andra hållet överhuvudtaget. Mitt stora mål är att vara lycklig. Om jag inte kunde röra mig, inte leka med mina barn, hade ont i kroppen eller tvingades klä mig i fula kläder skulle jag antagligen inte vara lycklig. Men nu kan jag göra allt jag vill göra, känner mig aldrig begränsad av min vikt. Jag kan vandra i fjällen, jag kan springa ikapp med barn, jag kan klä mig sexigt och snyggt, jag kan nudda golvet med handflatorna om jag står med raka ben, jag kan simma 1000 m, jag har aldrig värk i kroppen, jag kan åka berg-ochdalbana och göra allt annat som gör mig lycklig. Jag har dessutom perfekta värden på sånt som blodsocker, kolesterol och blodtryck. Varför skulle jag vilja ändra på mitt liv för att vågen visar 110 kg?

Men om du kan göra allt det där så riktar sig ju inte mitt inlägg mot dig? Det vänder sig ju till dom som inte kan göra sånt och lider av de exempel som jag tog upp. Vadå stereotyp? Jag har inte någon stereotypbild utan jag har angett ett EXEMPEL på övervikt som kanske inte är hälsofarlig men jobbig/begränsande.. Tror du har missförstått lite!
  • Anonym (Mjo)
    Nayaa skrev 2015-08-30 16:21:00 följande:

Mjo: Och det där är väl en rätt vanlig kommentar från någon som inte tillhör en utsatt grupp men gärna knäpper andra på näsan och försöker bestämma vad andra bör känna.

Lite oklart hur andra förtryck ska få någon som är diskriminerad på grund av sin vikt att må bättre.

Nej, det finns extremt många tjockhatande tjockisar, dom är en produkt av samhället vi lever i precis som dom tjockhatande smalisarna är.

Nu fattar jag ingenting? Vilken kommentar är vanlig? Från vem? Du vet fortfarande inte vad jag tillhör för "grupp"..?
  • Anonym (Mjo)
    Nayaa skrev 2015-08-30 16:55:10 följande:

Mjo: Jag vet exakt vad du tillhör för grupp. Du tillhör dom som sysslar med fatshaming. Hur mycket fett du har på kroppen är fullständigt irrelevant.

Det gör jag verkligen inte. Jag har inte varit otrevlig mot någon här, eller sagt något otrevligt om folk som är överviktiga. Jag har helt enkelt mycket frågor kring väldigt överviktiga personer.. Nu är det du som har onödiga fördomar och drar förhastade slutsatser och det tycker jag du kan lägga av med. Jag har rätt att ställa frågor och ifrågasätta precis som alla andra. Om du känner dig trampad på tårna, är det du som har problem med dig själv. Jag har själv varit överviktig och tagit tag i det eftersom jag inte kan förstå hur man vill leva på det viset. Jag mådde fruktansvärt dåligt och då hann jag inte ens över 100-sträcket, eftersom jag rent av vägrade tillslut. Fy fan för att kasta skit på någon och påstå att någon är på ett visst sätt när du inte vet något om en person. Det här är ett DISKUSSIONSFORUM. Frågan handlade om övervikt, vad har jag gjort för fel i att då diskutera, ifrågasätta och ställa frågor?
Svar på tråden Hur kan man bli så överviktig att man väger tresiffrigt?