Inlägg från: Anonym (realist) |Visa alla inlägg
  • Anonym (realist)

Hur kan man bli så överviktig att man väger tresiffrigt?

Anonym (Undrar) skrev 2015-08-28 10:25:17 följande:

Det är inte för att vara elak. Jag undrar faktiskt. Jag väger mig varje dag. Om jag märker att det börjar dra iväg, till exempel på semestern (typisk period för mig att lägga på mig ett par kilo för mycket) ser jag över mina kostvanor och börjar röra lite extra på mig tills jag hamnat i normalläge igen.

Man vaknar plötsligt inte upp och väger 100 kg.

Jag resonerar precis som du. Man tar bort kilona direkt så går det snabbt och relativt smärtfritt och är ingen lång och kämpig process. Som du säger, det tar tid att svälla upp även om vissa vill påskina att det gå jättesnabbt och det utan att de ätit för mycket t o m.

Samma tänk har jag kring alkohol. Jag brukar tänka när jag hör om nyktra alkoholister att VARFÖR bromsade man inte i tid? Så trist att inte kunna dricka glögg till jul och champagne på nyår någonsin igen och alldeles i onödan.
  • Anonym (realist)

Man blir fet av det där man stoppar in i munnen. Inget annat. Finns ingen genetisk åkomma, sköldkörteldito eller ngn mystisk körtel som får folk att svälla upp utan att man har stoppat in för mycket mat (läs oftast allt annat än just mat). Den som sitter helt stilla på dagarna behöver ruggigt få kalorier/dygn för att överleva och det dagsbehovet sätter somliga i sig på förmiddagen. Lätt gjort och det märker man när man börjar räkna kalorier för att minska i vikt. Vi har alldeles för mkt godsaker som lockar och tillgängligheten är total 24/7 och inte konstigt att folk blir feta.

• Anonym (realist)
    Anonym (Orsaker) skrev 2015-08-29 08:57:13 följande:

Jag fick p-piller Diane Nova i 20 års åldern och gick upp 30 kg under 3 år. Då jag slutade med Diane Nova gick jag ner i vikt 30 kg på 2-3 !!! Månader utan att ändra matvanor eller motionsvanor. Det var tydligen mest vätska min kropp samlat på sig.

Så i ditt fall så handlade det om 30 kilo vätska? Tur du överlevde för ödem är oerhört farligt för hjärtat. P-piller är en sak och dem kan man vara utan och välja ngt annat MEN (OT OT OT) jag har läst 100-tals skildringar om hur man "svällt upp" 20-30 kilo i ett nafs för att man äter antidepressiv medicin (vilket ju kan skrämma skiten ur vem som helst och få dem att välja bort en viktigt medicin?). Man har inte ändrat kosten och äter inte mer än tidigare och man "sväller" ändå! Snacka om skräckfilm. Sanningen är att vissa mediciner ökar aptiten så det är inte magi utan man har själv fullständig koll. Jag åt antidepp i nästan 15 år och gick inte upp ett gram. Provade en mängd olika sorter så det handlar inte om det. Snarare gick jag ner.
  • Anonym (realist)
    Anonym (cancer) skrev 2015-08-29 14:11:09 följande:
    REALISTISKT är att anti-depp ökar vikten. Du har ätit anti-depp i nästan 15 år??? utan att gå upp i vikt? Du borde du väl prata med din läkare om du inte fått några placebos?
    Så du menar att det i antidepp-medicinen finns en substans som gör att man sväller upp även om man inte överäter en enda kalori? Borde i så fall kunna ges till utmärglade i U-länder så SER de lite friskare ut i alla fall.
  • Anonym (realist)

Borde

Anonym (cancer) skrev 2015-08-29 14:39:04 följande:
    Seriöst? Menar du allvarligt att du käkar antidepp i 15 år utan att undra någonting? Personligen skulle jag börja undra varför jag ens behöver äta antidepp i 15 år.

Hur kopplar du nu svälten i diverse u-länder med din size zero och antidepp?
    Irrelevant varför jag ätit antidepp. Det intressanta är att det pågår en skrämselpropaganda som vill påskina att man sväller upp och blir fet av antidepp UTAN att man äter annorlunda än tidigare eller rör sig mindre. På bipacksedeln anges viktuppgång som en tänkbar biverkan (pga att APTITEN kan öka), något många verkar missa helt är att även viktnedgång är en lika tänkbar biverkan (pga att ja just det APTITEN minskar). De anges som lika tänkbara biverkningar. Således skulle det kunna finnas en substans i medicinen som gör en smal också! Mycket sällan för att säga aldrig har jag läst om ngn som blivit smal och utmärglad av antidepp, dessutom medan vederbörande ätit precis som vanligt. Vilken skräll för bantningsindustrin. Synd att det bara verkar fungera one way.

• Anonym (realist)

Jag klandrar inte alls den som är deppad och äter piller och går upp i vikt. När man är deppad så blir det lätt att man tröstäter och det sista man orkar tänka på är kanske vikten och man tar det sen när man mår bättre. Inget konstigt, MEN kom inte dragande med att det är en substans i pillren som gör en överviktig.( Jag är en smal typ men inte utmärglad och har aldrig velat gå upp i vikt.)

• Anonym (realist)
    Anonym (cancer) skrev 2015-08-29 15:20:13 följande:
    Nja, eller så söker man sig till alla möjliga läkare med den diagnosen för att kunna slippa jobba resten av sitt liv, eftersom depression kan vara kronisk....................

Däremot är kan man knappast vara deprimerad nog för att sparka på andra.
    På sig själv känner man andra brukar det heta.
  • Anonym (realist)
    Anonym (cancer) skrev 2015-08-29 16:05:09 följande:
    Nåja, nu väger jag inte hundra plus enbart för att. Du är en av dem som hittat rätt vägen för att aldrig får jobba mer (tills någon läkare läser dina journal ordentligt).
    Var glad för det, men håll käften när det gäller någon annans övervikt.
    Ja, medicin kan framkalla övervikt, bara att kolla. Och även om någon är överviktig bara SÅ DÄR, är det inte heller ditt jobb att förolämpa personen.
    Ta hand om din 15 åriga depression och dina läkare som inte ha kunskap att bota dig.
    Huruvida antidepp botar depression eller inte har vi inte berört alls och den frågan är ju väldigt viktig. Jag har kunnat jobba som vanligt och har mått relativt bra. Har även gått på samtal vilket är en väldigt viktig bit i det hela. Lyckligtvis hade jag inte dator när jag började med ssri och kunde inte googla och läsa om alla hemska viktuppgångar men vore det idag så skulle jag googlat direkt, inte löst ut medicinen och mått dåligt och kanske hängt mig.( Mina tankar och om jag var du så skulle jag inte ta det som skrivs här så personligt eftersom vi är anonyma)  

• Anonym (realist)
    Santana skrev 2015-08-29 16:44:42 följande:
    När du kunde jobba som vanligt i 15 år är du väl knappast depressiv. Ergo, vad dillar du om här egentligen? Att alla som är överviktiga borde skylla sig själv.
    Okej, och? Huruvida rör andras övervikt dig eller ts? 
    Du fattar att antidepp faktiskt HJÄLPER mot depression och alldeles speciellt om den kombineras med samtalsstöd. Men OM jag märkt medan jag åt medicinen att jag svällde och svällde utan anledning och blev allt tjockare så skulle jag slutat direkt och bett om annan hjälp.  Man får gå tillbaka till doktorn och få en annan medicin för en deppad person som går upp 30 kilo på, efter vad jag kunnat läsa ibland, så oerhört kort tid som ett par månader blir knappast mindre deppad så det är ju helt absurt att fortsätta med en medicin med så kraftiga negativa biverkningar!?
    (om jag var överviktig så skulle jag helt och hållet lägga skulden på mig själv precis som det är mitt eget fel om jag röker så jag får hosta)

• Anonym (realist)
    Nayaa skrev 2015-08-29 17:06:48 följande:

Elinka: Det är inte sant nej. Du kan inte röka två paket cigaretter om dagen utan att dina lungor påverkas.

Det går däremot alldeles utmärkt att vara tjock, kärnfrisk, äta bra samt motionera utan någon som helst negativ påverkan på kroppen.

Sluta sprid skitsnack och myter.

Man räknas ju som normalviktig i ett rätt brett spann och när man kallas "tjock" så är man ju överviktig, eller vad menar du med "tjock".
Svar på tråden Hur kan man bli så överviktig att man väger tresiffrigt?