• Aniiee

Hur kan man bli så överviktig att man väger tresiffrigt?

Det intressanta är inte hur, alla vet hur, även de som väger både dubbelt och tre gånger så mycket som de borde. Det intressanta är varför, men det glömmer folk så lätt. Många tror att det "bara", för att gå ner i vikt. Men om man inte kan reda ut varför så kommer ingenting förändras. Vi är inte hjärnlösa och känslolösa robotar, vi är människor.

Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Aniiee
    Nayaa skrev 2015-08-28 18:28:26 följande:

Newsflash allas ambition i livet är inte att vara smala, det finns till och med människor som föredrar att vara tjocka och villa vara det.

Fredag: Hur gör du själv med nya kläder? Köper nya sådär varannat år? Själv köper jag nya kläder hela tiden, inte för att jag går upp i vikt utan för att jag vill ha nytt.

Bra sagt och en viktig aspekt i nutidens extrema sifferhets.
  • Aniiee
    Anonym (Fredag) skrev 2015-08-28 22:58:32 följande:

@Nayaa : jag tycker tvärtom att det är du som envist tjatar om att man kan vara tjock och nöjd. Det hör inte hit , frågan är ju hur dom som inte vill ha en övervikt har börjat sin uppgång och inte kunnat bromsa även fast man inte varit nöjd med fetma. Vad det är som händer i början. Massa människor kämpar med sin vikt för sin hälsas skull och den dagen man kan hitta något hormon , signalsubstans el dyl som förklarar varför det är olika svårt och kanske kan åtgärda det, så blir många glada oavsett vad du tjatar om utseende , du är den enda som nämner det. Tycker du inte man ska fundera över varför folk dricker för mycket och förebygga det , bara för att man kan vara snygg som alkoholist ? Jag är intresserad av folkhälsa inte av utseende.

Hur är det med din läsförståelse, egentligen? 

TS (Som Nayaa svarade på) nämner inte ett ord om hälsan, bara om vikten. Nayaa har hela tiden endast vidhållit att 1: Alla vill inte vara smala och/eller bryr sig inte så noga vilket, och 2: Vikt och hälsa är inte samma sak. Det KAN gå hand i hand, men det MÅSTE inte.

Men det är ju fredag natt vid de här laget, så du kan kanske vara ursäktad.
  • Aniiee
    suziz skrev 2015-08-29 22:23:51 följande:
    "...forskare vid den amerikanska hälsomyndigheten CDC levererar en ny analys som kraftigt talar emot dagens ofta ensidiga fokus på kroppsvikten. Resultaten visar att vikten oftast är ett mindre problem än skräpmat och en stillasittande livsstil.

?Många blir nog förvånade men de borde inte bli det. Över 80 procent av de 97 studier vi gått igenom visar på lägre dödlighet bland de överviktiga än bland de med normalvikt, säger Katherine Flegal i en kommentar.

Hon var på 1990-talet ledande i den grupp statistiker som först upptäckte fetmaepidemin. Nu har hennes grupp gått igenom 97 studier från hela världen med sammanlagt 2,88 miljoner människor och 270000 dödsfall.

Slutsatsen är att överviktiga löper 6 procent mindre risk än normalviktiga att dö i förtid. Men även för människor med lätt fetma med ett BMI mellan 30 och 35 var risken mindre. Först vid kraftig fetma över BMI 35 steg riskerna, med 29 procent."

Källa: www.svd.se/smafeta-overlever-smala
    Jag läste (medan jag surfade runt efter de länkar jag själv postat) att CDC överväger att höja "normalspannet" igen. (Som bekant var gränsen för övervikt BMI 27 förut)

Ska se om jag hittar det igen.....
  • Aniiee
    Anonym (Mjo) skrev 2015-09-03 14:37:24 följande:
    Precis. Mera träning och motion åt folket!
    Nja, mer trädhuggning, vedsläpning, djurslakt, matlagning över öppen eld i sten/järnkärl, långdistanslöpning, spjutkastning, bågskytte, spjutfiske, elduppgörning, handskördande, handvänande, handspinnande och handmalande till folket.

Men visst. Träning och motion går säkert en bit, det med.
  • Aniiee

"Mjo", och "cancer", ta det i inboxen, annars anmäler jag er båda två för OT.

Åter till ämnet.....

• Aniiee
    Anonym (cancer) skrev 2015-09-04 15:07:49 följande:
    GÖR DET DÅ!!! Jag tänker inte längre rättfärdiga mig för någon här, bara för att jag har en egen uppfattning. 

Om allting här handlar enbart om att anmäla andra för att få ett rumsrent tråd, tack du, men nej tack. 
    JAg anmäler dig inte för att du inte håller med TS, utan för att du och Mjo tjafsar om anmälningar i tråden. FL har en policy om att inte lyfta privat byk (ert gräl om anmälningar) i trådar i känsliga rummet, så jag anmäler alla sådana inlägg (även detta och inlägg 334 av Sultana.)

Om TS ämne får ni tjafsa så mycket ni vill.
Svar på tråden Hur kan man bli så överviktig att man väger tresiffrigt?