• Anonym (Stämmer det?!)

Sjukskrivning för plastikkirurgi?

Läser en blogg där en kvinna berättar att hon gjort en ansiktslyftning av kosmetiska skäl. Hon skriver då också att hon blivit sjukskriven i en månad. Får man ersättning från försäkringskassan för att man gör kosmetisk plastikkirurgi?! Får man bli sjukskriven istället för att ta ut semester? Jag bryr mig inte om hennes val i livet men undrar verkligen om det kan vara rätt?!

• Svar på tråden Sjukskrivning för plastikkirurgi?
  • sextiotalist
    Anonym (Stämmer det?!) skrev 2015-08-28 11:11:53 följande:

Läser en blogg där en kvinna berättar att hon gjort en ansiktslyftning av kosmetiska skäl. Hon skriver då också att hon blivit sjukskriven i en månad. Får man ersättning från försäkringskassan för att man gör kosmetisk plastikkirurgi?! Får man bli sjukskriven istället för att ta ut semester? Jag bryr mig inte om hennes val i livet men undrar verkligen om det kan vara rätt?!

Nej, jag tror inte det. Däremot, om det tillstöter komplikationer, så kan man nog få ersättning av fk.
    Att bli sjukskriven är inte samma sak som man har rätt till ersättning, huruvida hon får det från arbetsgivaren de första två veckorna är en sak mellan arbetsgivaren och henne.
    Alltså, läkaren kan skriva ut ett sjukintyg, men ersättningen är en annan sak.

• Birgitta02

Hon kan ju inte jobba? Hon kan inte jobba pga läkningsprocessen. Jag håller på med en bröstrekonstruktion efter sjukdom. Också kosmetisk. Blir sjukskriven.

• Birgitta02
    Birgitta02 skrev 2015-08-28 11:15:01 följande:

Hon kan ju inte jobba? Hon kan inte jobba pga läkningsprocessen. Jag håller på med en bröstrekonstruktion efter sjukdom. Också kosmetisk. Blir sjukskriven.

Och rättelse - de första 14 dgr betalar ju arbetsgivaren.
  • Anonym (...)
    Anonym (Stämmer det?!) skrev 2015-08-28 11:11:53 följande:

Ja man får ersättning av FK.
  • sextiotalist
    Birgitta02 skrev 2015-08-28 11:15:01 följande:

Din bröstrekonstruktion är med all säkerhet en del av behandlingen efter din tidigare sjukdom, troligen också bekostad av den offentliga vården. En väninna till  mig fick överskottshud borttagen via den offentliga vården och även en betald sjukskrivning efteråt.

Om kvinnan gjorde en plastikoperation pga medicinska skäl (även om det är kosmetiskt) så är det en helt annan sak.
  • Anonym (Stämmer det?!)

Måste säga att det låter helt galet i mina öron. Behöver man plastikkirurgi efter sjukdom är det en annan sak för mig, men en rent estetisk grej trodde jag faktiskt man fick göra på sin fritid dvs ta ut semester eller tjänstledighet utan lön...

Även om man inte får ersättning så handlar det ju om att få förtur på ledighet som arbetsgivaren inte kan neka då?

• Anonym (Stämmer det?!)

Jag vet ju inte om det finns sjukdom bakom men hon skrev att det var något hon gjorde för att känna sig snygg/trivas med sitt utseende. Därför jag reagerade. Självklart ska man bli sjukskriven om man behöver op pga sjukdom eller tidigare sjukdom. Men om det är en rent estetisk grej? Tycker inte det känns rätt.

• Anonym (ja)

Ja man har rätt till det . Min syster gjorde silikon bröst och hon gick vara sjukskriven i 3 veckor , hon fick ersättning från FK .

• Anonym (Sparbössan)
    Anonym (ja) skrev 2015-08-28 11:45:20 följande:

Ja man har rätt till det . Min syster gjorde silikon bröst och hon gick vara sjukskriven i 3 veckor , hon fick ersättning från FK .

Här kan man prata om att missbruka välfärdssystemet.
  • millionvoices

Jag var sjukskriven i 3 veckor efter min bröstförstoring. 2 v betalade jobbet och 1 v betalade försäkringskassan.

Svar på tråden Sjukskrivning för plastikkirurgi?