• Fruktolina

    Måste jag flytta in?

    För att börja med så bor jag hos mina föräldrar och nyligen köpt bostadsrätt. Planerad inflytt är om ca 3 mån, just nu jobbar jag väldigt mycket och undrar om någon där ute kan hjälpa mig med att få svar på mina frågor angående inflytten. Jag undrar om man flytta in just den dagen man har satt upp eller kan man bo där några dagar i månaden som man är ledig från jobbet? Med andra ord kommer lägenheten vara tom i några månader och självklart kommer jag betala hyra, så kan man trots allt vara inskriven där även om lägenheten kommer vara tom i några månader framöver tills jag har löst allting på jobbet. Eftersom jag jobbar tidig morgon fram till sen natt vilket innebär att jag måste sova över hos föräldrar efter jobbet då tågen slutar åka vid 23.00 och resan till bostadsrätten tar 1 h, och första tåg kommer inte igen förrän 06.00

    Vilka lagar gäller det? Det är en av de stora föreningarna ifall någon känner till hur det brukar vara hos de flesta?

  • Svar på tråden Måste jag flytta in?
  • nokitus

    nu har jag absolut ingen aning om hur ni har det i sverige, men jag ser inte vad det skulle spela för roll så länge du betalar din hyra....

  • Mantrasina

    Jag förstår inte riktigt vad du undrar? Du har köpt en bostadsrätt, men kommer till en början inte kunna bo där heltid eftersom du har för dåliga kommunikationer till och från jobbet, och undrar om det är okej att du bara bor där ibland?


    Du har köpt en lägenhet, så länge du betalar som du ska, sköter dig och inte hyr ut den i andra hand utan godkännande från föreningen får du bo precis hur lite eller mycket där du vill. 

    Eller menar du att du vill flytta in och bo helgerna där -innan- du får tillträde?

  • Smarthuvud

    Det finns en fiffig grej i bostadsrättsföreningar, som kallas för stadgar och förordningar, testa att läsa dem!

  • sportpappa

    Det finns inga lagar som reglerar det där. Det är upp till bostadsrättsföreningens regler att styra.
    Folkbokföringslagen reglerar var du folkbokför dig, men i det här fallet bör du kunna vara skriven på valfri plats där du har din dygnsvila vilket är antingen hos dina föräldrar eller i din lägenhet. Bostadsrättsföreningen tror jag blir mest nöjd om du skriver dig i lägenheten, men prata med dem om det och beskriv din situation. Enklast för dig är ju att vara skriven där du är mest så att du får din post dit.

  • Fruktolina

    Jag är lugn person och väldigt skötsam av mig utan några problem. Jag undrade mer om efter tillträdesdagen, vad är det som gäller eftersom jobbsituationen är annorlunda nu än vad den var när jag köpte lägenheten. Men jag hoppas att det räcker för dom att jag betalar hyra vilket fall som helst eftersom jag kommer bo där senare men det är bara arbetstiderna som krockar lite med kommunikationstiderna. Och jag Kommer kunna bo där inom ca 6-7 mån men som sagt självklart betalar jag hyran och allt som behövs och bo i lägenheten när jag är ledig. Men tack för era svar! På måndag ska jag ringa föreningen och förklara situationen med jobbet just nu. Hoppas det inte kommer vara några problem.

  • Fruktolina
    Smarthuvud skrev 2015-08-28 19:15:23 följande:

    Det finns en fiffig grej i bostadsrättsföreningar, som kallas för stadgar och förordningar, testa att läsa dem!


    Har läst dem, står ingenting om förändrade situationer eller så. Förutom att man inte får hyra ut under en viss period vilket jag inte planerar överhuvudtaget att göra nu eller senare.
  • Smarthuvud
    Fruktolina skrev 2015-08-28 19:36:33 följande:
    Har läst dem, står ingenting om förändrade situationer eller så. Förutom att man inte får hyra ut under en viss period vilket jag inte planerar överhuvudtaget att göra nu eller senare.
    Då bör det sannolikt inte vara några bekymmer med att du inte bor där "permanent". Vissa BRF har det som krav, men då ska det stå med i dess stadgar så att säga. Är du osäker så kan du alltid göra som indianerna gjorde när de inte visste.. De frågade någon som visste.. Du lär ha en del kontaktpersoner du kan kontakta, om inte annat så namnet på de som sitter i styrelsen. Svårare än så är det inte.
  • Fruktolina

    Nej men jag kommer ringa föreningen på måndag. Med tanke på att det är fredag idag och kvällstid, tänkte enbart fråga om någon kanske visste hur det går till med boendet när situationen ändras pga jobb iochmed att det är första bostadsrätten. Det skadar ej att fråga innan man ringer och någon hjälpsam själ som kanske hjälpa mig lite på traven innan man ringer, så att man vet vad som kanske funkar eller ej. Tack för att du tog din tid att svara!

  • Smarthuvud
    Fruktolina skrev 2015-08-28 19:56:44 följande:

    Nej men jag kommer ringa föreningen på måndag. Med tanke på att det är fredag idag och kvällstid, tänkte enbart fråga om någon kanske visste hur det går till med boendet när situationen ändras pga jobb iochmed att det är första bostadsrätten. Det skadar ej att fråga innan man ringer och någon hjälpsam själ som kanske hjälpa mig lite på traven innan man ringer, så att man vet vad som kanske funkar eller ej. Tack för att du tog din tid att svara!


    Det är en fullt befogad fråga! Jag vet föreningar som har krav på att man bor som minst ett visst antal månader i bostadsrätten. Sedan finns det ju de som inte alls har sådana krav. Men det går inte att spekulera sig fram till svaret. Det enda är att läsa stadgarna, och för att vara på den säkra sidan, ringa och fråga. Så du gör alldeles rätt!
  • Fontana

    Jag skulle nog inte ens brytt mig om att prata med föreningen i motsvarande läge. Du har ju "köpt" lägenheten och tänker betala hyran och inte hyra ut i andra hand.

    Sätt ditt namn på dörren (brevinkastet), häng upp gardiner och sätt några blommor eller porslinshundar i fönstren. Gärna lite möbler så att det inte ekar tomt i lägenheten. Se till att du plockar upp post och reklam så det inte ligger stora drivor innanför dörren.

    Förmodligen kommer ingen att märka om du bor där eller inte. Grannarna i lägenhetshus ser man ju nästan aldrig ändå, och Föreningen kör knappast runt och kollar om det verkligen bor någon i varje lägenhet. Det är som sagt hyran de är mest intresserade av, och att ingen stör eller skräpar ner.

  • Fontana

    Några fler goda råd:

    Lägg en matta i hallen, kanske en stol eller byrå, häng lite kläder på klädhängaren och ställ några slitna tofflor på golvet. Så ser det bebott ut ifall någon skulle glutta in genom brevinkastet.

    Slamra lite extra med ytterdörren de gånger du är i lägenheten, så hör grannarna att du är där!

    Till hösten/vintern: Koppla in några lampor med tidur/timer, så att de lyser lite på morgonen och några timmar på kvällen. Det ser ju väldigt tråkigt ut med fönster som alltid är mörka. (Det här tycker jag förresten du ska göra oavsett om du har pratat med Föreningen eller inte.)

    Men faktiskt, jag tror inte att någon bryr sig. Du kan ju (nästan) med all rätt säga att du bor i lägenheten men på grund av dåliga kommunikationer måste sova över hos dina föräldrar några dagar i veckan. (Kravet i vissa föreningar att man verkligen måste bo i lägenheten är främst för att motverka spekulation: Att någon köper en eller flera lägenheter bara för att tjäna pengar på dem. Låta dem stå tomma och hoppas att priset går upp eller hyra ut dem i andra hand utan tillstånd.)

  • Smarthuvud

    Jag tror inte att bostadsrättsföreningar är så korkade att de försätter sig i en situation där de måste åka runt och se vilka som lever upp till deras krav på permanent boende, utan att det mer har att göra med hur länge man är skriven på adressen. Men visst, lägg en matta i hallen och skit i vilket. För det andra så ska det ju mycket till för att man ska bli vräkt från en bostadsrätt. Men vill du göra rätt för dig, som jag förstår av din tråd att du vill, så tycker jag fortfarande att du ska kolla med föreningen.

  • Fruktolina

    Som sagt första lägenheten är det, lite nojig får man vara för att inte bli av med lägenheten och med skulder på nacken samt att bli dömd för livet att bo med föräldrarna. Fontana och Smarthuvud - Jag ska ta in era råd. Möbler, gardiner och en viss del av inredningen kommer självklart att köpas in oavsett vad för kommer ju flytta in senare så då kan jag lika gärna passa på och köpa lite för att göra det mysigare när jag är ledig och samt att jag inte behöver köpa allt på direkten. Det med timer, var ett riktigt bra råd! Ska köpa sådana och hoppas att ingen bryter sig in annars får jag väl köpa en

    Kennel, haha.

    Angående föreningen, ska ringa föreningen och fråga hur det går till med ändrade situationer. Blir de negativt inställda, vilket de inte borde vara iochmed att hyran kommer att betalas i gos tid så hoppar jag över att berätta om situationen annars så kommer jag berätta hur det egentligen är. Läste stadgarna gång på gång, tänkte att man kanske har missat något men icke! Det är kanske inte ofta det händer att man inte kan flytta in på det uppsatta datumet men föreningarna borde väl kunna upplysa att det är liksom ingen fara så länge du ska betala hyran och inte hyra ut?

Svar på tråden Måste jag flytta in?