Inlägg från: Anonym (Yngst i klassen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Yngst i klassen)

Skolstart ett år tidigare?

Jag började ett år för tidigt, följde med mina ett år äldre förskolekompisar när de började skolan. Detta var i slutet av 70-talet. För mig var det det bästa som kunde hända, jag var trots att jag var ett år yngre än klasskompisarna ändå en av de "tidigaste" i klassen under hela grundskolan. Hade jag gått med yngre barn hade jag känt mig ännu tidigare, så att säga.

Det enda som jag tyckte var negativt med att vara ett år yngre var när man blev så gammal att man gick på uteställen med åldersgräns och när det blev dags för körkort, men det var ju först på gymnasiet.

Det fanns en kille i klassen som brukade försöka reta mig för att jag var yngst. Han fyllde själv år den 28 december, så jag gissar att han egentligen var jätteglad att jag fanns i klassen. Flört

Jag fick, innan jag fick klartecken att börja för tidigt, göra ett antal skolmognadstest. Jag vet inte hur de gör nuförtiden.

Mitt eget barn är fött i början av januari och var väldigt tidig med att prata, läsa, skriva och räkna, men inte så tidig motoriskt. Inte sen heller, men "normal". Han började inte ett år tidigare och jag tror att han tyckte rätt mycket om att vara äldst i klassen. Så båda valen har ju sina fördelar. Några nackdelar har jag inte upplevt.

• Anonym (Yngst i klassen)

Ska tillägga att den primära anledningen till att jag började i skolan ett år tidigare inte var att jag var så himla smart (hehe) utan att alla kompisar som jag lekte med på dagis och hemma var ett år äldre.

Svar på tråden Skolstart ett år tidigare?