• gbgumman

Många tycker våra morgonrutiner är konstiga! Är de det? Hur ser era ut?

Igår kom igen ämnet morgonrutiner upp på jobbets fika stund. När jag berättar om våra ser folk ut oerhört förvånade ut som om vi var utomjordingar eller så. Jag tycker vi är en vanlig familj med två skolbarn (tidigare dagisbarn då).

5:30 mannen går upp har en lugn stund och och duschar och lagar frukost till familjen. Inga konstiga saker typ plockar fram fil, bröd m.m. Sätter på kaffe.

6:00 väcker oss. Barnen går ner och får frukost direkt vid tv. Jag tvättar och gör i ordning mig.

6:30 (det är det här alla tycker är så konstigt ) mannen och jag äter frukost ihop. Vi lyssnar på radio och läser DN. Vi samtalar och har en jätte mysigt stund.

7:00 vi hjälper ungarna att bli klara. Vi borstar även våra egna tänder och jag lägger på sista sminket.

7: 20 någon av oss till jobbet.

7:45 någon av går med yngsta barnet till fritids.

Jag set inget konstigt i denna rutin. Folk fattar inte hur vi hinner ta det så lugnt. I mina ögon är vi helt vanliga och har lagom lugna/trotsiga barn.

Vad är eran morgonrutiner.

• Svar på tråden Många tycker våra morgonrutiner är konstiga! Är de det? Hur ser era ut?
  • isabelless

Tycker det låter jättemysigt och som en jättebra rutin!

Vi har inga barn ännu (BF 3 sep), jag jobbar inte just nu så våra morgnar ser ut så att sambon kliver upp 06.30, lagom för att han ska hinna gå till jobbet och jag sover vidare till kanske halv 9.

• nokitus

06.00 gubben går upp dricker kaffe

06.35 vår dörrjävel är så trög så man måste smälla igen den, vilket gör att lillkillen vaknar.

06.40 jag står och halvsover medan jag byter blöja och matar lillen.

07.00 vi båda sover gott igen

08.00(ca) lillkillen vaknar igen och vi stiger upp.

Tja, det var väl det. Ingen frukost tillsammans. Jag äter när jag hinner, när gubben är ledig brukar jag låta honom sova.

Men, nån gång i framtiden kommer nog våra morgonstunder se ut som er hoppas jag. Låter trevligt:)

• Flickan och kråkan

Tycker inte er rutin är konstig. Vi gör ungefär som ni förutom att vi äter frukost tillsammans hela familjen och barnen sitter inte vid TV:n. Vi läser också tidningen, men vi har sällskap av barnen....på got och ont .  

• Anonym (Zzz)

Min sambo jobbar natt så när han kommer hem är han uppe en stund. Oftast vaknar sonen efter ett tag och dom äter frukost tillsammans. Jag sover en stund till, sambon väcker mig när han lägger sig och då lämnar jag sonen på förskolan och går sen hem och äter frukost (är hemma på graviditetspenning). Helgerna turas vi om att gå upp, sällan vi alla tre äter frukost ihop?

• Anonym (Hmm)

Varför väcka barnet nästan två timmar innan det är dags att gå till fritids?

• Mascaraklumpar

Klart man hinner ta det lugnt om man går upp ett par timmar innan man ska iväg.

Såhär ser det ut för oss:
    7.45 Vaknar, äter frukost
    8.00 sonen klär på sig, tvättar sig och borstar tänderna
    8.05 sonen sätter sig och tittar på tv i en kvart, vi vuxna gör oss iordning
    8.20 min man tar sonen till skolan, jag åker iväg.

• gbgumman
    Anonym (Hmm) skrev 2015-08-29 10:34:13 följande:

Varför väcka barnet nästan två timmar innan det är dags att gå till fritids?

Den ena vaknar av sig själv den andra är inte svår att upp. Vi tycker om att ta det lugnt.
  • gbgumman
    Flickan och kråkan skrev 2015-08-29 10:26:22 följande:

Tycker inte er rutin är konstig. Vi gör ungefär som ni förutom att vi äter frukost tillsammans hela familjen och barnen sitter inte vid TV:n. Vi läser också tidningen, men vi har sällskap av barnen....på got och ont smile2.gif .  

Vi hoppas de kommer in till köket när morgon tv blir mindre intressant. Men vi låter det vara frivilligt. Middag äter vi alltid i köket.
  • Jemp

Varför inte äta frukost ihop hela familjen?

Annars låter det väl mest normalt tycker jag. Jag är uppvuxen med gemensamma, lugna frukostar och tycker det är jättebra. Hoppas vi får till det den dagen vi har barn och alla har tider som ska passas.

Än så länge ligger första barnet i magen. Vi jobbar så olika tider så oftast sover jag när sambon går till jobbet, ibland tvärtom. Han äter inte Heller frukost på vardagar.

• Themis

Ni tar väldigt lång tid på er, men gillar man det så varför inte? Hade jag gått upp 5.30 så hade jag velat äta lunch kl 10, det hade inte funkat.

---
    6.40 Jag går upp, duschar, klär mig
    7.00 Man och son vaknar, går upp och tar på sig(de duschar på kvällen)
    7.15 frukost
    7.40 5-min-check: matlådor, gympakläder, papper eller vad som ska med
    7.45 Alla ut ur huset.

Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
Svar på tråden Många tycker våra morgonrutiner är konstiga! Är de det? Hur ser era ut?