• T W

Konstigt med bröd till middag?

Skulle någon bara säga "bröd" så skulle jag också tänka frukost, men vi äter faktiskt rätt ofta mackor i stil med de som finns på subway hemma till middag.

• T W
    Penida skrev 2015-08-29 20:35:13 följande:
    Varför? Skulle du inte tänka längre än bröd och vatten?
    Det beror nog mycket på vad man själv har för associationer till orden. "bröd" kan för någon vara en knäckemacka med smör och för någon annan så är den enbart en ingrediens. som att säga att vi ska äta makaroner. Eller så är det en hel macka, med bröd och pålägg. Det har nog inte så mycket att göra med att man har dålig fantasi eller inte kan tänka längre, utan snarare att det är den första tanken som dyker upp där och då.
  • T W
    Zadre skrev 2015-08-29 21:05:13 följande:

Om jag bara läser din rubrik så tänker jag bröd = mackor man äter till frukost eller fika, och ja det är konstigt och absolut inte middagsmat. Men om jag läser din beskrivning så tycker jag väl att det kanske är lite udda (en del i tråden jämför med Subway men Subway för mej är fika eller lättare lunch, inte middag) men det verkar matigt och mättande så each to his own.
    När jag växte upp så brukade vi äta tomatsoppa med ägghalvor och varma mackor till middag. De varma mackorna var då rostmackor med valfria matiga pålägg som varit i ugnen.

Fast vad är det för skillnad på subway och varma rostmackor med matigt pålägg?
    Båda är ju bröd med matigt pålägg som varit i ugnen? Enda skillnaden är väl att subway är baguette och det andra är en "platt" macka?

Eller menade du kanske att det blir en mer komplett måltid med soppan till?
  • T W
    Penida skrev 2015-08-29 21:38:28 följande:
    Haha, skulle du tänka likadant om jag sa att vi skulle äta pasta? Att vi bara skulle äta det?
    Nu frågade du iofs inte mig, men jag tänker iaf spontant pasta=pastarätt, liksom "macka" låter lite mer matigare, som bröd med okänt pålägg. Bara "bröd" blir lite för mig som att säga "makaroner" Man säger en ingrediens istället för en måltid.
  • T W
    Zadre skrev 2015-08-29 21:35:20 följande:
    De varma mackorna är inte det huvudsakliga utan ett tillbehör. Bara bröder/mackorna/suben är inte en komplett middag utan snarare en lättare lunch eller fika.
    Aniiee skrev 2015-08-29 21:20:50 följande:
    Jag var den ena som skrev något som kan associera till Subway. Jag skrev sub, men det är inte "Subway" specifikt, utan en submarine sandwich, som förvisso är vad subway serverar, men en sub är inte nödvändigtvis från Subway.

Knivigt. =P
    Spela roll var suben kommer ifrån.
    Då skulle du smaka våra mackor, det är absolut en komplett måltid :P Lika mkt kött som om det hade legat vid sidan av på en tallrik, lika mkt grönsaker, lika mycket såser, osv..
  • T W
    Kine skrev 2015-08-29 22:28:55 följande:
    Nej, som lunch. Middag är varm mat, inga mackor.
    Mackorna kan ju vara varma?
  • T W
    Penida skrev 2015-08-29 22:35:14 följande:
    Är det ens viktigt att det är varmt? Varför i så fall?
    För mig är det inte viktigt, det är ju inte direkt så att det blir någon skillnad på hur mkt mat jag får i mig beroende på om maten är varm eller inte, men jag vet att många föredrar varm mat till lunch/middag. Att det känns som fika annars.
    På sommaren äter jag (och många andra) tex väldigt mkt kall mat eftersom jag har svårt att äta vam/tyngre mat pga värmen..
  • T W
    Kine skrev 2015-08-29 22:45:46 följande:
    Absolut, men äter inte mackor (varken varma eller kalla) till middag i Norge. Det äter man till lunch.
    Jag missade att du pratade om norge. Jag trodde du pratade generellt om att middag måste vara varm mat och att mackor aldrig är varma. Typ. Börjar bli för sent för mig...
Svar på tråden Konstigt med bröd till middag?