• Penida

Konstigt med bröd till middag?

minerva123 skrev 2015-08-29 21:48:09 följande:
    Nej, jag funderade på det när jag skrev inlägget och av någon anledning innebär pasta alltid sås och tillbehör även om man inte uttalat säger det. Ris däremot låter torftigt. Liksom potatis.
    Ja, man utgår nog mycket från sig självGlad För mig är pasta, ris och bröd (eller mackor om ni vill) inte ensamt även om det är det enda som nämns. Potatis däremot är jag inte lika öppen förFlört
    Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    Alexi skrev 2015-08-29 22:16:37 följande:

Jag skulle nog också reagera för i vanligt svenskt språkbruk uppfattar jag att bröd är själva brödet. Typ vi ska ta med bröd och mata fåglarna eller vi behöver köpa bröd.

Menar man bröd med pålägg, alltifrån smör till hela Dagobert-mackor, så säger man smörgås eller macka.

Jag har väl aldrig fattat det där helt enkelt. Det var bröddagar i Holland och fortsatte vara här.
    Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    tulip79 skrev 2015-08-29 22:17:21 följande:

Jag är uppvuxen i södra Sverige o vi åt (mina föräldrar gör det fortfarande) alltid bröd till kvällsmat. Vanligt bröd, precis samma som till frukost! Ser inget konstigt alls med en sk bröddag.

Sa dina föräldrar bröd eller macka? Det i sig verkar ju jätteviktigt.
    Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    minerva123 skrev 2015-08-29 22:04:35 följande:
    Man gör ju det! Rolig tråd f ö!
    Ja, faktisktGlad  Hur olika vi tänker på grund av våra egna upplevelser och erfarenheter.
    Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    Kine skrev 2015-08-29 22:28:55 följande:
    Nej, som lunch. Middag är varm mat, inga mackor.
    Vi äter ibland pastasallad till middag. Då finns pasta såklart och en massa olika tillbehör att blanda med, åt helvete alltså då det är kallt? Varför?
    Avskyr CIO-metoder
  • Penida

Tror kanske att man är mer öppen om man har sett något annat än vårt land men jag kan vara ute och cykla?

Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    T W skrev 2015-08-29 22:33:25 följande:
    Mackorna kan ju vara varma?
    Är det ens viktigt att det är varmt? Varför i så fall?
    Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    T W skrev 2015-08-29 22:38:38 följande:
    För mig är det inte viktigt, det är ju inte direkt så att det blir någon skillnad på hur mkt mat jag får i mig beroende på om maten är varm eller inte, men jag vet att många föredrar varm mat till lunch/middag. Att det känns som fika annars.
    På sommaren äter jag (och många andra) tex väldigt mkt kall mat eftersom jag har svårt att äta vam/tyngre mat pga värmen..
    Samma här. Mycket mer varm mat på vintern. Vi äter gärna pasta eller rissallader när det är varmt ute, lite som en buffé. Vi blandar själva.
    Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    Kine skrev 2015-08-29 22:44:08 följande:
    Va? Jag svarade på det felaktiga påståendet om att man äter mackor till middag i Norge, vilket man inte gör. I Norge äts middag vid 16-17 tiden och är varm mat. Sedan äter många familjer kvällsmat vid 19-19.30 tiden viket är mackor/fil/etc dvs lätt mat.
    Ber om ursäkt. Då läste jag inte tydligt nog. Har ingen aning hur man gör i Norge men det finns säkert olika människor där som här.
    Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    Mys mymla skrev 2015-08-29 22:55:16 följande:

Jag skulle inte reagera så värst på ordet bröd, hade nog räknat ut själv att ni skulle ha något på det ;)

Och jag tycker det är en utmärkt middag/lunch/frukost

Orka laga mat jämt :)

Känns som jag lagar lika mycket mat då, jag fixar inte färdiga köttbullar då de luktar prutt så jag gör egna. Gör vanligtvis röror själv också men de är mer okej att köpa om jag inte skulle orka.
    Kul att du inte läser in så mycket i ordet bröd som andra.
    Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    Jelzebub skrev 2015-08-29 23:35:23 följande:

Ja det är konstigt. Är han verkligen från Holland? Då borde han ÄLSKA tjockpannkaka full med gottis som skinka och ost.
    Eller svamp och kyckling och lök.
    Eller räkor och vitt vin...

Eller så borde han gillar rijsttafel. Hur det nu stavas. Bröd är väl inte så särskilt stort i Holland, eller det kanske det är?

Ja, innan han flyttade till min lilla småstad i Sverige bodde han 31 år i Amsterdam. Rijstaffel menar du, vi försöker göra något liknade hemma ibland och vi äter pannkakor med olika fyllningar. Enligt min erfarenhet och hans är det vanligt med bröddagar, hur länge bodde du där och var?
    Jag saknar mest hämtmat därifrån och då det som kallas Roti, en surinamesisk maträtt som där tillagas av kockar från Surinam. Har försök själv men jag kommer inte ens i närheten tyvärr, om någon har ett jättebra recept så dela med er!
    Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    Vanja skrev 2015-08-29 23:31:20 följande:
    Viktigt är det nog inte men jag har hört att man blir mättare av varm mat än av kall samt att matsmältningen fungerar mycket bättre när.man äter varm mat då magen inte jobbar lika bra när den är kall. Och fungerar matsmältningen sämre så tar ju kroppen även upp mindre näring..
    Okej, jag har ingen aning. Det är möjligt. Jag bodde utomlands i 6 år i olika länder och mötte olika matkulturer, tänkte aldrig att något var sämre än det andra. Kan tillägga då att  jag mötte lokalbefolkningen och inte levde på ett all inklusive hotell med all skit som serveras där.
    Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    Sockervaddspinnen skrev 2015-08-29 23:52:29 följande:
    Nej. Säger du bara "bröd" så är det ungefär som att säga "potatis".

Bröd med mat på har ju ett namn. I Spanien är det vanligt med lantbröd med oxfilé på. Det heter nått, men jag minns inte vad.

I Mexico har man bönor i och kallar det buritos.

I Indien har man brödbitar som "sked" för att skopa upp grytan med.
    Jag förstår. För mig är det inga konstigheter eller för barnen. Jag hade säkert reagerat om någon sa "potatis" men ifrågasatt hade jag aldrig gjort. Handlar nog mycket om vanor och vad man lägger i ord, en familj som är berest eller där föräldrarna rest mycket kanske inte ser samma problem eller undrar lika mycket som en familj som bara utgår från hur den typiska svenska familjen äter eller hur det såg ut på restaurangen på hotellet utomlands?
    Avskyr CIO-metoder
Svar på tråden Konstigt med bröd till middag?