• LindaMamman

Klädkod kavaj - vad tusan bär damen? Olika tips vart man än söker.

Vi ska på bröllop om en vecka och jag blir galen! Vad tusan ska jag ha på mig? På någon sida om vett och etikett står att tjejen ska ha "mörk kostymklänning" och på någon annan bara "klänning, kjol, dräkt eller byxdress som är elegantare än vanlig vardagsklädsel och omkring knälång". På någon sida står det att klänningen inte får vara blank och på någon att det "bör" vara ärm medans någon annan sida säger att den får vara ärmlös om man har något över? suck. Det står olika överallt och den jag hade tänkt ha är enkel och klassisk men känns nästan lite väl enkel nu (om jag ska gå på de sidor som rekommenderar mörk kostymklänning). Har en annan som är jättefin - men då är ju den blank!

Hjälp mig. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-08-29 20:46
    Och inte är det enklare till mannen? ibland står det att han bör ha kostym och att det inte ska vara udda kavaj. På andra sidor står det att det är den minst strikta klädkoden och att mannen då bör ha udda kavaj - ej kostym!

• Svar på tråden Klädkod kavaj - vad tusan bär damen? Olika tips vart man än söker.
  • Carabellis kusp

En festlig knälång klänning som du inte skulle ha på jobbet är väl rimligt. Lite snygga accessoarer och höga klackar till det.

• Trippelmamma76

Ditt citat nr 2 stämmer om du frågar mig. Strunt i resten. Mörk behöver den absolut inte vara, bara inte vit (för att inte konkurrera med bruden). Kavaj betyder kostym, inget annat.

• Spagettimonstret

Jag brukar följa Magdalena Ribbings definition.

För damen - klänning eller kjol som täcker axlar och knän men inte är hellång, alternativt byxdress. Finare material och valfri färg utom helvitt eller helsvart. För herren - kostym (matchande kavaj och byxor) i valfri färg och slips eller fluga.

• snedtak

För att förtydliga: "kavaj" och "mörk kostym" är två olika klädkoder. Om du googlat så ger iaf mig första träffen något svammel om att man ska ha "mörk kostym"-klänning om det är en finare tillställning, men det hade jag struntat i.

"Kavaj" för damer är i princip knälång klänning (eller byxor med matchande överdel) som är lite finare än till vardags. Undvik helvitt och helsvart till bröllop, men annars är det mesta ok.

Knälång måste inte vara precis till knäna, men inte på halva låren så att det är oanständigt. Lite nedanför knäna är också ok, men golvlånga finklänningar brukar vara snäppet för fina. Jag har sett ankellånga lättare sommarklänningar p sommarbröllop, eftersom långa klänningar varit inne nu.

Kom ihåg att klädkoden är till för att gästerna ska veta vilken nivå man ska klä sig på ett ungefär så att man ska känna sig bekväm, inte något som ger spöstraff om man gör fel

Svar på tråden Klädkod kavaj - vad tusan bär damen? Olika tips vart man än söker.