• Äldre 29 Aug 21:32
    8690 visningar
    37 svar
    37
    8690

    Bli familjehem till ett ensamkommande flyktingbarn.

    Vi funderar över att bli familjehem åt ett ensamkommande flyktingbarn. Vi skulle gärna vilja prata med någon om hur det går till. Har läst på fl en hel del och blir orolig angående vilka kontrollfrågor de kommer att ställa. Vi förstår ju givetvis att de måste fråga massor av frågor för att försäkra sig om att vi är bra människor och har goda intentioner ocsv. men har sett i flera trådar samt hört från verkliga livet (vcänner) angående hur kränkande socialtjänstens frågor kan vara så jag vill fråga er som redan är familjehem hur ni har upplevt det. Både vad det gäller samröre med socialtjänsten och hur det har varit att vara familjehem. Mvh.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-08-29 21:48
    Ursäkta stavfelen, datorn krånglar och skrev lite fortare än jag borde ha gjort

  • Svar på tråden Bli familjehem till ett ensamkommande flyktingbarn.
  • Anonym (W)
    Äldre 2 Sep 11:51
    #21
    Anonym (Nibehövs) skrev 2015-09-02 10:51:16 följande:

    Skulle verkligen vilja veta var summan 19000 kommer ifrån??!! Vad grundar du det på? Och hur i helsike somliga kan tro att det är någon slags "dans på rosor som man blir rik på" att ta hand om ett traumatiserat barn som kommer ifrån fruktansvärda upplevelser utan sin familj tyder bara på ett lågt IQ !


    Läs mitt första inlägg. Den mannen har en 17-åring som bara får sitta på rummet och glo.
    Enligt honom själv får han 19 000 kr, det är alltså där siffran kommer ifrån. Har googlat men inte hittat någon annan info. Med tanke på den där mannens låga IQ så kanske han bara snackar skit.
  • Anonym (Nibeh­övs)
    Äldre 2 Sep 12:57
    #22

    Jo men självklart är det sant bara för att han säger så!! Och så finns det dom som är övertygad om att tomten finns också! Och då måste ju det också vara sant, eller hur?! För det kan ju inte vara så att det ligger i hans intresse ( om han ens finns) att sprida sådana rykten som aktiv SD: are så att människor som du ska reagera på HUR MYCKET DESSA FLYKTINGBARN KOSTAR??

  • Anonym (W)
    Äldre 2 Sep 13:02
    #23
    Anonym (Nibehövs) skrev 2015-09-02 12:57:53 följande:

    Jo men självklart är det sant bara för att han säger så!! Och så finns det dom som är övertygad om att tomten finns också! Och då måste ju det också vara sant, eller hur?! För det kan ju inte vara så att det ligger i hans intresse ( om han ens finns) att sprida sådana rykten som aktiv SD: are så att människor som du ska reagera på HUR MYCKET DESSA FLYKTINGBARN KOSTAR??


    Oj jisses... Ta inte i så du spricker.

    Ja, han finns, pappa till mina syskonbarn. Och detta har han alltså sagt (påstått) till min syster och hennes sambo. Stämmer det är det katastrof för enligt mig gör han sig inte förtjänt av pengarna! Om jag hade ett 17-årigt flyktingbarn hade jag engagerat mig jättemycket!
  • Anonym (Olivi­a)
    Äldre 2 Sep 13:05
    #23
    Utvandraren skrev 2015-09-01 10:30:41 följande:

    Hej. Tack för svaren (de seriösa dvs). Vi har bestämt oss för att sova på det några dagar till. Det är ju trotts allt ett stort viktigt beslut. Men det känns mer och mer rätt för var dag som går. Tack.


    Annars finns det många svenska barn som behöver familjehem. Svea familjehem kan man kontakta tex.
  • Anonym (Nibeh­övs)
    Äldre 2 Sep 13:05
    #23

    Dessutom så är det ju inte så att soc "stoppar" in barn/ ungdomar i familjer och sedan glömmer dem. Varje barn/ ungdom har en handläggare samt god man som har återkommande möten med både barnet och familjen för att följa dennes utveckling och ofta med en tolk för att barnet ska kunna medverka.

  • Anonym (Hmmmm­)
    Äldre 2 Sep 13:36
    #24
    Anonym (Frågan) skrev 2015-08-29 23:20:42 följande:

    Hej! Beundransvärt det ni vill göra vill jag säga. Jag är nyfiken på om ni har någon "maxålder" som önskan på barnet ni vill hjälpa? Jag menar, 18,20,5? Är bara genuint nyfiken så inget illa ment, vilket ju är säkrast att tillägga.


    Om de är 18 räknas de inte som barn. De flest ensamkommande barn som kommer hit är killar 15-17.
  • Anonym (nix)
    Äldre 2 Sep 13:56
    #25
    Anonym (Olivia) skrev 2015-09-02 13:05:26 följande:
    Annars finns det många svenska barn som behöver familjehem. Svea familjehem kan man kontakta tex.


    Nej, det finns alldeles för många familjehem så det vore inte någon bra idé!
  • Anonym (nix)
    Äldre 2 Sep 13:56
    #25
    Anonym (Olivia) skrev 2015-09-02 13:05:26 följande:
    Annars finns det många svenska barn som behöver familjehem. Svea familjehem kan man kontakta tex.


    Nej, det finns alldeles för många familjehem så det vore inte någon bra idé!
  • Anonym (Olivi­a)
    Äldre 2 Sep 14:29
    #26
    Anonym (nix) skrev 2015-09-02 13:56:51 följande:

    Nej, det finns alldeles för många familjehem så det vore inte någon bra idé!


    Vad menar du? Det är ju familjehem dom vill bli.
  • Anonym (Skits­nack)
    Äldre 2 Sep 14:43
    #27
    Anonym (nix) skrev 2015-09-02 13:56:51 följande:

    Nej, det finns alldeles för många familjehem så det vore inte någon bra idé!


    Det efterlyses familjehem ständigt här i vår kommun samt dom kringliggande kommunerna. Vissa annonser går ut flera ggr.
Svar på tråden Bli familjehem till ett ensamkommande flyktingbarn.