• Vanja

Nån cykelkunnig?

Kanske finns det någon här som kan hjälpa mig.. Jag har ett mycket irriterande problem med min cykel. Det smäller till om bakdäcket när jag cyklar, som om jag skulle haft punktering ungefär.. När man cyklar på en liten sten lr ett litet gupp är det som hela cykeln hoppar till i bak. Känns precis som om det vore tomt på luft o man cyklade på bara fälgen. Men det är precis nylagat! Nån som vet vad det kan va?? Tack på förhand!

• Svar på tråden Nån cykelkunnig?
  • marmik

Om den är nylagad - för hårt pumpad? Eller kanske inte riktigt fastspänt i navet?

• Vanja

För hårt pumpade är den helt säkert inte. Ska se om jag kan dra åt den lite mer.. Tack snälla :)

• myskmalva
    Vanja skrev 2015-08-29 23:17:15 följande:
    För hårt pumpade är den helt säkert inte. Ska se om jag kan dra åt den lite mer.. Tack snälla :)

För löst pumpad? Jag brukar känna av att det är hög tid att pumpa genom att stötdämpningen är dålig när jag kör över kanter.
  • Vanja
    myskmalva skrev 2015-08-30 18:45:21 följande:

För löst pumpad? Jag brukar känna av att det är hög tid att pumpa genom att stötdämpningen är dålig när jag kör över kanter.

Så kan det kanske vara.. Jag fegar alltid lite när jag pumpar. :)
  • sportpappa
    Vanja skrev 2015-08-30 18:47:10 följande:
    Så kan det kanske vara.. Jag fegar alltid lite när jag pumpar. :)
    Läs på däcket vilket tryck som är max och pumpa till det eller ca 0,5 bar under.
  • Vanja
    sportpappa skrev 2015-08-30 19:06:41 följande:

Läs på däcket vilket tryck som är max och pumpa till det eller ca 0,5 bar under.

Då måste jag köpa ny pump? Har en helt vanlig gammal pump från biltema :) 49:- vill jag minnas.
  • sportpappa
    Vanja skrev 2015-08-30 19:13:31 följande:
    Då måste jag köpa ny pump? Har en helt vanlig gammal pump från biltema :) 49:- vill jag minnas.
    Ja, det är bra att ha en pump med tryckmätare (manometer) för att ha någon koll alls. Hemma är en ordentlig fotpump att rekommendera. På cykeln passar en liten utan manometer så man kan komma hem.

Biltema har faktiskt en fotpump med manometer för endast 49,90 kr, men jag hade nog ändå valt den dyrare för 199 kr om jag hade köpt från Biltema. 50 kr för en ordentlig fotpump är i billigaste laget.
  • Vanja
    sportpappa skrev 2015-08-30 19:25:46 följande:

Ja, det är bra att ha en pump med tryckmätare (manometer) för att ha någon koll alls. Hemma är en ordentlig fotpump att rekommendera. På cykeln passar en liten utan manometer så man kan komma hem.

Biltema har faktiskt en fotpump med manometer för endast 49,90 kr, men jag hade nog ändå valt den dyrare för 199 kr om jag hade köpt från Biltema. 50 kr för en ordentlig fotpump är i billigaste laget.

Får nog ta o inhandla en sån då, har inget körkort så jag är beroende av cykeln.. Tack för tipset!! :)
  • Vanja
    Vanja skrev 2015-08-30 19:34:50 följande:

Får nog ta o inhandla en sån då, har inget körkort så jag är beroende av cykeln.. Tack för tipset!! :)

Pumpade tills det tog stopp (är inte jättestark) o det blev mycket bättre! Tack igen! :)
Svar på tråden Nån cykelkunnig?