Inlägg från: Anonym (hundd) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hundd)

Bra valp foder?

Det bästa tycker jag är att ge färskfoder tex vom och hundemat, nordic, priima, musch osv. Det är rent kött som kommer i korvar, köttbullar eller hamburgare som man lägger i frysen och tinar och ger. Jag arbetar på hunddagis och de hundar vi har som får färskfoder har verkligen mycket finare bajs(fast och bajsar inte så mycket, man ser på de som äter torrfoder att mycket verkar liksom gå rakt igenom), de får finare päls osv.
    Så om du orkar hålla på med färskfoder skulle jag säga att det är det bästa alternativet. 

Annars tycker jag acana och orijen är bra(dock lite dyrt) eller standart. 

• Anonym (hundd)

Vet ni varför andra hunden inte tål färskfoder? Det finns ju många olika sorter och djurslag, om hunden tex är känslig mot kyckling är det möjligt att hon tål vilt eller nöt. 

Här är näringsinnehållet på två sorters valpfoder från pro plan; 
    "Large breed atletic" och deras "Orginal kyckling med ris"  

Sammansättning: Lamm (19%), majs, torkat fjäderfäprotein, majsglutenmjöl, ris (9%), Animaliskt fett, majsgryn, hydrolysat, torkat laxprotein, torkad betmassa, mineraler, torkade ägg, vete, fiskolja, råmjölk (0.1%).

Sammansättning: Kyckling (20%), vete, majsglutenmjöl, torkat fjäderfäprotein , ris (8%),animaliskt fett, majs, hydrolysat, torkad betmassa, mineraler, torkade ägg, fiskolja, råmjölk(0.1%).

Jag tycker inte det ser ut att vara ett toppenfoder direkt. Jag tror brit är ett bättre alternativ(hittar dock ingen innehållsförteckning online), men som sagt helst acana eller orijen. 
  • Anonym (hundd)
    Dexter dot com skrev 2015-08-30 19:02:51 följande:

Både färskfoder, Acana och Orijen har väldigt högt proteininnehåll vilket många hundar får klåda av. Just nu är ju spannmålsfritt väldigt "inne" men dessa foder innehåller oftast väldigt mycket baljväxter som ger höga proteinhalter. För mig är baljväxter "lika illa" som spannmål. Förstår inte riktigt varför ärtor tex skulle vara nyttigare än ris för en hund? Färskfoder har jag själv gett men då utblandat med ris för att få ner proteinhalten och bara till vuxna hundar.

Själv tycker jag ju det är det mest naturliga för en hund att äta; de är rovdjur, därför bör de äta kött i första hand. 
  • Anonym (hundd)

Vill man ha ett svenskproducerat skulle jag nog välja standardt, det har jag mest hört bra saker om. 

Ris är inte dåligt men det jag lärt mig är att man ska passa sig för de foder som tillsätter mycket vete i fodren. 

Svar på tråden Bra valp foder?