• Vanja

Förskoleklass

Hejsan! Kort fråga har en kompis som har sin lilla tjej I förskoleklass.
    Nu har rektorn på skolan meddelat att denna lilla tjej på 6 år ska resa 6mil enkel väg en dag I veckan till en annan skola för att hålla till där. (detta gäller samtliga barn I förskoleklassen. min kompis som tycker att hennes lilla tjej är alldeles för liten för att resa 1,5h enkel väg sa då att hon skulle hålla sin Dotter hemma istället dessa dagar. Hon fick då till svar av rektorn att hon då inte fick ha sin dotter I förskoleklassen alls isf  då man inte kan välja bort dagar. stämmer detta??? Mvh Vanja (Dom bor I ett mindre samhälle I Norrland)

• Svar på tråden Förskoleklass
  • Vanja
    Sockervaddspinnen skrev 2015-08-31 17:46:44 följande:

Det låter märkligt.

Hela grejen låter märklig.

Sexårs är väl frivilligt?

Tycker också det hela låter jättekonstigt men det är tydligen så det är.. Frågan är om rektorn har rätt att neka dom förskoleklassen (som är frivillig) för att dom inte vill gå Onsdagar?
  • Vanja
    viseversa skrev 2015-08-31 17:53:53 följande:

Ja det låter märkligt. Det är ingen skolplikt i sexårs så man har rätt att ha barnen hemma en dag i veckan om man vill det. Varför i hela friden ska dom vara i en annan skola en dag i veckan? Jag hade inte heller gillat det faktiskt. Vad har rektorn gett för anledning?

Dom ska in i en större grupp (för deras egen skull) är anledningen dom fått.
  • Vanja

Min kompis misstänker att man har planer på att lägga ner skolan och därför vill skola in barnen på annat håll. Men jag tycker inte det låter tillåtet som dom gör. Anledningen att resan på 6mil tar 1,5h är att man ska skicka dom med vanliga reguljära bussar.

• Vanja

Det var ingenting som diskuterades heller. Föräldrarna vart inkallade (helt ovetandes) till ett möte en dag där man sa att vi har nu beslutat det här o så var de med de.

• Vanja
    Jelzebub skrev 2015-08-31 18:18:48 följande:

Men det låter ju inte särskilt demokratiskt! :o

Nej.. :(
  • Vanja
    amalie79 skrev 2015-08-31 18:15:33 följande:

Om alla andra barnen åker så varför inte? Sjävklart ska inte en sexåring åka ensam men det kan de väl ändå inte tänkt? Ska alla åka tillsammans?

Be om föräldramöte och få det förklarat, låter väldigt märkligt

Ja dom ska åka tillsammans. Dom har haft föräldramöte men fick som sagt inga vettiga svar alls. Min kompis största problem är att det är för långt, det blir snart mörkare tider, speciellt där uppe i norr. En och en halv timme i buss blir man väldigt seg av.. Därför tänkte hon tacka nej men fick nu alltså höra att det inte var möjligt. Det var allt lr inget.
  • Vanja
    nnnnnnnn skrev 2015-08-31 18:25:01 följande:

Jag tror tvärtom vad många tror, att rektorn kan neka att barnet deltar i 6-årsverksamheten om man inte går fullt schema.

MEN... rektorn kan inget göra om man skriver in barnet i verksamheten och sedan ringer och säger att XX blir hemma idag, för XX är lite trött. Eller lite krasslig. Eller orkar inte med att resa så långt som de ska resa idag.

Så man kan inte begära att barnet ska gå vissa dagar, men reglera det ändå om man ringer de dagar man inte vill att barnet ska komma.

Så skulle man ju kunna göra! :)
  • Vanja
    Jelzebub skrev 2015-08-31 18:57:21 följande:

Råder din kompis att kämpa vidare. Sök på internet, prata med de andra föräldrarna, de kan väl hitta på något!

Vad är skälet till att de måste till en annan skola en gång i veckan?

Dom har som sagt inte fått nån bättre anledning än att det vore bra för barnen att komma in i lite större grupper.
  • Vanja
    Rocket Mania skrev 2015-08-31 20:21:31 följande:

Har dom specialregler där uppe eller? Förskoleklass är det inte skolplikt på. Vi hade flera barn som var hemma 1-2 dagar i veckan när mina barn gick fsk-klass.

Jag vet inte alls.. Har försökt googla men inte blivit mycket klokare av de.. Min syster sa att det är en del av skolan och faktiskt har en läroplan precis som skolan. Hon nämnde även att gymnasiet inte heller är obligatoriskt men att när man väl kommit in så förväntas man följa läroplanen enligt chema, annars riskerar man att åka ut. Det är ju sant iof men jag tycker iallafall det låter konstigt.. Man kanske kan göra som tidigare skrev att man håller henne hemma en dag i veckan och skyller på sjukdom, trötthet o annat. Men då skulle jag oroa mig för en orosanmälan istället för att man är borta så mycket?
  • Vanja
    Swagger skrev 2015-08-31 22:09:57 följande:

Hur många i den klassen är åksjukebarn? Brukar ju vara några i varje klass i den åldern.

Inte den blekaste! Men enligt rektorn själv så är det inga problem för barn att åka så långt fram och tillbaka, det är värre för vuxna. Barn är tåliga typ. Hon verkar inte bry sig om varken föräldrars åsikter lr barn på det där stället. Tror att människan valt fel yrke :(
  • Vanja

Tack för alla bra åsikter och att ni tog er tid att svara!! :)

• Vanja
    cosinus skrev 2015-09-01 12:59:17 följande:

6 mil enkel resa och 1.5 timmes restid enkel resa. Något stämmer inte. Man kan omöjligt bo så djävligt till i Norrland att bussen behöver snitta 40 km i timmen från punkt a till punkt b

1.5 timme enkel resa är rätt långt ja, 6 mil kan jag tycka är rätt ok under vissa förutsättningar. Är väl bara att låta barnet prova och se. Tycker barnet de dagarna är roliga så släpp prestigen och låt barnet åka, tycker det inte det så sjukanmäl de dagarna.

Tyckte med de lät väldigt långsamt.. Hennes svar var att dom hade extremt många stopp.
  • Vanja
    a no nym skrev 2015-09-01 14:59:49 följande:

Kommer de ens hinna dit innan de ska hem igen ? Eller måste de åka 6.30 för att vara där till kl 8 ? Och när kommer de hem sen igen ? Tre timmar i bil för ett åar timmar i förskoleklass en gång i veckan låter hål i huvudet. Jag hade levt rövare om något sådant. 

Dom kommer åka väldigt tidigt och det blir väldigt långa dagar.
  • Vanja
    a no nym skrev 2015-09-01 14:59:49 följande:

Kommer de ens hinna dit innan de ska hem igen ? Eller måste de åka 6.30 för att vara där till kl 8 ? Och när kommer de hem sen igen ? Tre timmar i bil för ett åar timmar i förskoleklass en gång i veckan låter hål i huvudet. Jag hade levt rövare om något sådant. 

Dom kostar inte på extrabuss, dom får åka med dom vanliga bussarna som sagt. Inga byten iaf, det var ju positivt..
  • Vanja
    AnkiC skrev 2015-09-01 20:23:57 följande:

Förskoleklass är sista året i förskolan förflyttad till skolans lokaler. Alltså kan man ha hur många lediga dagar man vill. Vilken konstig rektor som säger sådär.

Jo, hon verkar helknäpp. Tyvärr så är det ett litet samhälle så andra alternativ finns inte heller.. Kanske därför hon kan bete sig som hon vill.
  • Vanja
    AnkiC skrev 2015-09-01 20:44:50 följande:

Fast det kan hon inte. Ta en ledig dag. Det kommer inte hända nåt. Isåfall tar du det till högre instans.

Nu är det inte mig det gäller utan en god vän men jag ska absolut hälsa henne de! :)
Svar på tråden Förskoleklass