• sanla

Ej berättigad IVF

Jag var lite överviktig medan vi stod i kö och kliniken ringde mig om jag kunde tänka mig att gå deras viktminskningsprogram med soppor som man fick. De månaderna lyckades jag gå ner till precis under 30 så det löste sig bra ändå.
    Nu vet jag inte precis hur din situation är, men kan lätt känna sig utestängd i situation att vara överviktig/ha fetma. Att gå ner i vikt på ett sunt sätt kan ta grymt långt tid, och så länge till vill man ju helst inte vänta medan biologiska klockan tickar.

Men, nu har jag gått igenom två stimulerade ivf försök och totalt 2 ET och 2 FET och nu gravid
    Det finns en stor anledning att IVF-klinikerna är just stenhårda med detta då att övervikt och ålder (som ju också var en gräns) äg betydande för chanserna att lyckas. Det är påfrestande att gå igenom både psykiskt och fysiskt och det är ju en tanke att man ska kunna gå in i processen med hyfsade chanser att lyckas. Sedan har man ju bara tre gratis försök.

Så jag förstår din situation att det absolut inte är lätt att "trolla" med vikten, speciellt farligt med bakomliggande ätstörningar. Men jag kan nog säga ärligt att innan IVF tänkte att jag mest att jag ville gå in i försöken så fort som möjligt oavsett övervikt, nu i efterhand kan jag mer hålla med om klinkers hårda riktlinjer.

Svar på tråden Ej berättigad IVF