• Anonym (Indra)

Ok eller inte att bara ta med en av bonusarna?

Skulle gärna vilja ha lite åsikter och tankar kring en pågående diskussion mellan maken och mig.

Han har tre barn sen tidigare som är hos oss vv, med två olika mammor.

En dotter på 13.

En son på 10 och en dotter på 7

Jag har en dotter på 12.

Den äldsta bonusdottern och min dotter är numera i princip bästisar och vi har fin kontakt med hennes mamma.

Tidigare har jag åkt bort på höstlovet med min dotter för lite egentid vilket maken varit helt ok med. Tyvärr så avskyr han att resa så det blir familjesemestrar med alla barnen på hemmaplan med utflykter osv på sommaren.

Nu så kom tjejerna och frågade om inte äldsta bonusdottern också kan få följa med i höst.

Hon får så gärna följa med och det var jätte ok med hennes mamma som också kommer att stå för halva biljetten (och jag för min dotters såklart).

Maken var först med på detta men har ändrat sig och anser nu att det blir orättvist mot de två yngsta.

Jag föreslog att vi kan ju resa med dem tex i påsk men det ville han såklart inte.

Jag är kluven, lite sol och shopping med tjejerna hade varit så skönt men jag kan ju inte resa med alla fyra! Och nu känns det orättvist mot den äldsta att utesluta henne.

Alternativet är ju att ställa in men då blir ju dottern så besviken.

Blir det för orättvist mot de två yngsta?

De är för övrigt hos sin mamma under höstlovsveckan.

• Svar på tråden Ok eller inte att bara ta med en av bonusarna?
  • Anonym (m)

Klart barn i en familj skall kunna göra olika saker och inte alltid helt samma resor. Bra idé att resa med de andra barnen i påsk.
    Det är ju inte ens säkert att de små barnen bryr sig så mycket. Lägg fram det som att "nu tänkte vi resa iväg och ni skall få vara hos er mamma. Senare gör vi en annan resa där ni får följa med". Det borde de acceptera (och det är ju inte heller deras beslut).
    Ditt problem är ju hur du skall få pappan att inse detta. Han får förstå att det inte är orättvist bara för att det inte är exakt likadant.

• Kereza

Fast vad fan - om det hade varit en bästis UTAN band till er familj, så visst hade ni tagit med henne utan att fundera på vad hennes alternativa småsyskon skulle tycka?

Ta med henne, och är det så jäkla orättvist enligt karln så kan han väl fråga de andra ungarna vad DE vill göra, och göra det med dem? Jag tycker mest han låter LAT, men det är svårt för mig att veta...

Men ja, min bästa kompis familj brukade ta med mig på semester när jag var drygt 12-15 - det var ALDRIG någon som frågade min lillebror om han ville med, för det var inte HAN som hade den vänskapsrelationen. 

Jag anser inte att ungarna ska lida bara för att de Råkar vara ny-släkt. 

Lite som att de skulle tvingas sluta vara vänner om du och din partner gjorde slut- det vore ju vansinne o.O 

Alltså känns det här uppenbart för mig - förutsatt att de andra ungarna inte gråter blod då, men då får ni alltså ta ett snack med dem, se vad de vill göra, och låta dem göra det - just för rättvisa. 

• Ess

Varför blandar HAN sig i vem du ska ta med när du reser med din dotter?
    Vill han att hans yngre barn ska få resa, så får han ju se till att resa med dem.

• Anonym (m)

Det som verkligen blir orättvist är ju om det äldre barnet skall behöva avstå från något för att det inte kan ha småsyskonen med. Hur många år skall det vara så?

• Olympia

Jag förstår överhuvudtaget inte problemet.
    Eftersom din man inte ska med så är det du, din dotter och hennes kompis som åker.
    Varför skulle det vara ett problem att det är hennes styvsyster?

• Anonym (jm)

Du har fått många bra svar tycker jag. Jag tänker också på hur orättvist att han ska föra över sitt dåliga samvete på dig. Kan han inte vara glad att du gör nåt för ett av hans barn? Det är ju inte givet att det ska funka så bra för dig med både mamma och barn.

• phillipha

Fast jag tror att en del av problemet är att mannen inte vill betala för son dotter för att det så blir orättvist mot de andra barnen. Det står ju att hennes bio-mamma ska betala halva hennes biljett. Jag tolkar det som att pappan ska betala andra delen.

Ts har du råd att bjuda flicka kan du ju strunta i vad mannen säger.

Fö tycker jag att det är helt ok att resa med olika barn vid olika tillfällen!

• Anonym (Indra)

Hae nu pratat med maken maken igen och gett honom alla era bra och fina argument, tack!

Efter en del lirkande kom det fram att det var inte ekonomi eller orättvisan utan att han är rädd för att de mindre skall känna att jag favoriserar deras storasyster när hon får åka med mig ensam.

Några kloka tankar kring det? Snälla!

• Anonym (jm)
    Anonym (Indra) skrev 2015-09-01 17:46:06 följande:

Hae nu pratat med maken maken igen och gett honom alla era bra och fina argument, tack!

Efter en del lirkande kom det fram att det var inte ekonomi eller orättvisan utan att han är rädd för att de mindre skall känna att jag favoriserar deras storasyster när hon får åka med mig ensam.

Vad känner du själv? De kanske inte ser det som konstigt.
  • Anonym (Indra)

Jag känner inte att de skulle se det som konstigt.

Tänkte lägga upp det som att det är de stora tjejerna i familjen som åker.

Sen vet jag ärligt talat inte om deras mamma skulle låta dem åka med enbart mig, vi har inte den relationen som jag och den äldsta tjejens mamma.

Hon är en svårare människa att förhålla sig till med ett större bagage vilket självklart påverkar allt i vår familj.

Oj, behöver nog starta en ny tråd om svårigheterna med att ha två olika bio mammor med olika syn på uppfostran, kontakt och umgänge i en styvfamilj -:)

Återkommer med det kanske...,

• Anonym (Men herregud...)

Jag tycker du har helt rätt, det är de stora tjejerna som åker och pappan kan väl göra något roligt med småflickorna då om han nu är så engagerad i att de inte ska känna sig undanskuffade? Badhus och bio kanske? Utflykt till närliggande stad?

• Anonym (.....)
    Anonym (Men herregud...) skrev 2015-09-01 19:29:50 följande:

Jag tycker du har helt rätt, det är de stora tjejerna som åker och pappan kan väl göra något roligt med småflickorna då om han nu är så engagerad i att de inte ska känna sig undanskuffade? Badhus och bio kanske? Utflykt till närliggande stad?

Men du missade visst problemet. Det är inte pga att det är orättvist mot de små bonusarna utan att dom kan känna sig mindre omtyckta av ts som oroar pappan. Då är det ju ts som ska ta med dem på badhus och bio i så fall. Utan hennes egen unge och den äldsta bonusen.
  • Anonym (.....)

Men du missade visst problemet. Det är inte pga att det är orättvist mot de små bonusarna utan att dom kan känna sig mindre omtyckta av ts som oroar pappan. Då är det ju ts som ska ta med dem på badhus och bio i så fall. Utan hennes egen unge och den äldsta bonusen.
  • Anonym (.....)

• Vinterankan

Men låt då de yngre barnen få känna sig favoriserade av pappan. Han kan ta de båda och åka på semester utan dig och de äldre tjejerna. Och då se förbi sin egen ovilja att resa och göra en ordentlig tripp för sol och bad.

Det blir ju väldigt orättvist om de två aldrig får komma utanför Sverige bara för att han inte gillar att resa. Och då menar jag inte att du och de äldre ska avstå.

• Anonym (jm)
    Anonym (Indra) skrev 2015-09-01 19:13:39 följande:

Sen vet jag ärligt talat inte om deras mamma skulle låta dem åka med enbart mig, vi har inte den relationen som jag och den äldsta tjejens mamma.

Hon är en svårare människa att förhålla sig till med ett större bagage vilket självklart påverkar allt i vår familj.

Oj, behöver nog starta en ny tråd om svårigheterna med att ha två olika bio mammor med olika syn på uppfostran, kontakt och umgänge i en styvfamilj -:)

Skulle vara intressant höra om dynamiken i ert hem. Du och din dotter, pappa och första dottern, pappa och de två yngsta, om ni är tre familjer ibland. Handlar pappans oro om hur han ska hantera alla tillsammans eller handlar hans oro verkligen om att du måste göra något med de två yngsta? Om du förstår vad jag menar?
  • Anonym (jm)
    Anonym (Indra) skrev 2015-09-01 19:13:39 följande:

Skulle vara intressant höra om dynamiken i ert hem. Du och din dotter, pappa och första dottern, pappa och de två yngsta, om ni är tre familjer ibland. Handlar pappans oro om hur han ska hantera alla tillsammans eller handlar hans oro verkligen om att du måste göra något med de två yngsta? Om du förstår vad jag menar?
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Indra) skrev 2015-09-01 17:46:06 följande:

Jag tänker lite såhär att en gång är ingen gång. Speciellt om de andra barnen får en resa upp. Alltså att de i framtiden får en "egentids-resa".

Det blir en helt annan sak om det bara är äldsta barnet som får hela tiden. Jag tror att de andra barnen är så pass stora så att de någonstans förstår att ingen av er vill göra de små illa med flit. 
    Det hade varit en annan sak om de alltid fick mindre antal julklappar, aldrig blev tillfrågade att följa med på roliga saker osv.

Jag har två bonusar som har ett småsyskon hos sin mamma. Den yngre bonusen och syskonet är väldigt tighta och ganska ofta ringer bonuspappan på våra veckor och bjuder med bonusen på bio, utflykter osv. Den stora bonusen blir aldrig någonsin tillfrågad. När bonuspappan och hans barn åkte utomlands ensamma så fick minsta bonus en present, ingenting hade köpts till den stora. 
    Det är sådana "små" gester som gör så att barn känner sig favoriserade/bortglömda.
  • Anonym (W)

Helt okej i detta läge tycker jag!! Folk är så dumma i huvudet med att det ska vara räääääättvist jämt. Men livet är orättvist redan från födseln!!
    Inte behöver du nojja för att kompensera heller. Det gör aldrig vi. Ibland får en följa med, ibland en annan etc. Vi räknar inte.

Svar på tråden Ok eller inte att bara ta med en av bonusarna?