Fråga om tabletter mot laktosintolerans!
Jag har haft lite problem med min mage lite från och till ganska länge. Ibland kan magen kännas uppsvälld och det händer (dock inte alltid så ofta!) att jag får ont i magen och måste gå på toa ganska direkt. Jag har tänkt att det kanske kan bero på IBS, men nu är jag också lite inne på att jag eventuellt är överkänslig mot laktos. Att jag inte har tänkt på det innan beror helt enkelt på att jag får i mig mjölkprodukter i princip varje dag. Visserligen inte alltid jättemycket, men mjölk till gröten på morgonen t.ex. eller till flingorna på kvällen. En yoghurt ibland. Men det är inte varje dag som jag känner att magen är uppsvälld, och det är ännu mer sällan som jag måste springa på toa akut. Så jag har liksom inte kopplat det till mjölkprodukter tidigare, för det får jag ju i mig i princip varje dag mer eller mindre. Men jag tänker att det kan bero på hur mycket jag fått i mig och jag vill nu prova att äta mer laktosfritt. Sen om det beror på laktosintolerans, IBS eller något annat vet jag inte i dagsläget.
Men hur som helst så är min fråga om det skulle vara dåligt på något sätt om jag provade att ta såna där tabletter som man kan köpa på Apoteket och som innehåller laktasenzymet som bryter ner laktos och som de som är laktosintoleranta antingen saknar helt eller har för lite av? Jag tänker att det är ju ingen fara att äta laktosfritt även om man inte behöver, men hur är det med tabletterna? Jag tänker att om det skulle bero på något annat. Fast även om det gör det så kan det ändå vara så att jag mår bättre utan laktos. Vet att många med IBS gör det t.ex. Så kan det vara skadligt att ta såna tabletter i samband med laktosintag om jag t.ex. ska fika ute, vill ta en glass med en vän eller vet att jag ska få i mig lite mer laktos än vanligt någon enstaka gång???
Någon som provat dem? Finns lite olika märken har jag sett, vilka är bra? Tycker ni att de funkar?