• Lambda

Våga släppa ut katt eller ej?

Har en 1,5 årig katt som hittades ute men varit innekatt sedan den kom till mig. Älskar att få vara ute med kopplet, klättrar gärna. Står och jamar vid dörren ofta då den vill ut hela tiden.

Min undran är; vågar man? Tänk om den inte hittar hem? Om någon är elak? Fastnar uppe i ett träd? Påkörd! Försvinner!

Många 'kan hända' tankar men grannkatterna verkar må bra. Vill helst inte men den vill verkligen ut och det kan jag förstå. Någon med råd, input hur man ska tänka?

• Svar på tråden Våga släppa ut katt eller ej?
  • DeLo

En katt brukar kunna veta vad som är hemma :) 
    Hoppas den är kastrerad bara.. 

• Lambda
    DeLo skrev 2015-09-02 13:34:47 följande:

En katt brukar kunna veta vad som är hemma :) 
    Hoppas den är kastrerad bara.. 

Kastrerad, vaccinerad och öronmärkt var den när jag köpte den från katthemmet.
  • Anonym (Neeeej)
    Erizajo skrev 2015-09-01 21:26:46 följande:

Jag tycker att det är så grymt att inte låta utekatter vara ute! Om de fått vara ute sen helt plötsligt ska bli innekatt är så elakt tycker jag! Annat om de alltid varit innekatter då vet de ju inget annat.

Ja det är sant...
  • Anonym (Neeeej)

Jag tycker att det är så grymt att inte låta utekatter vara ute! Om de fått vara ute sen helt plötsligt ska bli innekatt är så elakt tycker jag! Annat om de alltid varit innekatter då vet de ju inget annat.

Ja det är sant...
  • Anonym (Goo)

Lycklig katt = en katt som får gå ut (om den levt ute i ett tidigare liv), det är min erfarenhet.

Vi adopterade en vuxen katt som i den ursprungliga familjen var utekatt. Han var innekatt i omplaceringshemmet innan han fick komma till oss. Eftersom vi bodde i lägenhet då så var han innekatt även hos oss. Nu har vi precis fyttat till hus och katten har fått komma ut. Nu i sommar har jag inte kunnat missa hur mycket lyckligare katten är när han kan får ligga i gräset, klättra i träden och leva uteliv med alla dofter och all annan stimulans. När jag arbetar i trädgården håller han mig ofta sällskap. Jag ångrar inte alls att vi låtit katten få gå ut.

Jag vill ändå lyfta ett litet varningens finger för att katten kan bli skärrad och gömma sig när den möter den nya världen utanför. Det är inte så lätt för en katt att ta sig in i ett nytt område där det redan finns andra katter. I värsta fall kanske det tar ett tag innan den kommer hem igen, men det beror på katten och läget. Om katten trivs hos dig och ser ditt hem som sitt hem så kommer den ju tillbaka för att vila och äta.

Lycka till!

• Anonym (Goo)

Lycklig katt = en katt som får gå ut (om den levt ute i ett tidigare liv), det är min erfarenhet.

Vi adopterade en vuxen katt som i den ursprungliga familjen var utekatt. Han var innekatt i omplaceringshemmet innan han fick komma till oss. Eftersom vi bodde i lägenhet då så var han innekatt även hos oss. Nu har vi precis fyttat till hus och katten har fått komma ut. Nu i sommar har jag inte kunnat missa hur mycket lyckligare katten är när han kan får ligga i gräset, klättra i träden och leva uteliv med alla dofter och all annan stimulans. När jag arbetar i trädgården håller han mig ofta sällskap. Jag ångrar inte alls att vi låtit katten få gå ut.

Jag vill ändå lyfta ett litet varningens finger för att katten kan bli skärrad och gömma sig när den möter den nya världen utanför. Det är inte så lätt för en katt att ta sig in i ett nytt område där det redan finns andra katter. I värsta fall kanske det tar ett tag innan den kommer hem igen, men det beror på katten och läget. Om katten trivs hos dig och ser ditt hem som sitt hem så kommer den ju tillbaka för att vila och äta.

Lycka till!

• Anonym (dfg)
    "Älskar att få vara ute med kopplet"

Tycker det är tragiskt att se en katt i koppel
  • DeLo

Mamma har en katt som faktiskt blev dumpad. Han och några till blev dumpade av f.d. ägarna när de sålde huset och flyttade och inte ville ha med sig katterna. Tycker du mamma alltså ska släppa ut honom mitt inne i stan nära krogar, högtrafikerade vägar o.s.v.? Det är inte grymt att göra en utekatt till innekatt. Han nöjer sig med att få vara ute på balkongen :) 

Det är individuellt, vissa katter kan man göra om till innekatter men andra inte.
  • nernu

Men släpp ut kattstackarn... Katter har inte i koppel att göra. Kan man inte släppa katten lös så ska man inte ha någon.

• Anonym (Allvarligt.)

Katter kan störa sin omgivning vare sig det är djurvänliga eller icke djurvänliga grannar. Grannar kan störa sig på att katterna gör sina behov i sandlådan och i rabatter. Att dom nyttjar altanen och dess möbler och markerar med sitt minst sagt starka urin som knappt går att tvätta bort från vissa möbler. Går in till folk där det finns möjlighet och sist men inte minst, skrikandet på nätterna då det är dags för parning och revisbestämmande. Det låter som barn som gråter, nätterna igenom, hue! ! Har ni koll på att er katt även kan innebära ett störningsmoment för andra? Här kunde vi inte ha öppen altan eller öppna fönster ett tag, katterna tog sig in, ja en av dom klev bara rätt över min hund. Förutom det så gjorde dom sina behov i våra rabatter och i sandlådan där våra barn lekte. Hur söta dom än må vara så är vi överlyckliga att det slappa kattfolket flyttade.

Svar på tråden Våga släppa ut katt eller ej?