• lillaliljan

    Så arg på förskolan

    Så fruktansvärt besviken på min sons förskola efter sommarlovet så hade dom flyttat alla i hans kull till stora avd utom han å 2 till min son snart 3

    Han är så ledsen för hans kompisar inte går kvar å han tror att dom inte vill leka med han för dom flyttat hela kullen , alla fröknar säger olika ena säger att det är kö system andra att det bara är fullt å blir byte efter årsskiftet ledsnade å ringde chefen han pratar bara bort allt som det kommer bli så bra för min son å va en förebild till alla nyinskolade 1 åringar och att det inte är nått problem att skaffa nya vänner men nej mitt barn behöver aktiveras mera inte bläddra o en bok , han älskar å gå i skogen å leta myror å klippa å klistra precis som dom gör på stora avd. Dom glömmer att ta han på toaletten så kissolyckor blir varje dag , dom är så fullt upptagna av alla små så dom som är födda 2012 får klara sig själva , det är olyckor jämt han kommer hem med världens bula å nästan hål i huvudet ena dagen andra dagen världens sår under ögat dom glömmer å skriva tillbudsrapporter men idag fick jag nog min son älskar dagis aldrig vart några problem å lämna eller hämta men idag sprang han ut till sina skor å bara grina som aldrig förr å säger mamma jag vill heeem hur jävla ont gör det inte i mamma hjärtat bar in han på avd igen å sa att jag kommer ju snart å hämtar dig efter maten då sprang han ut igen med sån panik i sina ögonen hörde sedan av en kompis som lämnar på samma avd att ca 40 min efter jag lämnat satt han i ett hörn med sin snutte å napp jag tycker det är så förskräckligt att dom flyttat hans kompisar som han tror inte vill leka med han å sen börjar detta beteende att kriga om att gå till dagis han är super speedad när han kommer hem för där får han inte ut sin energi dom får bar leka i en liten instängd lekhage med typ gräs sand å en bänk det kallas jag inte att utvecklas , nu till frågan vem ska man försöka kontakta när varken personalen eller chefen tar en på allvar å bara tramsar bort hans fröken kunde inte ens ta kritiken jag sa utan att bli tomat röd i ansiktet man separerar bara inte en kull så dära å sen ska han ev separeras igen från han nya kompisar 1 åringarna jag vill ha min glada son tillbaka som ska få utvecklas å leka

  • Svar på tråden Så arg på förskolan
  • viseversa

    För det första så måste du lära dig att använda punkt. Det är jättejobbigt att läsa din text när det varken är punkt eller indelat i stycken.

    Sen förstår jag att du är upprörd. Hur gamla är dom andra barnen som fått flytta? Hör av dig igen till chefen och KRÄV en ändring. Och att din son mår dåligt av detta och att dom måste tänka på barnens välmående också.

  • Hummeldummel

    Om inte fskchefen lyssnar så vänder du dig till skolchefen eller den kvalitetsansvariga på kommunen. Har ni en barn och elevhälsa kan de kanske också stötta er.

  • Anonym (R)

    Jag tolkar det som att de har flyttat de allra äldsta på småbarnsavdelningen till storbarnsavdelningen tills det blev fullt där, stämmer det? Jag är nyfiken på vilken lösning du hade velat se istället för denna?

    Jag är blivande förskollärare så jag vill lära mig om föräldrars tankar kring sådana här saker.

  • lillaliljan

    Förlåt för mitt slarviga inlägg blev Bråttom å hämta sonen medans jag skrev här.
    Jag får vända mig dit en gång till annars får jag kontakta skolchefen på kommunen helt enkelt.
    Ja dom flyttade över tills det blev fullt på storbarnsavd men man flyttar väl inte över en halv kull å lämnar 3 barn från deras kompisar
    Jag vill få ut att alla kommuner jag känner folk som jobbar som förskole lärare säger att man flyttar aldrig ifrån folk från sin kull alla ska flytta med
    Min son är snart 3 utvecklad som en 4 åring enligt alla medans det finns mindre barn som fått flytta över som inte ens kan prata tycker dom gjort det väldigt dumt gjort
    Jag vill veta hur dom tänkt när dom flyttade över alla barn vem som hade förtur och inte

    Eftersom alla säger olika saker hela tiden
    En mamma som oxå har sitt barn kvar är oxå arg och hon fick till svar att det är för syskonets bror går på stora så då fick inte han gå där fast det är många syskonpar som går på den sidan och det är underligt tycker jag
    Verkar som alla skyller på varandra å inget vet och när min son börjar må dåligt av detta är det inte okej någonstans. Han ska må bra och det gör han inte nu tyvär

  • Anonym (R)

    Ja det låter märkligt i så fall. På de ställena jag varit på har man antingen flyttat de mognaste/äldsta barnen en efter en i mån av plats på den andra avdelningen eller flyttat flera av de mognaste/äldsta samtidigt i mån av plats. Låter också underligt att man inte skulle vilja ha syskon på samma avdelning för att de är syskon.

  • Drottningen70
    lillaliljan skrev 2015-09-02 13:27:03 följande:

    Förlåt för mitt slarviga inlägg blev Bråttom å hämta sonen medans jag skrev här.

    Jag får vända mig dit en gång till annars får jag kontakta skolchefen på kommunen helt enkelt.

    Ja dom flyttade över tills det blev fullt på storbarnsavd men man flyttar väl inte över en halv kull å lämnar 3 barn från deras kompisar

    Jag vill få ut att alla kommuner jag känner folk som jobbar som förskole lärare säger att man flyttar aldrig ifrån folk från sin kull alla ska flytta med

    Min son är snart 3 utvecklad som en 4 åring enligt alla medans det finns mindre barn som fått flytta över som inte ens kan prata tycker dom gjort det väldigt dumt gjort

    Jag vill veta hur dom tänkt när dom flyttade över alla barn vem som hade förtur och inte

    Eftersom alla säger olika saker hela tiden

    En mamma som oxå har sitt barn kvar är oxå arg och hon fick till svar att det är för syskonets bror går på stora så då fick inte han gå där fast det är många syskonpar som går på den sidan och det är underligt tycker jag

    Verkar som alla skyller på varandra å inget vet och när min son börjar må dåligt av detta är det inte okej någonstans. Han ska må bra och det gör han inte nu tyvär


    Men använd PUNKT när du skriver, snälla!
  • IMHO
    Drottningen70 skrev 2015-09-02 13:57:33 följande:

    Men använd PUNKT när du skriver, snälla!


    Tycker du att personer som har svårt med interpunktion eller andra språkliga förmågor har mindre rätt att uttrycka sig i offentliga forum?

    Kan du förstå att det som är lätt för vissa kan vara väldigt svårt för andra?
  • Drottningen70
    IMHO skrev 2015-09-02 14:11:54 följande:

    Tycker du att personer som har svårt med interpunktion eller andra språkliga förmågor har mindre rätt att uttrycka sig i offentliga forum?

    Kan du förstå att det som är lätt för vissa kan vara väldigt svårt för andra?


    Förlåt.
  • IsDimma

    När jag precis började jobba där jag jobbar nu hade vi kvar tre barn som skulle flyttat upp egentligen. Dom var födda sent på året och det fanns inte plats på våra tre äldrebarnsavdelningar. Dom gick ett helt år extra hos oss.
    Förra året hade grannavdelningen kvar tre av sina treåringar. Också dom som var födda senast på året.
    I år är det åt andra hållet istället och vi har skickat upp tvååringar som egentligen skulle gått hos oss ett år till.
    Allt beror på hur många barn som blir i grupperna.
    Det här är något som diskuteras jättemycket varenda vår hos oss. För att det ska bli så bra det bara kan. För alla.

  • cosinus

    Att de inte har tid att ta honom på toa är ett problem, likaså om de inte har tid att se efter honom.

    Att de inte flyttar upp honom är INTE ett problem i sig. Förskolans uppgift är att lösa det så bra som möjligt på gruppnivå. Man kan inte flytta upp barn om det då blir för stor grupp. Man kan inte alltid se till att alla grupper hålls ihop och att alla får precis som de vill.

    När min son, född 06, gick näst sista året på dagis flyttades alla andra 06or upp förutom han och en annan. De var 11 stycken totalt (9 som flyttades). Hans bästa kompis flyttades upp.

    Jag frågade varför de valt som de valt (för att jag var nyfiken inte för att kritisera) och de hade en motivering jag kanske inte nödvändigtvis höll med om till 100 % men fine. Jag kan köpa deras resonemang. 

    Sen, har jag ett enda ansvar som förälder och det är att vara så positiv som möjligt inför mitt barn. Svälja stoltheten över att min son blev kvar trots att yngre barn flyttades upp och faktiskt bara gilla läget. Han hade kanske haft roligare det året i den äldre gruppen men när han ser tillbaka på sitt liv som 80-åring är det garanterat inte det han kommer minnas.

    Hur grupper/klasser skapas och eller byts är allt som oftast ett föräldraproblem och blir ett problem för barnen om man inte visar att det är ok, visar att det här blir bra. Skola/förskola måste som sagt se till helheten och inte till att varje enskild individ får det perfekt. Däremot ska alla ha det ok och helheten ska flyta så bra som möjligt.

    Men kan de inte lösa det basala för din son, då är det något du ska ta upp med rektorn och kräva en lösning på. Men den lösningen behöver inte nödvändigtvis innebära ett gruppbyte.

    Sen är vissa rektorer och personal mer eller mindre bra för att stå för sina beslut och det ogillar jag skarpt. Har talat om för mer än en rektor att de faktiskt har betalt för att reta upp enskilda föräldrar så länge det är i den stora gruppens intresse. Men jag misstänker ibland att en del beslut tas med hänsyn till vilkas föräldrar som är jobbigast att bråka med om de inte får som de vill. Det är helt åt helvete galet fel.

  • viseversa
    lillaliljan skrev 2015-09-02 13:27:03 följande:

    Förlåt för mitt slarviga inlägg blev Bråttom å hämta sonen medans jag skrev här.
    Jag får vända mig dit en gång till annars får jag kontakta skolchefen på kommunen helt enkelt.
    Ja dom flyttade över tills det blev fullt på storbarnsavd men man flyttar väl inte över en halv kull å lämnar 3 barn från deras kompisar
    Jag vill få ut att alla kommuner jag känner folk som jobbar som förskole lärare säger att man flyttar aldrig ifrån folk från sin kull alla ska flytta med
    Min son är snart 3 utvecklad som en 4 åring enligt alla medans det finns mindre barn som fått flytta över som inte ens kan prata tycker dom gjort det väldigt dumt gjort
    Jag vill veta hur dom tänkt när dom flyttade över alla barn vem som hade förtur och inte

    Eftersom alla säger olika saker hela tiden
    En mamma som oxå har sitt barn kvar är oxå arg och hon fick till svar att det är för syskonets bror går på stora så då fick inte han gå där fast det är många syskonpar som går på den sidan och det är underligt tycker jag
    Verkar som alla skyller på varandra å inget vet och när min son börjar må dåligt av detta är det inte okej någonstans. Han ska må bra och det gör han inte nu tyvär


    Varför är det så svårt att använda punkt? Fortfarande jobbigt att läsa även fast det är bättre.
  • Ellie
    Anonym (R) skrev 2015-09-02 13:00:24 följande:
    Jag tolkar det som att de har flyttat de allra äldsta på småbarnsavdelningen till storbarnsavdelningen tills det blev fullt där, stämmer det? Jag är nyfiken på vilken lösning du hade velat se istället för denna?

    Jag är blivande förskollärare så jag vill lära mig om föräldrars tankar kring sådana här saker.
    Jag tänker att man kanske kan ha dynamiska avdelningar, tex där en avd börjar som 1-3 men allteftersom ändras det till 2-4, sedan 3-5 och så kan alla barn gå kvar med samma pedagoger hela förskoletiden.
    Det förutsätter ju att förskolan har 3 avdelningar parallellt, så att det alltid finns en 1-3, en 2-4 och en 3-5 avdelning. Nya barn hamnar där det finns plats, men inom åldersspannet.
    Antagligen inte möjligt i praktiken pga en mängd faktorer jag inte tänkt igenom, men när jag tänker lite snabbt verkar detta vettigt för mig.
  • ssa123

    Är en treåring så fäst vid kompisar att tillvaron rasar vid en förändring? När han dessutom har två kompisar kvar samt pedagogerna?

    Spontant minns jag inte att mina barn i den åldern var så värst brydda.

    Men jag kan minnas fel.

    Det kan inte vara så att din son har det jobbigt nu för att han haft sommarlov?

    Gällande att pedagogerna inte har tid för honom kan jag inte uttala mig annat än att jag själv för några veckor sedan skolade in min ettåring på en förskola med barn 1-3 år i gruppen. De är nu fyra ettåringar och vad jag såg under inskolning var det de större barnen som fick mest uppmärksamhet av den enkla anledningen att de själva kan tala för sig be om saker osv. Upplevde också att pedagogerna 'passade ' mer på dessa då de är mer fysiskt aktiva och utsätter sig för större faror osv.

    Men det kan ju såklart jobbas annorlunda på eran förskola

  • Sous

    Min sena 2012:a och två till blev också kvar på småbarnsavdelningen efter sommaren. De har ju ändå inte/knappt fyllt tre. Däremot får de gå på grupp och utflykt med de andra tre-fyraåringarna och får leka med de äldre både ute och inne i lekhallen.

    Det är i princip vila, mat och samling som är med de mindre och det tycker inte jag är något problem. Snarast positivt att för de som är födda sent på året och vana att vara minst får vara stora och duktigast för en gångs skull.

    Kan de inte erbjuda något mellanting som det jag beskriver? De ska ju utmana ditt barn på hans nivå.

  • Sandra8978

    Eller så valde de inte flytta upp ditt barn för att ditt barn är efter?

    En förskolas prioritet nummer ett är, hör och häpna, inte att ditt barn ska ha så lite förändring som möjligt.

  • Sandra8978
    ssa123 skrev 2015-09-02 22:15:05 följande:

    Är en treåring så fäst vid kompisar att tillvaron rasar vid en förändring? 


    Snarare att det raserade mammans tillvaro.
    Barn anpassar sig snabbt, så länge som föräldrar tillåter att det sker dvs.
  • Flygfotogen

    Fråga hur de ställer sig till tvärgrupper. Det säger ju sig självt att man inte kan stuva in hur många som helst på en avdelning.

  • mammalovis

    Att han inte får hjälp på toa är ju ett problem, men det kan ju också vara så att han är så uppe i leken att han inte hinner känna efter. Ena dotterns pedagog reagerade över att hon hade två kissolyckor på en dag första eller andra veckan efter sommaren. De har också ändrat sina grupper till större avdelningar på en nybyggd förskola, så de hade helt enkelt "glömt" gamla rutiner när många blöjor skulle bytas och min dotter går inte gärna på toa i onödan, utan man får nästan tvinga henne att rutinkissa, så det inte behöver bli panik och hon inte hinner. Idag hade hon kissat på sig då de var uppe på loftet, antingen hade hon för roligt eller vågade inte säga till och gå ner själv. Hon är 4,5 år.

    Sedan får ni väl fråga om han kan få komma över och leka när det är få barn på stora avdelningen, eller vid särskilda aktiviteter. Oftast tar det ett bra tag innan en ny barngrupp sätter sig efter sommaren. Om ni pratar mycket om hans gamla kompisar, så är det ju ni föräldrar som bidrar till problemet. Prata istället om vad som är kul på förskolan och om de kompisar som faktiskt är kvar utav hans gamla kompisar.

    Min dotter är nog nästan ensam kvar från sin gamla avdelning, av de som är lite äldre, men verkar inte fara illa av det. För henne är det mer jobbigt att nästan all personal är ny, då nattispersonalen jobbar på deras sida på morgonen, så de går runt på ca 8 fröknar, varav 2-3 är varje morgon. 

  • Anonym (2barnsmor)

    Nu har jag inte läst alla inlägg.

    Min son är född 2011 o förra året flyttades alla 2011-orna (10 st) till de äldre barnen. Han o en killkompis blev kvar med småttingarna (en tjej född 2012, resten 2013). För dem verkade det inte spela så stor roll o då det bara finns 2 avd (max 40 barn) o barnen träffas väldigt mycket tillsammans, speciellt ute. Vissa dagar var killarna ändå med stora gruppen. Vet inte hur personalen gjorde indelningen, men det kan varit åldersbundet då sonen fyller sent på året. Den äldre gruppen var stökigare o större medan den yngre lugnare, det var bara han o kompisen som det var fart på . Nu efter sommaren är båda killarna med i stora gruppen o verkar nöjda med det oxå.

Svar på tråden Så arg på förskolan