• lilla mej

CSN ringer runt och frågar personliga frågor

Hej ville bara kolla om detta kan vara rätt? Jag bor nu utomlands, och jag tog CSN lån för ca 20 årsdan. Jag betalade av mitt lån som vanligt, när jag sedan inte hade någon inkomst i Sverige blev det inte någon avbetalning. Jag vill INTE ha en diskution ang mitt lån och betalningar osv!! Nu har CSN ringt till min mammas "pojkvänn", vi är inte släkt, vi har träffats ett fåtal gånger men mer än så är det inte. Jag vet vad han heter men mer än så känner jag inte karln. De har frågat personliga frågor om mig och mitt lån?! Vad i helsike är detta?! Får de verkligen göra så?!? De fick tag i hans telefonummer eftersom han skrivit sin adress hos min mamma, han bor inte där men får dra av skatt på så vis eftersom hans jobb ligger ca 3 timmar resväg från den adressen. Så frågan är får CSN verkligen ringa vem som helst och ställa personliga frågor?! Någon som vet? De kunde ju skrivit och bett mig kontakta dem ist?

• Svar på tråden CSN ringer runt och frågar personliga frågor
  • lilla mej

Tack för alla svar. De har min post adress och skickar årsredovisningar dit, vilket jag får. Så hade helst sett att de skrivit mig ett personligt brev. Jag undrar om de bara kan ringa till vem som helst utan att veta vem de ringer? Min mamma har ofta hyrt ut rum till studenter som jag aldrig träffat, det kunde ju likahärna vara dem de ringer. De

Frågade typ vart jag bor, med vem, hur länge, vad jag gör osv... Tycker det är oförskämt att ringa runt så.

• lilla mej

Tack för alla svar. De har min post adress och skickar årsredovisningar dit, vilket jag får. Så hade helst sett att de skrivit mig ett personligt brev. Jag undrar om de bara kan ringa till vem som helst utan att veta vem de ringer? Min mamma har ofta hyrt ut rum till studenter som jag aldrig träffat, det kunde ju likahärna vara dem de ringer. De

Frågade typ vart jag bor, med vem, hur länge, vad jag gör osv... Tycker det är oförskämt att ringa runt så.

• lilla mej

Ok eftetsom jag bad att själva lånet inte skulle diskuteras, så får jag väl förklara lite då... Jag är hemmamamma och har ingen inkomst någonstans. Detta har jag nu skickat in papper på till CSN så ni kan vara lugna, jag smiter inte från något. De HAR min adress och brukar skicka papper till den. MEN nu tyckte väl någon på CSN att det är konstigt att inte ha någon inkomst eller något liknande. SÅ DÄRFÖR undrar jag får de ringa runt sådär bara?

Men tack nu vet jag varför jag inte bor i Sverige... Folk är ju bara så oförskämda, drar sina egna slutsatser och häver ur sig massa som de inte ens vet fakta om.

• lilla mej

Hon deklarera detta, jag är hemmamamma utan inkomst. Vad gubben gör vet jag inte för jag känner inte honom. Var det något mer du undrade?

Ramborg skrev 2015-09-03 10:00:01 följande:

Nej, hon smiter från betalningen och det är därför CSN söker henne.

Shit, en hel familj av fuskare... TS som dodgar CSN, styvpappan som skattefuskar och gud vet vad mamman gör med pengarna från sin uthyrningsverksamhet.

• lilla mej

Ok tack det var det jag undrade.

Tycker bara det är lite obehagligt, hur ska man ens veta om det är CSN ? Skulle någon ringa mig och ställa frågor rörande någon annan skulle jag nog bara lägga på.

n

Kine skrev 2015-09-03 10:27:02 följande:

Ja, de får ringa runt om de misstänker fusk. Vilket verkar göra i ditt fall.

• lilla mej

Wow du vet mer om mig än jag gör, visste inte att jag hade en man. Vad heter han?

Kine skrev 2015-09-03 10:34:01 följande:

Om du är hemmamamma så får din man betala med eran gemensam inkomst. Så slipper du frågor från csn.

• lilla mej

Jag vill inte slippa frågor från CSN, jag vill bara att det går rätt till. Jag har inte gjort något fel, så vill inte behandlas som jag har det.

• lilla mej

Ja jag har den typen av lån, känner inte till någon annan typ av lån eftersom jag inte tagit lån efter det.

Jag har inte motarbetat någon, jag har gjort allt de bett mig. Vart ifrån får alla att jag gjort fel?

Iarwain skrev 2015-09-03 11:51:08 följande:

Det är väl ganska självklart att utreda låntagare som inte betalar tillbaks sina skulder, eller?

Om det nu är så att du har gamla typen av CSN-lån som inte behöver betalas tillbaks om man inte har inkomst, så kommer utredningen visa att allt gått rätt till.

Ju mer man motarbetar utredningen, desto längre och mer detaljerad utredning blir det.

I mina ögon en självklarhet.

• lilla mej

Hur får du det till att jag smiter i att betala?

Kine skrev 2015-09-03 11:48:45 följande:

Du smite ju från att betala? Anser du att det är rätt.

Svar på tråden CSN ringer runt och frågar personliga frågor