• lilla mej

CSN ringer runt och frågar personliga frågor

Hej ville bara kolla om detta kan vara rätt? Jag bor nu utomlands, och jag tog CSN lån för ca 20 årsdan. Jag betalade av mitt lån som vanligt, när jag sedan inte hade någon inkomst i Sverige blev det inte någon avbetalning. Jag vill INTE ha en diskution ang mitt lån och betalningar osv!! Nu har CSN ringt till min mammas "pojkvänn", vi är inte släkt, vi har träffats ett fåtal gånger men mer än så är det inte. Jag vet vad han heter men mer än så känner jag inte karln. De har frågat personliga frågor om mig och mitt lån?! Vad i helsike är detta?! Får de verkligen göra så?!? De fick tag i hans telefonummer eftersom han skrivit sin adress hos min mamma, han bor inte där men får dra av skatt på så vis eftersom hans jobb ligger ca 3 timmar resväg från den adressen. Så frågan är får CSN verkligen ringa vem som helst och ställa personliga frågor?! Någon som vet? De kunde ju skrivit och bett mig kontakta dem ist?

• Svar på tråden CSN ringer runt och frågar personliga frågor
  • lilla mej

Nej jag har inte betalat hela lånet..

Vad är det du tycker jag ska göra? CSN tycker att jag ska betala 0 kr nu. Så tycker du jag ska gå till banken och begära att få betala 0kr ? Eller ska jag betala fast jag inte behöver det menar du?

Kine skrev 2015-09-10 12:15:12 följande:

Så du har betalat hela lånet?

Ja då förstår inte jag heller (tror inte någon gör det ) varför csn ringer om du inte ens har något lån kvar att betala....

• Kine
    lilla mej skrev 2015-09-10 13:51:14 följande:

Nej jag har inte betalat hela lånet..

Vad är det du tycker jag ska göra? CSN tycker att jag ska betala 0 kr nu. Så tycker du jag ska gå till banken och begära att få betala 0kr ? Eller ska jag betala fast jag inte behöver det menar du?

För dig själv hade det ju varit vara bra att betala även om du inte behöver.
  • green34
    Kine skrev 2015-09-10 14:45:08 följande:
    Ja!

Och även att hon borde ha meddelat CSN flytt utomlands-så hade CSN sluppit ringa runt och ställa personliga frågor.
  • Kine
    Valkyria75 skrev 2015-09-10 13:42:11 följande:

Men förstår du verkligen inte? CSN har gjort upp en avbetalningsplan för ts, just nu betyder det att hon inte ska betala något. Man betalar 4% av sin lön. Om lönen är 0kr så betalar man inget det året. Det är inget konstigt. Jag förstår inte varför det är så svårt för dig att förstå?

Ts skriver ju klart och tydligt att det at det INTE finns något att betala, mao ts har inget lån. Så har hon lån eller inte?
  • lilla mej

Mycket jag skulle gjort om det var möjligt...

Kine skrev 2015-09-10 14:45:08 följande:

• lilla mej

Det vet de, de får även min deklaration här i från..

green34 skrev 2015-09-10 14:48:47 följande:

Ja!

Och även att hon borde ha meddelat CSN flytt utomlands-så hade CSN sluppit ringa runt och ställa personliga frågor.

• lilla mej

Jag har lån men ingen inkomst. CSN baserar avbetalning på min inkomst så 0 kr inkomst = 0kr avbetalning. Hur mycket tydligare vill du ha det?

Kine skrev 2015-09-10 14:51:01 följande:

Ts skriver ju klart och tydligt att det at det INTE finns något att betala, mao ts har inget lån. Så har hon lån eller inte?

• Valkyria75
    Kine skrev 2015-09-10 14:51:01 följande:

Det finns lån. Och just nu är beräknad avbetalning 0 kr, allt enligt CSNs regler och beräkningar.

Om vi tar ett annat exempel med lite annan skala på tidsaxeln... Jag betalar av på mitt lån ca 2000kr den siste i varje månad. Tycker du att jag även ska betala något extra den 15 e i varje månad? Eller min man kanske borde göra det... För jag har ju lån... Så varför inte bara betala? CSN förväntar sig ju inga pengar då, de har bestämt att jag inte ska betala något förrän den siste, men enligt ditt resonemang så bör jag eller min partner betala av ändå...

Det är precis samma sak för ts. Hennes nästa planerade inbetalning är inte just nu. Men istället för att vara i slutet av nästa månad så är den kanske i slutet av nästa år.
  • Kine
    Valkyria75 skrev 2015-09-10 21:00:40 följande:

Det finns lån. Och just nu är beräknad avbetalning 0 kr, allt enligt CSNs regler och beräkningar.

Om vi tar ett annat exempel med lite annan skala på tidsaxeln... Jag betalar av på mitt lån ca 2000kr den siste i varje månad. Tycker du att jag även ska betala något extra den 15 e i varje månad? Eller min man kanske borde göra det... För jag har ju lån... Så varför inte bara betala? CSN förväntar sig ju inga pengar då, de har bestämt att jag inte ska betala något förrän den siste, men enligt ditt resonemang så bör jag eller min partner betala av ändå...

Det är precis samma sak för ts. Hennes nästa planerade inbetalning är inte just nu. Men istället för att vara i slutet av nästa månad så är den kanske i slutet av nästa år.

Det är inte på långa vägar samma sak...
  • lilla mej

Principen är den samma...fattar fortfarande inte hur du får det till att lånet ska betalas NU, när ingen förväntar sig det..

Kine skrev 2015-09-10 21:19:38 följande:

Det är inte på långa vägar samma sak...

Svar på tråden CSN ringer runt och frågar personliga frågor