Inlägg från: kenneth768768 |Visa alla inlägg
  • kenneth768768

Julia Caesar avslöjad!

Anonym (Bra :)) skrev 2015-09-02 23:26:37 följande:
    Du ser inte problemet. Betyder det att det inte finns ett problem?

Resonerar du på samma sätt om Anders Breivik? Vad det också ointressant, det han skrev, eftersom han var okänd för alla  innan han började mörda? Ska vi bara reagera när något händer?

Hm, hur menar du att avslöjandet av Julia Cesar kan stoppa nästa Breivik?

Är det Julia Cesar som är kandidat att bli en Breivik?

• kenneth768768
    Anonym (Bra :)) skrev 2015-09-02 23:46:59 följande:
    Hur läser du, egentligen?
    Jag försöker förstå vad du menar om kopplingen mellan Julia Cesar och Breivik?

Du skrev "Resonerar du på samma sätt om Anders Breivik? Vad det också ointressant, det han skrev, eftersom han var okänd för alla  innan han började mörda? Ska vi bara reagera när något händer?"

Menar du att man måste reagera innan nånting händer, på t.ex Julia Cesars bloggande, för att öka chanserna att stoppa nästa Breivik?

• kenneth768768
    Kim Possible skrev 2015-09-02 23:57:42 följande:
    Även om personen ifråga dödshotar andra alltså, både privatpersoner, journalister, makthavare och gud vet allt vad hon gjort? Märklig moralisk prioritering, tycker jag.
    Alltså, jag har inte läst den här Julia Cesar, men det har ju framkommit att det är nån gammal tant, men hon har alltså dödshotat ett stort antal personer? Vad gör polisen då? Är det ingen av de dödshotade som polisanmält?
  • kenneth768768
    Kim Possible skrev 2015-09-02 23:57:42 följande:
    Även om personen ifråga dödshotar andra alltså, både privatpersoner, journalister, makthavare och gud vet allt vad hon gjort? Märklig moralisk prioritering, tycker jag.
    Alltså, jag har inte läst den här Julia Cesar, men det har ju framkommit att det är nån gammal tant, men hon har alltså dödshotat ett stort antal personer? Vad gör polisen då? Är det ingen av de dödshotade som polisanmält?
  • kenneth768768
    Anonym (Bra :)) skrev 2015-09-03 00:07:54 följande:
    Breivik var ett exempel på någon som också var väldigt aktiv på nätet, och där det gick snett. 

Jag tror inte att JC kommer att mörda folk, men däremot bidrar hon till och sprider själv mycket hat och lögner om invandringen, och på så sätt piskar upp hatet i samhället. Självklart måste vi reagera på detta. Dessutom har hon publicerat journalisternas namn och telefonnummer/adresser på nätet, och de har redan fått ta emot dödshot. 

Ett annat exempel är ju barn som mobbar andra barn på nätet. Är det också oskyldigt, inget media behöver rapportera om? Jag menar okända barn som är taskiga, vem läser det? Och ändå så tar barn livet av sig pga detta.
    OK, Julia Cesar kanske är en så stor och populär bloggare att hon påverkar hatet i samhället, och där kan nästa Breivik skapas, då förstår jag hur du menar. Frågan är dock om det blir bättre av att hon namnges? Det är väl bara om hon nu slutar blogga, som nån bra effekt uppnåtts. I värsta fall får hon i stället både sympatier och publicitet (fler läsare) från den mörka sidan.

Ang. din fråga "är det också oskyldigt", så har jag inte menat att ngt är oskyldigt, bara att kopplingen cesar-Breivik inte var så supertydlig. När det gäller barnen hängs de mobbande barnen för övrigt inte ut. Artiklarna är skrivna i allmänna ordalag.

Nu ser jag förresten att Sanna Rayman just lagt upp ett resonemang om publiceringen: http://www.dagenssamhalle.se/blogg/2015/09/expressen-och-julia-caesar-17901

• kenneth768768
    KillBill skrev 2015-09-05 09:35:23 följande:

Jag tycker att det är märkligt att samma människor som brukar försvara publicering av namn och bild på misstänkta men ej dömda förbrytare (eller som sprider sådan information) är så kritiska mot att en tidning publicerat namn och bild på en inflytelserik opinionsbildare som spridit hat och främlingsförakt i åratal.

Jula Cesar är en "känd" opinionsbildare med hundratalet krönikor bakom sig och som dessutom gett ut ett antal böcker (en av böckerna skickade hon till alla Sveriges riksdagsledamöter). Därför tycker jag att Expressens avslöjande är försvarbart. Det är varje tidnings skyldighet att granska "makten" även om "makten" visar sig vara en äldre kvinna som sprider hatpropaganda på främlingsfientliga sajter.

Denna artikel från DN är mycket läsvärd:

mobil.dn.se/nyheter/sverige/niklas-orrenius-om-motet-med-julia-caesar/

Vilka tycker du att man ska hänga ut?

Jag tycker både pedofiler, misstänka förbrytare, dömda förbrytare och anonyma rasister.

• kenneth768768
    Nerfherder skrev 2015-09-05 09:59:09 följande:

Det blir mer och mer uppenbart att vissa här på forumet enbart vill vara motvalls och provocera. Efter några år här så känner jag igen tecknen...

Trollande kallas det. Don't feed the trolls!1
  • kenneth768768
    Anonym (anonym) skrev 2015-09-05 11:14:36 följande:
    Misstänkta förbrytare ska inte hängas ut eftersom de är just misstänkta däremot är det lämpligt att de som de misstänkta och kan vara oskyldiga.
    OK, ska man ha nån form av rättsäkerhet inblandad, vilket jag tror du är inne på, borde egentligen polisväsendet och inte tidningar göra uthängningen av anonyma rasister. Men eftersom polisen inte gör detta idag, måste straffvärdet på anonym rasism höjas, så att polisen tar tag i brotten. Idag har ju polisen ignorerat Julia Cesar mig veterligen. Låt säga att man höjer straffvärdet på anonym rasism till 5 år?

Borde även kunna rensa ganska friskt här på forumet!

Men då blir det ju ingen uthängning i tidningarna iofs...så, efter lite funderande, är jag nog inne på att man både borde skärpa fängelsestraffen från polisens sida samt uthängning i tidningarna. Egentligen behöver Expressen bara då göra en utskrift från Lexbase i varje nummer, samt att vissa av personerna ska presenteras med namn och bild.
Svar på tråden Julia Caesar avslöjad!