• Smarthuvud

Tycker du om ditt/dina bonusbarn?

För mig är ditt resonemang helt otänkbart. Man bildar en ny familj, där man ska visa alla medlemmar samma respekt. Mer än så behöver jag väl inte säga. Sedan kan man inte tvinga fram känslor, det är det väl inte frågan om. Men att agera på det sätt du gör, skulle jag inte acceptera, och en relation vore således ohållbar. Jag har inga biologiska barn, men ponera att du och jag fick. Då tycker du alltså att det är helt okej om jag inte låter ditt barn få följa med på det roliga jag hittar på med vårt gemensamma, eftersom det är "din unge"? Skärp dig!

• Smarthuvud
    Anonym (pappa) skrev 2015-09-02 18:23:04 följande:

Jag håller helt med. Hade det varit min partner som ens uttryckte sig som TS om mina ungar så hade den åkt ut på gatan med huvudet före. Nu är det ju hans ungar, rent tekniskt/biologiskt, men våra ungar är våra ungar, som vi har ansvar för gemensamt som familj, som vi tar hand om, som vi nattar och matar och byter blöja på och går till skolan med och tvingar till tandläkaren och spelar tv-spel med och snackar tonår med och skäller på för att de inte gör läxorna och pussar på när de slår sönder knäna när de leker.

Vi är en familj. Familjer hjälps åt, visar respekt för och tar hand om varandra. Till och med om man har en bonus på 16 år som är rejält på glid.

Bra uttryckt!
  • Smarthuvud
    Ess skrev 2015-09-02 21:29:53 följande:

Nej, tycker inte om dem.
    Vi pratar lite neutralt när vi träffas. 
    När dom kom på umgänge så var det självklart att pappan tog hand om både dem och hushållsarbetet, även matinköp under vistelsen.

Det du pratar om är ju ett problem du har med din sambo, och inte hans barn. Dumpa din sambo istället för att bete dig respektlöst mot ett oskyldigt barn. Du kan rabbla diagnoser om du vill, men det förändrar inte det faktum att du beter dig illa mot barnet pga hans pappas bristande engagemang, och din egen brist på sunt förnuft.
  • Smarthuvud
    Ess skrev 2015-09-03 17:59:04 följande:
    Vad då för bristande engagemang från honom, det var hans barn och hans ansvar, vilket han också tog.
    Hade han varit typen som inte tagit det däremot, så hade inte jag heller gjort det. Jag hade kört hem dem till sin mamman i så fall.

Jag har skrivit att vi pratar artigt med varann när vi träffas, så vem är respektlös?

Varför ska de tvunget ha några diagnoser för att man inte ska tycka om dem?
    Det är fullt tillräckligt att man inte har något gemensamt och inte tycker om dem som personer.

Oskyldigt barn??
    Jag anser att en nära nog vuxen person (numera vuxna) själv bär ansvar för hur man uppfattas av andra. Sen är det så enkelt som att ingen är omtyckt av alla, varken du, jag eller dom.
    Ooops! Jag citerade tydligen helt fel inlägg! Shit happens!
Svar på tråden Tycker du om ditt/dina bonusbarn?