• Ess

Tycker du om ditt/dina bonusbarn?

Nej, tycker inte om dem.
    Vi pratar lite neutralt när vi träffas. 
    När dom kom på umgänge så var det självklart att pappan tog hand om både dem och hushållsarbetet, även matinköp under vistelsen.

• Ess
    Pastella skrev 2015-09-03 10:14:19 följande:

Jag blir så jävla provocerad av vuxna människor som tycker att deras känslor är viktigare än barnens välmående.
    Barnet kan inte välja sin familj, barnet tvingas leva i en familj där den inte är omtyckt. Du kan låtsas som att det inte märks men du vet att barnet märker det.
    Föreställ dig att ditt barn levde med någon som dig, känns det bra i hjärtat?

Självklart är ens egna känslor viktigare än en barn man inte har något gemensamt med. Ska det barnet prioriteras på något vis så ligger det på föräldern och inte på folk runt i kring.
    Barnets livssituation får föräldrarna lastas för, det är dom som slitit sönder familjen och gått vidare. Tom den mest korkade förälder måste inse att en partner (i många fall) aldrig kommer att älska deras tidigare barn. Tolerera att få barnet på köpet, men inte mer än det.
  • Ess
    Pastella skrev 2015-09-03 11:12:07 följande:
    Det var nog det dummaste jag hört, barn som man inte har något gemensamt med? Det är inte ett främmande barn vi pratar om utan ett barn som man bor tillsammans med, ingår i samma familj som, ett barn man äter frukost tillsammans med.. Nej man måste inte älska barnet, man måste faktiskt inte ens älska sina egna barn. Däremot måste man vara en trygg punkt och få barnet att känna sig omtyckt och uppskattad. Annars borde man dra därifrån. Barnet har inte den möjligheten.
    Äter frukost med varann??
    Verkligen inte en del av min familj.
    Föräldern är den som skaffat barnet och är dess trygga punkt. Man behöver inte ens passa barnet om man inte vill.
  • Ess
    Pastella skrev 2015-09-03 14:32:33 följande:
    Ja givetvis bär föräldern som skaffar en sådan värdelös människa till partner störst ansvar, men det fråntar inte bonusföräldern sitt ansvar. Jag är inte förälder till grannens barn men jag bär ändå ett ansvar över hur jag beter mig gentemot barnet.
    Riktigt tragiskt med vuxna människor som har så många rättigheter i ett hem medan barnen kastas undan och får gå på tå. Det märks tydligt när man inte är omtyckt och sådant sätter spår. Det är barnets hem också.
    Vem har påstått att man inte är artig mot barnet, trots att man inte tycker om dem?
  • Ess
    Smarthuvud skrev 2015-09-03 17:35:54 följande:
    Det du pratar om är ju ett problem du har med din sambo, och inte hans barn. Dumpa din sambo istället för att bete dig respektlöst mot ett oskyldigt barn. Du kan rabbla diagnoser om du vill, men det förändrar inte det faktum att du beter dig illa mot barnet pga hans pappas bristande engagemang, och din egen brist på sunt förnuft.
    Vad då för bristande engagemang från honom, det var hans barn och hans ansvar, vilket han också tog.
    Hade han varit typen som inte tagit det däremot, så hade inte jag heller gjort det. Jag hade kört hem dem till sin mamman i så fall.

Jag har skrivit att vi pratar artigt med varann när vi träffas, så vem är respektlös?

Varför ska de tvunget ha några diagnoser för att man inte ska tycka om dem?
    Det är fullt tillräckligt att man inte har något gemensamt och inte tycker om dem som personer.

Oskyldigt barn??
    Jag anser att en nära nog vuxen person (numera vuxna) själv bär ansvar för hur man uppfattas av andra. Sen är det så enkelt som att ingen är omtyckt av alla, varken du, jag eller dom.
  • Ess
    Anonym (äntligen fri) skrev 2015-09-04 15:16:25 följande:
    Jag är ute på andra sidan och det är underbart att äntligen vara fri. Nu styr vi över vårt eget liv utan inblandning av ett gammalt bagage.
    Håller med dig, äntligen är vi en självstyrande familj.
    Även om man aldrig blir kvitt barnen helt, så är man av med mamman och hennes regelbundna idiotiska utspel.
  • Ess
    annananonym skrev 2015-09-04 16:40:46 följande:
    Bra att du lärt dig!

Förhoppningsvis åker Du ut först. Det är du som inkräktaren i deras familj!
    Du är väldigt glad för att svänga dig med, -bli utslängd, -kastas ut osv.
    Varför ska någon kastas ut?
    Det finns även föräldrar som faktiskt har förmågan att se sina barn med en utomståendes ögon, och inse att som utomstående så kan man ha väldigt svårt att tycka om barnet. Alla blundar inte för deras fel och brister, utan tycker att om man bemöter varann med normal artighet i vardagen så räcker det.
  • Ess
    Anonym (Det är ju min sambo jag vill leva med, inte hans unge!) skrev 2015-09-06 08:30:08 följande:
    Klart som fan att han känner av skillnaden på mig gentemot honom kontra min egen son.

Det är därför jag ber er om konkreta råd. Att flytta är inget alt då vi inte har råd med dubbla boenden o går vi isär till särbos kan inte den ena av oss behålla huset själv.

Jag försöker verkligen inkludera hans unge så mycket jag orkar. Men ni som uttalar er om hur elakt detta är osv har kanske aldrig själva levt med barn/familjemedlemmar med hans problematik? Jag utgår iaf från antingen det eller att ni anser er perfekta till en ouppnåelig nivå för oss vanliga dödliga som ibland blir trötta. Som ibland ryter i åt våra barn, som ibland tar dem i armen eller håller fast dem för att dom ska lugna ner sig. Ni kanske har barn som aldrig är trötta eller protesterar. Definitivt verkar ni inte ha barn med diagnostik! Ni som tycker det är fel, konstigt o elakt att handla som jag gör.

I 2 års tid har jag försökt få grepp om hur jag ska hantera den här pojken o hans störda morsa. Så jag har verkligen försökt men inte funnit det som funkar för oss. Därför ville jag få tips/råd av andra i samma situation.
    Är du säker på att han bryr sig om det?
    Han vet ju att du inte är hans mamma, utan att du är xx mamma.
    Att du inte tar med honom om inte pappan är med är heller inget konstigt, inte om det varit så från början.
    Är man bara tydlig och konsekvent från börjar så är det inte konstigt för barnet att det är föräldern den ska gå till, och föräldern som är den ansvarige.
  • Ess
    Jemp skrev 2015-09-06 13:14:26 följande:
    Varför skulle man acceptera det? Eller,varför tolerera "knappt stå ut med", det finns ju mellanting mellan ts och att älska barnet som sitt eget.
    Det är ju upp till var och en att hitta en partner som motsvarar ens krav. Vissa vill ha en som agerar förälder och andra är nöjda med om barn och partner är artiga när dom träffas.
    Det enda viktiga är att du själv och partnern ligger på samma ställe på skalan.
  • Ess
    Anonym (Attmanaldrigslutarförvånas) skrev 2015-09-07 07:03:56 följande:

Och då vill inte min son, och nej för då påverkas min son, och då vill självklart inte min son....., min son, min son och miiiiin soooooon.....osv, du tycker inte själv att du är lite mer än lovligt orättvis i det hela om du läser igenom dina inlägg?

Tycker faktiskt inte det att det är det minsta konstigt att han bär sig åt så mot dig och diiiiiiin soooooooon..... Och ditt sätt att behandla honom är förmodligen största anledningen till varför han "mobbar" din lilla prins....

Självklart är det ts son som gäller för henne. Hon gör helt rätt som koncentrerar sig på honom.
    Egna barn, andras ungar.
  • Ess
    terfje skrev 2015-11-28 09:03:15 följande:

Alla kan inte älska sina bonusar. Det köper jag men att exkludera på det sättet Ts gör tycker jag är fel. Följer inte hennes sambo med så får inte bonus hänga med och om hennes sambo inte har lust att leka med sin unge så blir det synd om denne för att inte hon kan tänka sig att leka med bonus någon gång.

Att ha en sådan uppdelning är helt vansinnigt för hennes bonus skull. En pappa som inte verkar bry sig direkt och en styvmor som exkluderar. Jag kan inte tvinga någon att tycka om sin bonus men jag tycker om min bonus som jag har på heltid.

Barnet var tydligen extremt jobbigt att ha med sig, då är det inte så konstigt att föräldern har kravet på sig att själv få följa med och ta sitt barn.
  • Ess
    annasv1980 skrev 2015-11-28 09:40:39 följande:

Varför är det alltid bonus/styvmammor som klagar sig fördärvade över partners barn sedan tidigare förhållande. Man hör aldrig män klaga. Jag säger som så många andra: ni hade inte behövt inleda ett förhållande och än mindre bli sambo med en man som har barn sedan tidigare om ni inte accepterar det faktum att de finns till. Lever man tillsammans är man en familj där man ska samarbeta och där alla är lika mycket värda.

Därför att det ofta är kvinnan som står för hushålls tjänsterna, och konstigt nog så räknas även barn in i dem. Är det ens egna barn så tar man per automatik det ansvaret, därför blir det lättare för en man som träffar en kvinna som har barn. Orden att du ska själv ta hand om de barn du satt till världen behöver aldrig uttalas där, för det flyter på av sig självt. 
    Men när kvinnan träffar en man som har barn så läggs de som en belastning på henne.
    Nu är det inte alltid det är så, min man tog själv hand om sina barn och det finns fler på forumet där mannen tagit ansvar för det han satt till världen.

Nej, jag håller inte med om att man blir en familj bara för att man bor ihop. Det man tar med sig in i förhållandet får man själv ta ansvar för både ekonomiskt och rent praktiskt, och det gäller både barn och ev husdjur.
Svar på tråden Tycker du om ditt/dina bonusbarn?