• scrapparlotta

Färsk laxfile?

Det är extrapris på färsk laxfile nu på ica...vad kan man hitta på med den? Jag gillar lax sådär. Tillagat på vissa sätt gillar jag det. Ibland har jag ätit nån kall sån laxfile med nån god kall sås. Vet ni vad jag menar på ett ungefär? Hur lagar man till det? Ge mig gärna massa recept... ? enkla recept ?

• Svar på tråden Färsk laxfile?
  • Birgitta02

1 kg lax
    Lägg laxen i en eldfast form, med skinnsidan upp. Ugnen på 175 gr. Ställ in i ugnen ca 10 minuter. Ta ut laxen och riv av skinnet. Vänd på filén. Ser snyggast ut.

Sås:
    3 dl vispgrädde
    2 dl creme fraiche
    1 tärning fiskbuljong
    1 tärning grönsaksbuljong
    Koka upp och vispa ihop

Inga andra kryddor utom buljongen behövs.

Låt såsen svalna något och häll såsen över laxen. Grädda i ugnen ca 15 min.
    Garnera med räkor, dill och citron.
    Servera med potatis, gröna ärtor och tomater eller annat grönt.

• Aikido

Häll ut grovsalt på en ugnsplåt. Lägg filén på (skinnet ner) krydda med lite citronpeppar. In i ugn, 200 grader 20-25 min.
    Sås creme fraiche, stenbitsrom (1/3 - 1/2 liten burk till 2 dl creme fraiche), dill (från några stjälkar) och citronpeppar, rör ihop.
    Servera med kokt potatis.

• maaammaaa

Skinnsidan neråt i ugnsform. Citronpeppar och citron och salt. Lägg i ugn 200 grader i ca 50 min. Lätt gräddfil blandas med citronsaft och färsk dill. Servera med en lyxig sallad och kokt nypotatis.

• j a d e
    Aikido skrev 2015-09-03 10:31:31 följande:

Häll ut grovsalt på en ugnsplåt. Lägg filén på (skinnet ner) krydda med lite citronpeppar. In i ugn, 200 grader 20-25 min.

Sås creme fraiche, stenbitsrom (1/3 - 1/2 liten burk till 2 dl creme fraiche), dill (från några stjälkar) och citronpeppar, rör ihop.

Servera med kokt potatis.

Jag har precis köpt en lax här, var inte det lustigt?

TS, det är ju helt omöjligt att veta vad du är ute efter. Tillagat på vissa sätt gillar du det, vet vi vad du menar? Nej. Så vilka sätt gillar du det på då?
  • maaammaaa

175 grader ska det vara inte 200. Ifall filen är tunn ska den vara en kortare stund i ugnen.

• scrapparlotta
    j a d e skrev 2015-09-03 13:49:39 följande:
    Jag har precis köpt en lax här, var inte det lustigt?

TS, det är ju helt omöjligt att veta vad du är ute efter. Tillagat på vissa sätt gillar du det, vet vi vad du menar? Nej. Så vilka sätt gillar du det på då?
    HAhahaa....nä, det kan inte vara så lätt. Men jag menar mest hur man tillagar sån lax som jag har ätit nån gång. Det är ju typ laxfileer eller hel lax så tar man bitar därifrån. Den är ju tillagad såklart, men serveras kall. Ser kokt ut, men hur kokar man en sån här hel lax liksom? Hur tillagar man en sån....det var mest det jag menade

Sen gillar jag väl all lax utom sån som är mer rå, fast ändå inte. Typ gravad och sånt tror jag det heter. Som blir så där sladdrig. Det gillar jag inte, men annars vill jag ha recept på annan lax.

Tackar så mycket för dom recepten jag fått... verkar jättegoda
  • j a d e
    scrapparlotta skrev 2015-09-03 14:22:17 följande:

HAhahaa....nä, det kan inte vara så lätt. Men jag menar mest hur man tillagar sån lax som jag har ätit nån gång. Det är ju typ laxfileer eller hel lax så tar man bitar därifrån. Den är ju tillagad såklart, men serveras kall. Ser kokt ut, men hur kokar man en sån här hel lax liksom? Hur tillagar man en sån....det var mest det jag menade

Sen gillar jag väl all lax utom sån som är mer rå, fast ändå inte. Typ gravad och sånt tror jag det heter. Som blir så där sladdrig. Det gillar jag inte, men annars vill jag ha recept på annan lax.

Tackar så mycket för dom recepten jag fått... verkar jättegoda

Du kanske tänker på varmrökt? Den är väl kall och hel och ej sladdrig.
  • maaammaaa

Grillad är också otroligt gott. Spika upp den på en bräda och håll den 20-30 cm nära glöden vid en tillräckligt stor fd brasa. Se till att den blir grillad och inte svartbränd. Om du har en rökugn kan du göra god rökt laxfile. Sallad med rökt lax är gott.

• Cully

Eller bara stek filéerna i smör.
    Varför göra det så komplicerat? 

• Zadre

Åt lax igår.
    Lade filen i en ugnsform och täckte den med grovsalt. Lät den stå så i 20-30 min innan jag skrapade av saltet och ställde in den i ugnen på 200 grader i runda slängar 25 min (kände med gaffel om den var klar).
    Till det så rev jag ett par blomkålkshuvuden, la det på en handduk, vek ihop och pressade ur så mycket vatten som möjligt. Hackade en paprika, några championer och lite sockerärtor som jag blandade ner i blomkålsrivet. Ner med allt i en stekpanna tillsammans med en satans massa smör. Hade lite salt och vitpeppar över det och innan servering så hällde jag i en massa hackad persilja och blandade runt.
    Till det så misslyckades jag med en hollandaisesås (*häller sakta i smöret* "Den håller, den håller, den håller, den skar sej..."). Fick ihop den men det smakade mest äggula efteråt.
    Jaja. Enkelt och gott. :)

• Aikido
    maaammaaa skrev 2015-09-03 14:28:53 följande:
    Grillad är också otroligt gott. Spika upp den på en bräda och håll den 20-30 cm nära glöden vid en tillräckligt stor fd brasa. Se till att den blir grillad och inte svartbränd. Om du har en rökugn kan du göra god rökt laxfile. Sallad med rökt lax är gott.
    Varför kom jag att tänka på medeltida tortyr?
Svar på tråden Färsk laxfile?