• tt09x

Nordea ”Reservation Kortköp” ?

Hej

Jag har handlat några saker på internet och gick in på min nordea sida för att kolla mina köp och då märkte jag att det stog ?Reservation Kortköp? på de fyra sakerna jag hade köpt, pengarna har dragits från kontot men jag undrade bara vad som menas med det, jag kommer väl inte få betala för sakerna igen?

• Svar på tråden Nordea ”Reservation Kortköp” ?
  • BuoBä

Det betyder att pengarna har reserverats, men de har inte gått iväg till butiken än. Typ butiken har skickat ett meddelande till banken att "hej, vi kommer snart dra X kronor" och så reserverar banken de pengarna under tiden så du inte kan göra av med dem på annat. Pengarna kommer inte dras 2gånger.

• Alexi

Jag vet i sig vad reserverat menas men jag undrar varför vissa köp blir så? En del går ju direkt. Och varför behövs reservation, varför kan det inte dras direkt?

• BuoBä

Vid internetshopping är det ofta för att de omgående kollar att du har pengar på kontot, men väntar med att dra dem tills de skickar varorna. Vilket är rätt schysst tycker jag. Det kan ju visa sig att en vara tagit slut tex. Då släpper de den reservationen och pengarna har aldrig lämnat ditt konto.

Ett annat vanligt fall är när man tar in på hotell i vissa länder så får man dra sitt kort och så reserverar de ett belopp under vistelsen att ha som säkerhet ifall man smiter från minibarnotan eller liknande.

• Alexi

Fast det är ju samma sak när jag betalar på ica eller pressbyrån.

• BuoBä
    Alexi skrev 2015-09-04 07:05:06 följande:

Fast det är ju samma sak när jag betalar på ica eller pressbyrån.

Då är det säkert mellan du handlat och fram till att banken gör sin betalningskörning.
Svar på tråden Nordea ”Reservation Kortköp” ?