Nat89 skrev 2015-09-03 21:57:50 följande:
Hej!
Jag har 3 barn på 6,5 4,5 och 3 år
Jag har haft barnen "jämt" sen ja o pappan gick skilda vägar helt! Han har dom varannan helg!
Från o med oktober ska vi börja ha växelvis boende!
Jag har velat att han ska engagera sig länge men nu kommer oron på riktigt hur de ska gå! Ekonomiskt, hur barnen kommer må och samarbetet mellan mig o pappan!
Kan även tillägga att vi bott isär sen strax innan den mittersta föddes har vart upp o ner mellan de o under tiden fick vi de tredje barnet! Nu är de 1,5 år sen vi bröt helt!
Va bra vänner o kunde lösa de mesta om barnen, nu lever han med en svartsjuk fru och vårt samarbete har varit väldigt svårt!
Jag skulle vilja veta hur ni gör som he växelvis boende med köp av ytterkläder, fritidsaktiviteter hur de delas upp!
Samt hur det är att ha växelvis boende, är de bra el dåligt för barnen?!
Mycket tankar o oro! Tacksam för tips o tankar rörande växelvis boende!
Våra barn, både mina och makens, har bott växelvis de senaste 7 åren. Även när de äldsta blev tonåringar så valde de att bo kvar varannan vecka, trots att vi gav dem valfriheten att bestämma sitt boende själva. Så jag tolkar det som att de trivs med att ha två hem och lika stor tillgång till oss alla föräldrar.
Ytterkläder och regnkläder har vi köpt vartannat år, medans de har fulla vardagsgarderober i båda hemmen. Väldigt lite har flyttats emellan genom åren, förutom typ ridkläder och mobiltelefoner. Cyklar, kälkar etc finns i båda hemmen.
Fritidsaktiviteter har de förstås på bådas veckor, förutsatt att man är överens om detta innan. Att sätta barnet i en aktivitet utan att förankra hos den andra föräldern har inte varit att tänka på. Då har det fått vara en varannanveckas-aktivitet.
När det gäller vårt samarbete med den andre föräldern så skiljer det sig väldigt mellan mig och mitt ex, och mellan maken och hans ex. De har all kommunikation via mail, om det inte är något akut som då kan meddelas via sms. Och det funkar faktiskt, och minimerar antalet konflikter och missförstånd. Umgängesschemat är fastställt så att det skulle det blir tvister om eventuella byten av dagar etc så har de alltid en dom att falla tillbaka på. Jag och min fd man har lättare att samarbeta, men det är inte så mycket som har behövt kommuniceras ändå genom åren. Boendet har fungerat och barnen har mått bra.
(PS. dina inlägg blir lite lättare att läsa om du inte avslutar varje mening med utropstecken ;) )