• morran1990

Nekad ultraljud

Ringde nu till kvinnokliniken i Falun och blev nekad ett ultraljud (v8), kan dom göra så?! :s är mycket orolig och vill gärna veta om allt står rätt till pga av tidigare missfall men hon nekade mig helt.

• Svar på tråden Nekad ultraljud
  • Valkyria75

Prata med din bm istället. Hon kanske kan hjälpa dig med din oro också. Och om hon beställer ett ul till dig så lär det inte nekas. Lycka till :)

• Bullen2015
    morran1990 skrev 2015-09-04 10:20:48 följande:

Ringde nu till kvinnokliniken i Falun och blev nekad ett ultraljud (v8), kan dom göra så?! :s är mycket orolig och vill gärna veta om allt står rätt till pga av tidigare missfall men hon nekade mig helt.

Vad sa din mvc? Men du kan ju alltid gå privat och betala för det?! Jag gjorde ett i v 11 för att jag var orolig... Min mvc sa att jag kanske var tvungen att betala det... Men jag slapp... Så jag tror att man inte kan springa på ul när man vill.. Och v 8 vet jag inte hur mycket dom ser?! Prata med din mvc, lycka till :)
  • Långbenopluto

Ja, dom kan neka, tänk om alla som är orolig ska få ett VUL?

Du akn alltid ringa en privat gyn och fråga.

• Sockervaddspinnen
    morran1990 skrev 2015-09-04 10:20:48 följande:

Finns ju inget man kan göra om det skulle vara mf.
    Innan vecka 12 så står det ju och faller på väldigt lite.
    Är det hög belastning så är kvinnor innan v 12 lågprio.
  • solros68

Gå privat istället! Ul i tidig graviditet är oftast inte något prioriterat. Men förstår att du tycker det är jobbigt!

• MacLeeland

Jag kan rekommendera Falu Vårdcentral som har väldigt bra mvc och bvc, annars vet jag inget.

• Mooomin

Finns ju inte så mycket de kan se vid det laget och det finns alltid en liten risk med ultraljud. Inget jag skulle springa på i onödan. De flesta är nog oroliga i början, de kan ju omöjligt göra ultraljud på alla. Tyvärr. 

• Frontline

Gör det privat och betala för det annars så väntar du och ser hur det går för det finns ju ingen som kan göra nåt ifall det skulle vara nåt fel ändå...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Alexi

Gå privat och betala för det. Onödigt att belasta allmänna vården i onödan tycker jag. Jag har alltid gjort sådant privat.

• viseversa

Klart dom kan neka. Det är en kostnadsfråga och skulle dom ge ultraljud till alla oroliga kvinnor skulle det betyda en jävla massa pengar. Din bm får skicka remiss för ul eller så betalar du det själv.

Svar på tråden Nekad ultraljud