Inlägg från: Anonym (Ska klara detta men hur) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ska klara detta men hur)

Sambo nekar tydligt berusad smyger barn inblandade

Hej,

Hoppas verkligen på stöd och goda idéer här! Snälla läs och ge nig all er kunskap och erfarenhet.

Jag är sedan 6 1/2 år tillsammans med en man X och vi har 2 barn i förskoleåldern.

Nu såhär i efterhand har jag förstått att jag är riktigt blåst. Han dricker! Super sig inte redlös men tillräckligt berusad för att jag ska märka det.

Det började ca 1 1/2 år sedan eller 2 med att jag upptäckte att vi alltid började tjafsa då han druckit några öl. Vi har aldrig någonsin bråkat förutom vid några av de tillfällen då han druckit.

Började sedan finna ölflaskor och burkar i hallgarderoben, i hans arbetsväska och i barnens vagn i källaren. Vid fråga på varför det ligger där spelar han, och har vid alla tillfällen, spelat dum, förnekat och tillslut vänt det mot mig, som om det är jag som är sjuk för vad är det för konstigt? Vad är problemet?

Började sen finna 0,5 cl PET flaskor med vin slattar i!!!

Jag har som de flesta anhöriga vänt och vridit på det hela i mitt huvud och i "samtal" med honom . Jag har varit arg, ledsen, frågande, anklagande , lösningsorienterad, stöttande . Försökt alla medel för att hjälpa honom inse att han kommer förlora sin familj så som den ser ut idag. Han vägrar erkänna, vägrar ta emot hjälp .

Senaste månaderna inser jag nu att det blivit värre:( han kan stå vid diskbänken hemma och laga med när jag kommer hem, smått vinglandes. Läspar , slickar sig om läppen på konstigt sätt som han aldrig gjort innan. Han kan röra sig udda, sakta liksom.

Idag hann jag inte mer än att titta på honom innan jag visste att han iaf fått i sig ett glas. Han blir pratsam vilket han inte annars blir. Han har börjat häva ur sig opassande pinsamma saker så att jag skäms. Stinker parfym.

Jag har berättat att jag har en plan för hur mitt och barnens liv kommer se ut med eller utan honom, sagt att jag inte längre är rädd för att vara ensamstående med barnen. Dom och jag måste skonas.

Enligt honom är det jag som är dum i huvudet.

Försökt nå ut till en sv hans släktingar men får inget stöd.

Hade sett fram emot en solresa där jag tyvärr visste att för honom var öl oundvikligt. Hade betalat 30000, var så nära att ställa in men gjorde inte det. Han skötte sig ok tills en dag då han, vad jag såg, drack kanske 2 öl, sen kunde han inte ställa sig upp från solsängen utan att hålla sig i parasollen, tog 3 min för honom att komma på fötter sakta sakta. Gick i slowmotion för att sedan på något sätt halka/snubbla på sig själv(?) pladask utanför hotellrumsdörren varpå jag väser ( men vad fan nu ställer du dig upp OMEDELBaRT!!! Vad fan håller du på med??

Han la sig på soffan medans jag försökte få ungarna klara för middag som inte skulle bli i hotellrestaursngrn sv ren skam för tänk om någon hade sett ???!!!

Adrenalinet rusade och jag mådde så dåligt , sa till barnen oj pappa halkade det var blött på stengolvet, pappa är trött från solen och värmen vi låter honom vila, vi kvar lite film och duschar sen ut o äter och hittar på något kul. Så får pappa vila ett tag.

Fick daska gubben i ansiktet 3 ggr, hårdare för varje gång, försökte tala till honom så att ungarna inte skulle höra från rummet intill. Han tittade med dimmig obehaglig onörvarande blick som gick rätt förbi mig. Säger till X att " hallå hör du mig, nu tar jag ut barnen vi går ut och äter och göt något roligt. Hallå fattar du? Hallå hör du mig? Jag har ungarna med mig. Du går inte ut ur detta rum fattar du jag tar med mat till dig."

Tog hans plånbok och gick.

Tog med ungarna på 3 och 5 ut och käkade på restaurang , åkte karusell och försökte hålls skenet uppe.

Kommer till hotellrummet då är han inte där?! Gör iordning barne för säng, de får se lite film .han kommer in jag frågßr vart han varit då har karlskrället vart i hotellbaren vid underhållningen och tar "en öl och väntat på er" (????)

Detta är inte det enda han gjort orkar inte dra allt och ni orkar inte läsa allt.

Vad vill jag då? Han kommer aldrig ta till sig ett uns vad jag ser ske här.

Han måste ut!! ut!! Nej det är inget förhastat jag har tänkt över detta men hur ska det gå till. Jag har inget nätverk utom jobbarkompisar och en riktigt stöttande men hönsägg mamma som skulle få hjärtinfarkt om hon fick höra vad som händer hennes dotter och barnbarn .

Vi bor i hyreslägenhet som jag står på, men han har liks rätt till boendet då vi flyttade hot för att bo ihop!!! Äldsta flickan har börjat uppmärksamma saker som är skumma fast hon förstår inte till fullo vad som är så fel. Snart kommer hon förstå för detta eskalerar fortare än jag trott.

Ja vill bara att barnen ska vara trygga och ha lugn o ro.

Hur ska ja göra? Stressen är offentlig, har det inte lätt på jobbet heller med mycket som händer hela tiden. Känns som om jag går runt med adrenalin ruschar dagarna i ända, somnar inåt förens 2 på nätterna upp och iväg mår sämre på hemvägen än påväg till jobbet. Ångesten är total!!! Kan inte utsätta barnen för detta!!!!!

Vad ska jag ta mig till praktiskt. Vill inte flytta, kan inte har inte psyket att flytta, vilket jag annars gjort, han är den som måste gå.

Vart kan jag vända mig? Vilka trådar ska jag dra i. Jag går i väggen.

Hjälp snälla!!!!

• Svar på tråden Sambo nekar tydligt berusad smyger barn inblandade

Jamen självklart!!!!!!!! Håller med allt ni skriver och sliter ut mig på köpet!!!!

Idag tog det stop , har gått runt i en bubbla i en vecka då jag bara förberett nig på att det är nu det är stop slut dags att må bra .

Men!!! Han har ju lika rätt till lägenheten! På vilket sätt kan jag få ut honom?

Soffan skrev 2015-09-04 22:51:07 följande:

Du förnekar antagligen att han är en alkoholist fortfarande?

Du skrev nämligen inte det ordet själv en enda gång

Nej det gör jag inte. ALKHOLIST! Jag har varit en j#vla idiot, förd bakom ljuset, blind. Skaffat barn med någon med beroende gen.

Vi har gått igenom mycket ihop, han var en gång min klippa men nu barnen kom och dom är först, viktigast!! Men hur gör jag.

Funderat på att på något sätt ta hans nyckel så att han inte kan komma in igen. Han kommer banka och slå på dörren skrika gå runt huset o gapa. Skrämma slag på både barnen och mig. Försöka möta upp oss på dagis ställa till problem.

Han kommer inte bara säga ok jag tar min väska och går o fixar ny lägenhet .

Jag kommer aldrig kunna lämna barnen ensamma med honom typ för delad vårdnad tills (OBS om) han varit alkoholfri ett bra tag. Vart ska jag vända mig för rådfrågning kring dessa praktiska bitar?
    Anonym (Ska klara detta men hur) skrev 2015-09-04 22:58:16 följande:

Nej det gör jag inte. ALKHOLIST! Jag har varit en j#vla idiot, förd bakom ljuset, blind. Skaffat barn med någon med beroende gen.

Vi har gått igenom mycket ihop, han var en gång min klippa men nu barnen kom och dom är först, viktigast!! Men hur gör jag.

Funderat på att på något sätt ta hans nyckel så att han inte kan komma in igen. Han kommer banka och slå på dörren skrika gå runt huset o gapa. Skrämma slag på både barnen och mig. Försöka möta upp oss på dagis ställa till problem.

Han kommer inte bara säga ok jag tar min väska och går o fixar ny lägenhet .

Jag kommer aldrig kunna lämna barnen ensamma med honom typ för delad vårdnad tills (OBS om) han varit alkoholfri ett bra tag. Vart ska jag vända mig för rådfrågning kring dessa praktiska bitar?

Alkoholist. Vet sedan tidigare att folk gillar att märka ord.

Igår hittade jag en slatt. Han lovade dyrt och hederligt efter ursäkter förklaringar blablablabla, att " hittar du NÅGONSIN något igen så sticker jag".

Såg direkt idag att något har han fått i sig, så jag gick in och letade igenom allt jag kunde tänka. Sjuk situation tänkte jag. Skolådor garderober gamla möbler i förråd. Hittade en öppnad vinbox bakom en av ungarnas gamla madrasser i källaren.

Gick ut för att ventilera med en vän medans ungarna sov o gubben antagligen gick o la sig. Hade tänkt att säga" vill du ha din familj så går du nu och tar fram varje liten droppe som finns liggandes i vår bostad och så sätter vi igång det här" fick aldrig en chans han snarkar gott.

Hur kan han sova gott den jäveln.

Äcklad av lögnerna och vad han gör mot barnen och arg på mig själv!!!!!

han kommer inte ha något då han lämnar oss. Inget förutom jobbet, ett jobb där han är beroende av sitt körkort.

Hans släktingar bor utomlands. Ringt och gråtit till hans systerparti flera ggr men han anser att det inte är någon idé att dom säger något då X själv måste inse. Eller så vågar inte släktingen bara trots att de är nära.
    puss skrev 2015-09-04 22:40:11 följande:

gör slut eller fortsätt vara ihop. inte svårare än så.

fortsätter du vara ihop borde du skämmmas.

Mycket konstruktivt

Så mycket bra saker ni skriver. När jag är mitt uppe i allt fungerar inte tankegångar och jag känner mig helt färdig både mentalt och kroppsligt.

Imorgon när man bara vill att allt ska vara som innan, när det inte känns lika nära som det gör tills nästa gång man blir misstänksam, ser något, hittar något, då ska jag gå in här igen och läsa igenom och påminna mig själv.

INGET MER EKORRHJUL.

Alla dom skriver har ni varit i liknande situation? Har bi gjort det bi råder till? Hur har det funkat?

Ni som skriver medberoende (vilket jag erkänner till) tror ni att första gången man hittar en slatt att man bara på sekunden kickar ut den man byggt ett liv med ett liv som i flera år varit bra och problemfritt , en man barnen älskar.

det är väl bättre att man inser att nu går det inte att rädda, inser att det faktiskt är ett problem. Som kvinna känner jag att man är programmerad att försöka hålla ihop familjen men jag är ju inte dummare än att jag inser att detta inte är hållbart.

Vad hade ni gjort på måndag? Jag ser alla era förslag. Vart börjar jag? Ringer familjerätten? Tar honom i handen och går till vc får in honom på något program för att därefter säga ge mig nyckel nu reder du ut dig själv och sen när du är alkofri får vi ta det därifrån men inte med vårt tidigare gemensamma hem som utgångspunkt.

Eller kickar jag ut och skiter i vilket.

Jag vill ju hjälpa honom att få hjälp utan att dra ner mig själv eller barnen mer.

Är det ingen som förstår sitsen, ni har ju grymma svar för handling som måste ske.

Någon skrev blanda inte in soc. Men jag måste få ut honom det är min skyldighet att få ut honom. Och behöver jag då hjälp för att få ut honom vart vänder jag mig då.

Just nu har jag meddelat jobbet att jag måste gå tidigare. Jag ska lämna hämta och aldrig lämna honom ensam med barnen.

Tar med honom till vc hjälper att få igång honom med program. Ser till att han hittar ett tillfälligt boende under den tiden och sen får han sakta sakta bevisa att han är alkoholfri. Det kommer vara en lång process där jag prioriterar barnen och mig själv.

Har meddelat hans familj att han kommer behöva stöd. Bryt dom sig får dom allt pallra sig hit och engagera sig gör förutom ovanstående kommer han att vara ensam i det här ett tag och få lösa sina problem.

Hur låter det?

Drog precis min plan dör honom. På torsdag går jag med till vc. Han ska in på behandling nej inte AA sa han . Såhär blir det sa jag. Du gör detta, och du kommer inte vara hemma under sen tiden.

Sen tar bi det därifrån men jag och barnen ska inte vara kring dig till du löst detta. Och så är det med det.

Vi pratar knappt mer än det som behövs. Inväntar torsdagen för att se vad han kan få för hjälp.

Tror ni det kan bli behandling på hem? Annars ser jag ingen annan utväg än att han hur sig en andra hand

klyban skrev 2015-09-06 16:58:16 följande:

Antabus.

[/E

[quote=75724310][quote-nick]klyban skrev 2015-09-06 16:58:16 följande:[/quote-nick]

Antabus.

Erfarenhet?

Väldigt liten bit av mig som orkar eller vill ge honom en sådan chans. Sitter och läser lite om det. Största sannolikhet kommer jag ju bli mamma återigen för att se till att han tar tabletterna.

Misstänker också att jag kommer få se honom sjuk på tabletterna och då kommer jag ju definitivt vara där jag är idag.

Gräsligt. Hatar alkohol.
    klyban skrev 2015-09-07 00:00:11 följande:

Så sant som det är sagt.

Dock har man väldigt svårt att vara balanserad, när det kommer till dessa problem.

Där enda åtgärden, alltid är lämna omedelbart.

Dock så måste jag säga, att det låter som det är rätt illa.

Då ljugandet, gömmandet är indikationer på det inte står väl till.

Kan även vara så att TS är obstinat mot alkohol, hon har ju trots allt sagt hon hatar alkohol.

Det kan driva även en normal konsument, till att gömma och dölja sin konsumtion.

Visst det kan ses som tokigt, och onormalt.

Absolutism är även detta tokigt och onormalt för de flesta.

Jag hatar alkohol eftersom jag ser vad det satt vår familj i.

Jag tog aldrig avstånd från alkohol innan jag började inse att det fanns ett problem hör hemma. Jag började med att ifrågasätta varför han alltid är trött varför han kan stå rätt upp och ner och ha svårt att stå till varför han oftast ( när jag misstänkt alkohol intag) gjorde vissa rörelser.

Först anklagande jag inte utan frågadevarför han var så trött att han såg berusad ut. Trodde verkligen han var utmattad i kroppen.

Han blev arg vadå trött jag är inte trött , sluta säga så hela tiden , vad är det med dig sluta tjata . Plötsligt var min oro obefogad eller?

Jag har inget problem med alkohol men anser att den skadat mig och barnen och inte minst honom själv. Därför hatar jag alkoholen.

Förr kunde vi dricka ett glas vitt eller två med en ostbrickan en helgkväll och ta det lugnt, ha ett samtal.

Sen började ölen smyga sig in i vardagen. Aldrig , vad jag såg, fler än 2.ganska snart insåg jag att det var bäst intill varje dag han kom hem med en ny systemet påse. Trots att han aldrig, än en gång vad jag såg, drag alla 6 samma kväll så är en regelbunden konsumtion på två starköl VARJE kväll underlig. Han började också bete sig annorlunda efter att tag med denna konsumtion. Han hörde illa glömde kunde inte lyssna och hänga med i kärnan av våra samtal.

Gjorde klart att jag ansåg och kände starkt att vi allt oftare bråkade över små skot saker och missförstånd få han druckit. Han ville inte inse. Det var efter dessa omgångar han började gömma lite varstans.

Jag kunde även finna timma ölburkar i soptunnan utanför och i buskagen då han troligtvis gjort sig av med dom där för att jag inte skulle se. Jobbar vet att det var hans då det var exakt samma märke och storlek och procent som han föredrar.

Så jag är ingen rabiat alkoholhatare som förbjudit man att ta en kall öl en sommarkväll, detta är en smygande realisation, en sanning. Det är inte jag som fick problemet att uppstå jag har försökt hjälpa honom ta kontroll utan att inse att jag hjälpt honom att underhålla.

Åh vad man märker skillnad på nykter och onykter man. Eller lurar jag mig själv och han mig.... Eller båda? Spelar ingen roll hursomhelst vill inte fastna i samma mönster.

Han har blivit ombedd att återbesöka vc då han har lågt blodvärde. Han sökte pga. Gulnade ögonvitor( jag manade på honom var väl egentligen den som var drivande få jag misstänker att det har att göra med levern) .tänker ta tillfället i akt att få en dropin läkartid för det här med alkoholen.

Kan man specifikt be om levervärden samtidigt som man berättar om alkoholvanorna. Vet att dessa prover göra ändå men jah vill verkligen påvisa oron och problemet så att de inte bara avvisar oss . Är så rädd att dom inte tar oss på allvar. Svaret han enligt honom fick av läkaren efter sista besöket var" ögonvitorna kan bli "gulare" med åldern"

Vilka andra prover brukar de ta?

Kan man be om cdt? Eller görs det på beroendeklinik?

Jag undrar mycket hur ett liknande möte sim det jag tänkt mig kommer se ut?

Berätta hur det ligger till, läkare frågar om hans dryckesvanor ( självklart förminskar han det) jag berättar om hans "symptom" varpå han håller käften , läkare berättar alternativ och behandling/hjälp... Vad händer sedan?

Han har inte druckit (99 säker krmen jag har inget förtroende och är less på vår relation.

Han är kvar och jag är i ett tomrum där jag inte orkar ta några beslut kring vad jag ska göra. Tror det kommer med tiden.

Inväntar på något sätt att han ska ta fel beslut igen. Älskar honom men är inte kär. Sover i barnens rum och vardagen funkar hyfsat friktionsfritt.

Känner mig inte respekterad som vän partner eller något pga. Lögner och det faktum att han dförklarat mig så många ggr.

Svar på tråden Sambo nekar tydligt berusad smyger barn inblandade