Anonym (Ska klara detta men hur) skrev 2015-09-07 18:37:49 följande:
Jag hatar alkohol eftersom jag ser vad det satt vår familj i.
Jag tog aldrig avstånd från alkohol innan jag började inse att det fanns ett problem hör hemma. Jag började med att ifrågasätta varför han alltid är trött varför han kan stå rätt upp och ner och ha svårt att stå till varför han oftast ( när jag misstänkt alkohol intag) gjorde vissa rörelser.
Först anklagande jag inte utan frågadevarför han var så trött att han såg berusad ut. Trodde verkligen han var utmattad i kroppen.
Han blev arg vadå trött jag är inte trött , sluta säga så hela tiden , vad är det med dig sluta tjata . Plötsligt var min oro obefogad eller?
Jag har inget problem med alkohol men anser att den skadat mig och barnen och inte minst honom själv. Därför hatar jag alkoholen.
Förr kunde vi dricka ett glas vitt eller två med en ostbrickan en helgkväll och ta det lugnt, ha ett samtal.
Sen började ölen smyga sig in i vardagen. Aldrig , vad jag såg, fler än 2.ganska snart insåg jag att det var bäst intill varje dag han kom hem med en ny systemet påse. Trots att han aldrig, än en gång vad jag såg, drag alla 6 samma kväll så är en regelbunden konsumtion på två starköl VARJE kväll underlig. Han började också bete sig annorlunda efter att tag med denna konsumtion. Han hörde illa glömde kunde inte lyssna och hänga med i kärnan av våra samtal.
Gjorde klart att jag ansåg och kände starkt att vi allt oftare bråkade över små skot saker och missförstånd få han druckit. Han ville inte inse. Det var efter dessa omgångar han började gömma lite varstans.
Jag kunde även finna timma ölburkar i soptunnan utanför och i buskagen då han troligtvis gjort sig av med dom där för att jag inte skulle se. Jobbar vet att det var hans då det var exakt samma märke och storlek och procent som han föredrar.
Så jag är ingen rabiat alkoholhatare som förbjudit man att ta en kall öl en sommarkväll, detta är en smygande realisation, en sanning. Det är inte jag som fick problemet att uppstå jag har försökt hjälpa honom ta kontroll utan att inse att jag hjälpt honom att underhålla.
För mig verkar det konstigt med denna grava beteendeförändring och balansproblem efter bara två öl. Antingen har han druckit mer i smyg eller så har han även andra fysiska problem som gör att han har onormalt låg toleransnivå.
Oavsett vilket bör ni söka hjälp för detta. Se det som att han lider av övervikt, få honom att inse det och problemet i det och att söka hjälp för det och dumpa inte det första du gör, precis som du hade önskat att ha inte gjorde om du hade gått upp i vikt till ohälsosam nivå.
Behöver du så kan du ställa ultimatum: -Erkänn och ta tag i problemet, annars lämnar jag dig.