Inlägg från: almasmamma |Visa alla inlägg
  • almasmamma

Majbebisar 2016

Hej alla blivande maj mammor
    Var så längesen jag skrev nu, har precis kommit hem från greklandssemester och 
    på planet hem kändes det som att jag kissade på mej men det var blod.
    Blev såklart galet rädd och tänkte att nu är det slut. Kom hem tre på natten och åtta nästa morgon satt jag i telefon till alla uppsalas gynekologer, jag hade en sån himla tur att jag fick komma på ett vul redan dagen efter i fredags. Vågade inte titta på skärmen först innan gynekologen skrattade och sa att hjärtat slog så fint och bäbisen sprattladeHjärta då kom glädjetårar. 
    Frågade sedan om hur stor risken var nu att något skulle hända med fostret och han sa att det med 90-95% säkerhet kommer gå bra. Det var flöde i navelsträngen och hjärtat slog fint så han tyckte jag kunde vara helt lugn nu i v 9+3
    Kommer man någonsin att kunna slappna av? Har haft värk och varit orolig sen jag fick pluset och blödningar gör inte saken bättre. 
    Skönt iallafall att gynekologen var såååå bra och förklarade och tog sig tid.
    Hur mår ni andra? Är ni också oroliga?

• almasmamma
    Loviedovie skrev 2015-10-10 19:15:22 följande:
    Kanske kan du oroa dig lite mindre nu när du sett hjärtat slå och pratat med gynekologen? Jag var EXTREMT orolig tidigare, blev till och med sjukskriven för att jag var ett nervvrak mer eller mindre. Men, efter vul i vecka 8 med tickande hjärta och en läkare som sa att hon skulle bli förvånad om något händer eftersom allt såg fint ut, så har jag faktiskt lugnat mig betydligt. Anledningarna är nr 1: i nuläget ser allt bra ut, det finns faktiskt inget som tyder på att det skulle ändras! Nr 2: jag kan inte påverka det som ev kan hända, oavsett hur mycket jag vill. Det enda det gör är att stressa fostret som (så vitt jag förstår det) kan påverkas av stresshormonerna hos mamman. Skulle något gå fel så kommer jag bli oerhört ledsen, oavsett om jag går och oroar mig konstant eller om jag istället försöker glädjas åt graviditeten, så jag har bestämt mig för att göra så gott jag kan när det gäller att försöka slappna av och inte ta ut några farhågor i förskott. Absolut, det är lättare sagt än gjort, men efter att ha sett det där hjärtat tycker iallafall jag att det blev lite lättare! Hur känner du?
    Jo jag känner mej lugnare, eller försöker vara det iallafall:) Gyn sa även att jag med stor sannolikhet skulle blöda igen eftersom det hänt några gånger redan men att jag inte skulle bli orolig över det då och att det inte behöver kollas upp mer. Ska försöka komma ihåg det om det händer. Som sagt så är det bättre att glädjas åt graviditeten än att bara gå runt och oroa sig. Vi ska även göra KUB om några veckor och sedan RUL när det är dags för det och antar att för många ultraljud inte heller är bra eftersom fostervattnet värms av ultraljudsvågorna. Så nu är det positivt tänkande som gällerSolig
  • almasmamma

Varit till barnmorskan på inskrivning och hälsosamtal nyss, v 9+6 :) Känns skönt att ha kommit så långt iallafall. Remiss till KUB skickad och tid för RUL 15/12, känns som en evighet dit. Vi ska ta reda på kön om barnmorskan ser vad det är. Hur ska ni andra göra? Ta reda på kön eller låta det vara en överraskning?

• almasmamma
    LindaPernilla skrev 2015-10-15 19:35:23 följande:

Vart i Sverige/världen befinner ni er? Vore kul att veta hur långt vi har mellan oss!

Jag befinner mig i Sandviken, 2 mil utanför Gävle.

Jag bor i Älvkarleby mellan Tierp och Gävle 
  • almasmamma

Ska ni influensavaccinera er? Min gubbe frågade mej idag när jag ska vaccinera mej eftersom jag är gravid och då tydligen tillhör riskgrupp? Jag har inte ens funderat på det, borde man göra det? Ska fråga barnmorskan och höra vad hon rekommenderar

• almasmamma
    Cherryay skrev 2015-10-16 20:31:07 följande:
    Man tillhör bara riskgrupp om man är gravid i tredje trimestern har jag för mig? Kan vara redan i mitten på andra men absolut inte första. Jag har aldrig vaccinerat mig iaf, trots att jag tillhör flera riskgrupper och "får" göra det varje år, tror det ger mer stjälp än hjälp mot dessa influensavirus men alla anser olika :)
    Ja det stod att man skulle/kunde vaccinera sej från andra halvan av graviditeten och det blir i december nån gång. De vaccinerar gratis från november till februari
    men jag vet inte. Vet bara att sist jag tog vaccin mot fågelinfluensa (tror jag det var) så blev jag jättesjuk,men vaccinet mot säsongsinfluensan kanske inte är lika aggressiv mot kroppen? jaja lite att fundera på igen nu då :)
  • almasmamma
    Loviedovie skrev 2015-10-18 14:14:35 följande:

Tjejer! En fråga: man kan ju ha växtvärk över livmodern och även värk i underlivet. Men har någon haft det, alltså värk i själva underlivet? Igår och idag har jag haft som en molande värk upp i själva slidan. Även om jag antar att det är vad som menas överallt med "värk i underlivet" så blir man lite orolig.

Jag hade också så för någon vecka sedan, läste även i någon gravidapp att det var vanligt för just den veckan. Tror det var v 9 el 10
  • almasmamma
    Redoförnytt skrev 2015-10-18 19:41:12 följande:

Vore kul med en liten uppdatering på vilka symtom ni har och i vilken vecka ni är ;)

Jag är i v9 :

Illamående (speciellt av matbutik o kylskåp o sopor)

Kväljningar vid tandborstningen

Ömma och svullna bröst

Trött

vecka 11 här, 10+6

Illamående vid "feta" lukter, kan inte gå in på favorit chinarestaurangen längre :(

Frusen

Gillar varm Oboy, har aldrig gillat Oboy förut

Känningar i fogarna när jag jobbar/ lyfter tungt ( jobbar på förskola)

Sur och odräglig ibland :)

Spänd över magen och gasig

Gråtmild för allt möjligt
  • almasmamma

Halloj tjejer!

Är det några här som tränar? Vad tränar ni? och framför allt VAR hittar ni träningskläder för gravida?
    Jag är ju i vecka tolv nu och har kommit igång med träningen igen efter min ivf och efterföljande överstimulering, problemet är ju att träningstightsen sitter ju inte riktigt som dom ska längre:) ( tränar mest dans, zumba och afro men även lite styrka)

Får ni några krämpor av att träna? Jag får ont i underlivet höfter och ljumskar men tänker att det kanske känns bättre om ett tag när jag tränat upp musklerna igen eller vad tror ni?

• almasmamma
    Ananass skrev 2015-10-25 10:39:43 följande:

Jag är riktigt kluven och har varit nära att boka privat ul många gånger nu. Man vill ju se att allt är okej! Jag är i v.11(10+3) och är livrädd för allt man läst på olika forum om hur folk fått MA i typ v.14 men fostret dog i v.6 och sånt. Men det kostar ändå 1000kr och det är över en timmes bilfärd till närmsta privata klinik härifrån. Dessutom fick jag en bok som heter "vänta barn" av barnmorskan när jag var på hälsosamtalet i v.6, i den står det att eftersom ultraljudsundersökningar höjer temperaturen på fostervattnet så ska man vara försiktig och inte göra UL i onödan, tillexempel för att bara "titta in", är det verkligen så farligt? :o

Jag hörde det av en gynekolog som sade att ul höjer temperaturen på fostervattnet, sen frågade jag en annan gynekolog (förlossningsläkare som forskar i ämnet fostervatten) och hon hade ALDRIG hört talas om att det skulle vara så. Hon tyckte det var viktigare att stilla sin oro, så så tänker jag göra.
  • almasmamma

Imorgon är det dags för KUB test. Får man veta resultatet på en gång eller får man det i brev sen? Är så nervös för dåliga siffror :(

• almasmamma
    Josefin-88 skrev 2015-11-01 22:17:11 följande:
    Man får veta det på en gång. Barnmorskan vi var hos berättade att det "sämsta" värdet som gick att få är 1/2 men även då föds ju hälften av barnen utan kromosomfel. Det kanske kan lugna lite.
    Ja nu är KUB:et gjort och vi fick bra värden så jag är jättenöjd.1:8735 på trisomi 21 och 1:10 072 på trisomi 18 och 13. Bebisen levde rövare så hon hade svårt att få tre mätningar på nackspaltenGlad
  • almasmamma

Så himla orolig igen, har haft blödningar innan och fick en ny inatt. Ganska mycket denna gång, fick komma till gynakuten men allt såg bra ut och blödningen avtog. Nu har jag börjat blöda igen, hur mycket oro ska man orka med? Gyn sa att jag skulle återkommma om blödningarna började igen men dom kan väl egentligen inget göra eller? Dom har avrått från fysisk ansträngning/tunga lyft och rekomenderar vila. Så mycket mer finns väl inte att göra? det är ju för tidigt, bara v 15. Blir galen snart tror jag

• almasmamma
    Acamilla skrev 2015-11-15 10:25:40 följande:
    Usch, förstår din oro, kan det vara att den luggen långt ner i livmodern? Du kan det tydligen "skava" och man blöder. Dålig på det där... Hur går det för dig nu då?
    Vet inte riktigt, så länge jag sitter, ligger eller bara går normalt så kommer det inte så mycket blod. Men om jag hukar, böjer mej, försöker gå på toa och göra nr två så kommer det rejält, men nu är det som gammalt blod som är brunaktigt. De har sagt på gyn att jag får komma tillbaka när jag vill om jag blöder ju men jag vill inte springa där heller. Ska ringa bm imorgon och se vad dom säger.
  • almasmamma
    Randig skrev 2015-11-16 09:22:32 följande:

Någon mer som har ett angelsound? Har vart guld att använda när man vart orolig för om det lever eller inte XD he he.

Men man ska dock inte använda den ofta eftersom den avger ljudvågor eller något sådant så jag läste att man inte ska inte använda den om det inte är "nödfall" typ.

För er som inte vet vad angelsound är så är det en manick som man kan lyssna på bebisens hjärta, går att göra från vecka 12 och fram.

jag fick hem en doptone från clearblue idag, funkade kanon och man hörde lilla babyn jättebra:) v 16 idag
Svar på tråden Majbebisar 2016