• ellinorlinnea

min hundvalp vägrar att gå

hej jag har en rednose pittbull som är 11 veckor (inte min första hund med denna ras) men jag har ett problem och det är att han vägrar att gå. Jag har sökt på trådar angående detta men inga utav tipsen som ni har sakt tidigare har fungerat. Detta har jag testat:

-Dra i kopplet

-Haft honom lös

-Belönat med godis/leksaker/ljud/kroppsspråk

-Stannat

-Haft med andra hundar på promenad

-Beökt veterinär och hon sa att det inte var någon fel med honom (ingen smärta eller annat som kan påverka)

-Skaffat annat koppel och en sele istället för halsband

-putta på

-springa

-ignorera honom när han stannar, vänt ryggen till

-Tagit honom till nya ställen

Hemma så är han väldigt energisk vilket jag vill kunna göra av honom med promenader, men när han inte vill gå så börjar han gnälla men jag ignorerar honom, då så börjar det låta som att han stryps när kopplet drar, vilket gjorde att jag köpte en sele istället men då lägger han sig bara ner eller sätter sig och vägrar att gå. När jag släpper lös honom så springer han hem. Jag kan inte ta honom till nya ställen heller eftesom att han bara stannar där endån, han lyssnar bra på mig inomhus och kommer till mig när jag visslar eller om vi är utanför huset. Men så fort vi kommer en bit bort så springer han hem och lyssnar inte på mig över huvud taget.

Så jag undrar är detta något som alltid kommer att hålla sig i och om jag bara ska fortsätta med det jag gör eller om ni har några bra tips ifall ni känner igen er?

• Svar på tråden min hundvalp vägrar att gå
  • Marie 1

Finns ett forum som heter "vovve". Många hundkunniga där. Man får alltid svar när man frågar. Bara ett tips om du inte får respons här...

• Anonym (Hund)

Jag jobbade med en hund som betedde sig liknande. En valp som la sig ner hela tiden och drog emot bakom i kopplet. Löste det genom att hålla kopplet jättekort så att hunden bara kunde gå fot och inte ens kunde lägga sig ner. Självklart ska man bara göra det med en sele och man får inte bli arg eller frustrerad. När hunden började gå framåt av sig själv utan att bete sig illa släppte jag på kopplet och lät honom gå fritt i kopplet så länge han gick brevid eller framför mig. Började han bete sig illa stramar man åt igen och börjar om.

Efter bara två promenader var beteendet dramatiskt förbättrat.

Det gäller att bara gå på, inte stanna, visa vem som bestämmer men samtidigt utrstråla positiv energi.

• Jemp

Beror ju på hur du menar med att inte gå... Jag har släppt kopplet och gått vidare själv vid liknande tillfällen. Och så tänker jag att ta med den till nya platser ändå, du kan ju sitta still men bra miljöträning. Ofta osäkerhet bakom.

• Dexter dot com

Det är en valp du har och den är uppenbarligen inte mogen för promenader eller nya miljöer. Stanna hemma runt huset tills valpen är trygg med dig och sin närmiljö. Att stressa på en valp med nya intryck och miljöer som den inte känner sig trygg i ger bara en osäker och stressad valp. Träna på kontakt och bygg upp tryggheten hemma , nya miljöer och promenader hinns med senare i livet.
    Att tvinga en valp genom att dra i den kommer bara förstöra valpens tillit till dig och få den att förknippa koppel och nya miljöer som skrämmande och obehagligt.

• Birgitta02

Ha hunden lös så mycket som möjligt. Valpar följer efter. De flesta valpar i alla fall. Valpar behöver överhuvudtaget inte gå promenader, om du med promenader tänker dig att valpen skall gå i koppel och gå snyggt och prydligt en km eller två.

Vill du koppelträna hunden så gå så långt kopplet räcker (kanske använda flexikoppel?). Följer inte valpen med, så gå tillbaka, lyft upp och bär valpen en bit och sätt ner. Gör så till valpen fattar galoppen. Det kan vara jobbigt, frustrerande etc, men tänk på det som träning. Alla valpar är olika - din valp behöver tydligen mer tid för att förstå vad som förväntas av den.

• Birgitta02

Något jag missade var att du skrev att valpen springer hem. Och det minns jag att mina valpar också gjorde när de var i ny miljö inte så långt från hemmet. Det är ett tecken på otrygghet. Skippa nya miljöer. Bygg upp valpens självförtroende. Koppelträna i känd miljö. Ju äldre den blir desto modigare blir valpen. Ha inte så bråttom.

• Floffeen

valpar skall inte gå på promenader!

dom skall ut  kissa och  bajsa annars kan ni vara ute och sitta still på en plätt låta hunden utforska den lilla plätten ni är på i lugn och ro.

allt är nytt och främmande.
    när han väl går lite längre stäcker så kan du uppmuntra honom med rösten och kanske en "trasa" som du kan dra framför honom. 
    Det brukar alla hundar gillar.

avståndet kommer ökas succesivt när valpen är mogen nog.
    när min var 4 månader kunde vi gå en promenad på 1-2 km och den tog närmare 30-40 minuter för de var sååååå mycket att undersöka.
    min gör fortfarande IBLAND (han är 6 månader nu)
    sätter sig på rumpan och vägrar gå om de dyker upp något på promenaden
    som han inte vet hur han skall reagera på.
    (flykt eller attack är liksom alternativen annars)
    jag låter honom sitta där och fundera.
    väljer han att gå närmare de läskiga så besömmer jag massor.
    väljer han FLY så stannar vi upp väntar. går en bit i taget i lugn och ro de får ta den tid det vill.

Svar på tråden min hundvalp vägrar att gå