Inlägg från: Cadencee |Visa alla inlägg
  • Cadencee

Önskemål på gruppboende

Jobbar på ett gruppboende där det bor 12 stycken. 3 av dom röker inne i sina lägenheter. Hur skulle du reagera som kollega om jag har önskemål att slippa gå till dessa i den mån det går pga att jag är gravid?

Theo 29/3-13
  • Svar på tråden Önskemål på gruppboende
  • Cadencee

Det är deras lägenhet precis som du och jag har eget boende. Finns ingen lag som förbjuder det tyvärr.

• Cadencee
    Serpus skrev 2015-09-05 22:38:31 följande:

Du får berätta lite mer vad är det för typ av boende ? Vilka bor där ? Betalar de sina egna lägenheter ? Personligen tycker jag iof att rökning borde vara helt förbjudet överallt då vi har ett skattefinansierat sjukvårdssystem. Men om du berättar lite mer om det kanske det är enklare att bedöma vad som kan göras åt det i detta enskilda fallet.

Ja de betalar sina egna lägenheter då det är deras egna boende. Men tänk typ "äldreboendestuk". De har sina lägenheter men finns gemensamma utrymmen som matsal, kök osv. Det är psykiskt funktionshindrade, schizofreni, bipolär och sådana diagnoser.
  • Cadencee
    viseversa skrev 2015-09-05 22:39:29 följande:

Du kan ju fråga. Men får räkna med att få avslag. Någon måste ju gå dit oavsett och ingen vill vistas i en inrökt lägenhet.

Det förstår jag också. Men ville veta hur ni hade reagerat i den situationen om kollegan kom med önskemålet pga särskilda omständigheter eftersom passiv rökning är skadligt för fostret.
  • Cadencee
    Serpus skrev 2015-09-07 12:53:01 följande:

Låter ju iof då som de inte betalar för sitt eget boende. Sannolikt har de väl alla olika typer av bidrag samt får väl till det hyra in sig där rätt förmånligt. Med andra ord borde man inte tillåta rökning alls. 

Jobdom betalar för sitt eget boende, visserligen genom bidrag då de inte kan jobba. Men ett förbjuda rökning i deras lägenheter får vi inte enligt lag. Den enda som kan sätta förbud är förvaltare om den boende har en sådan. Men inte annars
  • Cadencee
    sugarfree skrev 2015-09-07 18:26:09 följande:
    Ja det tror jag också men ts syftade på den passiva rökningen samt att de inte kan förbjuda rökning över lag inomhus. Att de inte röker när de är i rummet tog jag som en självklarhet utifrån vad ts skriver :)
    Vi har 1 som inte bryr sig om att släcka ciggen när vi är inne där. 1 som frågar om hen får röka under tiden och 1 som är lite mittemellan. För dessa människor är inget självklart och skulle jag kräva att de släcker ciggen skulle jag i princip bli utslängd och inte göra det jag var där för att göra.
  • Cadencee
    Kine skrev 2015-09-07 22:03:45 följande:
    Det är ju din arbetsmiljö och då har du självklart rätt att kräva att de inte ska röka under tiden ni är inne och gör erat jobb.
    Vi kan inte kräva det, enbart önska att de inte röker när vi är där inne men som sagt 1 skiter fullständigt i detta. Det är en svår situation men inget vinnande kräva av dom i nuläget.
  • Cadencee
    Kine skrev 2015-09-08 21:16:44 följande:
    Jag tror ni har rätt att kräva att de inte ska röka när ni utför erat arbete. Det är faktiskt eran arbetsmiljö. Vad säger facket om det?
    Det vet jag inte faktiskt. Jag vet bara att hos 1 av dessa 3 har personens förvaltare gått in å förbjudit hen att röka. Det struntar han i för det händer inget ändå. Däremot ska chefen över enhetschefen kolla upp om vi kan sätta in sprinklersystem i lägenheterna. Just för att undvika problemet.
Svar på tråden Önskemål på gruppboende