Inlägg från: Kine |Visa alla inlägg
  • Kine

Önskemål på gruppboende

Nu jobbar jag inom hemtjänst/hemsjukvård men precis som du så är deras egna lägenheter mitt arbete, och vi har slm regel att det inte ska röka när vi är där. Det borde ni med kunna ha. Men som kollega hade jag inte sett något konstigt i att du inte vill gå dit som gravid.

• Kine
    sugarfree skrev 2015-09-07 18:14:10 följande:

Du har helt rätt ts, ni som anställda kan inte ställa krav på de som bor där angående rökning, det är endast fastighetsägaren som kan göra det.

Hade jag varit din kollega hade jag självklart, i den mån det går, hjälpt dig så att du sluppit gå in dit :)

Nog tror jag de kan ställa krav på att vederbörande inte ska röka när de är inne för att utföra sitt jobb.... (beror dock på hur ofta de är inne)
  • Kine
    Cadencee skrev 2015-09-07 20:41:05 följande:

Vi har 1 som inte bryr sig om att släcka ciggen när vi är inne där. 1 som frågar om hen får röka under tiden och 1 som är lite mittemellan. För dessa människor är inget självklart och skulle jag kräva att de släcker ciggen skulle jag i princip bli utslängd och inte göra det jag var där för att göra.

Det är ju din arbetsmiljö och då har du självklart rätt att kräva att de inte ska röka under tiden ni är inne och gör erat jobb.
  • Kine
    Cadencee skrev 2015-09-08 08:30:56 följande:

Vi kan inte kräva det, enbart önska att de inte röker när vi är där inne men som sagt 1 skiter fullständigt i detta. Det är en svår situation men inget vinnande kräva av dom i nuläget.

Jag tror ni har rätt att kräva att de inte ska röka när ni utför erat arbete. Det är faktiskt eran arbetsmiljö. Vad säger facket om det?
Svar på tråden Önskemål på gruppboende