• Anonym (Äntligen!)

Fullfölja skilsmässa

Snart har det gått 6 månader sedan jag och exet skickade in skilsmässoansökan till tingsrätten. Det är alltså dags att fullfölja skilsmässan snart. Eftersom jag och exet inte pratar med varandra kan jag inte be om hans personbevis. För som jag har förstått det så ska man skicka in bådas personbevis med en lapp där det står ärendenummer och att vi/jag vill fullfölja skilsmässan. Men hur gör jag när jag inte har han pb? Vi står inte skrivna på samma adress längre men kan jag på något sätt beställa det ändå eller räcker det att bara skicka in mitt pb?

• Svar på tråden Fullfölja skilsmässa
  • lövet2

Jag beställde bådas personbevis. Det är bara att göra på nätet. Hans personbevis kommer till den adress där han är skriven. Däremot måste han väl skriva under. Då kan du skriva papperet, skriva under och förbereda ett kuvert med frimärke adresserat till tingsrätten. Sedan skickar du det där tillsammans med ditt personbevis i ett större brev till ditt ex. Skriv en lapp om att han ska skriva under, skicka med sitt personbevis och posta alltihop när han är klar.

• Birgitta02

Om jag inte har fel så räcker det med att en av er konfirmerar skilsmässan genom att skriva under papperen och skicka in. Det är ju inte så att om han vägrar skriva på så skulle ni fortfarande vara gifta?

• Anonym (Äntligen!)

Problemet är bara att jag har faktiskt ingen aning om var han är just nu, han är ute och reser. Vad jag vet så behövs bara den enas underskrift men det är just det där med att "få tag på" hans personbevis. Jag antar att jag får ringa Skatteverket imorgon och göra med dom hur man gör... Det måste ju gå på något sätt för även par där den ena vägrar skilsmässa blir ju skilda tillslut...

Tack för era svar!

• Anonym (Mor)

Kan den här sidan vara till någon hjälp? När betänketiden gått ut räcker det med bara den ena personens namnteckning, fattar jag det som.

• Anonym (Mia)

Det räcker med att bara du skickar in ditt personbevis och begär fullföljan.

http://lawline.se/answers/835
    Att betänketiden löper ut innebär inte att äktenskapsskillnad meddelas per automatik. När betänketiden löpt ut måste nämligen ansökan om äktenskapsskillnad fullföljas av endera make (5 kap. 3 § Äktenskapsbalken). Det spelar ingen roll om ansökan fullföljs av båda makar eller endast en av dem. Om inte någon av makarna fullföljer ansökan inom ett år från betänketidens början (eller med andra ord: inom sex månader från och med betänketidens slut) förfaller yrkandet om äktenskapsskillnad, vilket innebär att målet avskrivs utan att äktenskapet upplöses. 

Svar på tråden Fullfölja skilsmässa