• Anonym (ledsen)

kan hon vägra barnet en bra aktivitet?

Hej, jag har en dotter som bor hos sin mamma varannan helg och varannan tisdag och onsdag. Resten av tiden är hon hos mig och min fru och sina två mindre syskon som hon älskar över allt.

Tyvärr har skolan blivit ett problem då hennes bästa vän slutat i klassen och hon inte har några andra kompisar där. Hon passar liksom inte in bland tjejerna där det mest är väldigt könsteriotypa lekar. Inte heller passar hon bland killarna i klassen där det går väldigt tufft till och mest spelas fotboll (något hon inte är intresserad av). Hon kom med ett önskemål, att börja i scouterna.

Tyckte detta lät utmärkt och såg det som en möjlighet för henne att träffa barn på fritiden och som kanske går i paralellklasser så att hon får kompisar i skolan på köpet. Pratade med hennes mor som var positiv inställd till det hela så jag skickade iväg en anmälan. Flickan har verkligen sett fram emot att börja ända sedan i våras. Nu när det väl är dags att börja har mamman ändrat sig helt och menar att hela den tisdag hon har henne går bort. Hon bor max en kvarts körtid bort och det håller på i lite mer än en timma så kan inte förstå tänket. Som förälder är man dessutom välkommen att delta i barnens aktivitet.

Flickan är nu jätteledsen och jag undrar om det finns något jag kan göra. Att gå varannan vecka känns inte helt lyckat då hon kanske åter hamnar utanför.

Snälla finns det någon som kan hjälpa mig och min lilla tjej?

• Svar på tråden kan hon vägra barnet en bra aktivitet?
  • Lilit

Kan inte mamman byta dag från tisdag till torsdag om hon nu inte vill förlora tid med flickan?

Hoppas det löser sig!

• My Little Man

Svarar som personen över: kan hon inte byta dag?

Låter inte som hon sätter sin dotter först i denna frågan.

• Anonym (ledsen)

Nej tyvärr, det vägrar hon. Skulle gärna hämta och lämna flickan men inget går nu när modern satt sig på tvären.

• Anonym (ledsen)

Hon är väldigt egoistisk och gör mycket som går ut över vårt barn för att visa mig hur fel allt blev för att jag lämnade henne en gång i tiden.

• My Little Man

Usch! Tråkigt när man är så bitter...

Jag har tyvärr inte koll på vad man kan och inte kan göra. Det finns bara ett scoutförbund eller vad det heter där du bor? Kanske finns det någon annan i närheten som har andra dagar?

• Anonym (scout)

Låt henne börja varannan vecka på scouterna. Vet flera barn som har aktiviteter på så vis. Scouter brukar vara jättebra när det av någon anledning inte fungerar i klassen. Kan få barnet att känna hur det ska fungera i en grupp vilket stärker.

• intovert

Låt henne börja varannan vecka. Kanske kanske kan mamman se att det är roligt o utvecklande för henne och att hon ändrar sig. Man kan hoppas på det. Om inte så är det mamman som ska skämmas.

• Anonym (ledsen)

Tack för alla svar! Jag hon får börja varannan vecka. Ska prata med scoutledarna så får vi hoppas att det går bra för dem.

• Rocket Mania
    intovert skrev 2015-09-06 19:34:48 följande:
    Låt henne börja varannan vecka. Kanske kanske kan mamman se att det är roligt o utvecklande för henne och att hon ändrar sig. Man kan hoppas på det. Om inte så är det mamman som ska skämmas.
    Håller absolut med här. Till slut kanske ego-mamman fattar vad hon förvägrar flickan. Usch vad trist med föräldrar som låter sitt ego gå ut över barnen :(
  • Anonym (ledsen)

Ja, hade hon något vett i kroppen skulle hon skämmas. Vet faktiskt inte om hon bryr sig om vårt barn överhuvudtaget, bara hon får "sina" dagar. Allt kretsar kring henne och hennes olycka, att vår flicka blir jätteledsen räknas liksom inte. Så sorgligt!

Svar på tråden kan hon vägra barnet en bra aktivitet?