• Anonym (tom)

Energilös, trött och ledsen mamma

Jag vet inte i vilken ände jag ska börja. Men jag och min man vi har två barn som är runt 10-årsåldern (vi är mellan 30-35 år). För några år sedan bestämde vi oss för att skaffa en sladdis och jag var så glad åt barnet och vår familj... men när h*n blev ett halvår så började jag må så fruktansvärt dåligt. Jag har sedan dessa varit helt slut (ca 1 år). Jag har ingen ork och energi över, jag är ledsen jämnt. Jag äter en liten dos Cipralex, men mår absolut inte bra.
    Nu på sista tiden har jag även börjat känna att jag har tappat livsgnistan. Inte på så sätt att jag vill ta livet av mig... nej jag vill bara bort eller strunta i allt (det går ju självklart inte) jag får tvinga mig själv att göra alla mina måsten. Men jag känner mig helt slutkörd och jag känner bara för att sitta ensam och glo när barnen väl har kommit i säng. Jag önskar ofta att vi inte hade skaffat det sista barnet (vilket ger mig enorm ångest och dåligt samvete).
    Min man är väldigt förstående och hjälper mig... men jag känner att vi glider ifrån varandra vi också.

Vad ska göra för att försöka komma tillbaka? Är det någon som har liknande erfarenheter?

• Svar på tråden Energilös, trött och ledsen mamma
  • Anonym (:))

Det är väl lite typiskt små barns åren... Men det vet du ju redan... Och känner du anurlunda denna gång.. Har du varit och kollat lite blod värden? Som TSH? Det kan ju vara något sånt som felar?!

• Anonym (tom)

Jag har varit och kollat lite olika värden och fick då Cipralex... men jag känner tyvärr inte att det hjälper. Nej det är en onormal trötthet, jag känner att jag inte orkar/vill någonting egentligen, förutom att sitta och glo . När ångesten kommer över mig, gråter jag och känner mig dum.

• Anonym (Lilly)

Du låter deprimerad! Det första du borde göra är att träffa läkaren som har skrivit ut Cipralex, för jag antar att du redan har blivit undersökt för psykisk ohälsa? Det är inte lätt att orka driva det framåt när man inte har ork eller initiativförmåga, men låt din man stötta dig och tänk på att barnen behöver dig i det långa loppet. Du ska inte behöva må så där! Kram!

• Anonym (tom)
    Anonym (Lilly) skrev 2015-09-06 19:59:58 följande:

Du låter deprimerad! Det första du borde göra är att träffa läkaren som har skrivit ut Cipralex, för jag antar att du redan har blivit undersökt för psykisk ohälsa? Det är inte lätt att orka driva det framåt när man inte har ork eller initiativförmåga, men låt din man stötta dig och tänk på att barnen behöver dig i det långa loppet. Du ska inte behöva må så där! Kram!

Tack Lilly! Jag kanske borde ringa tillbaka till min vårdcentral. Nej jag har inte blivit undersökt för psykisk ohälsa, men jag borde kanske försöka bli det? Vad gör man för undersökningar då?
    Tack så jättemycket! Kram
  • Anonym (En till)

Känner precis samma och jag har tre barn. Har känt så i minst 10 år och har sökt hjälp men kände aldrig att det car någon som förstod mig eller de problem jag har. Har ingen som kan vara barnvakt heller och min man måste jobba hela tiden.... Har du någon som kan avlasta dig några timmar ibland? Vet att det är kortsiktig lösning men ibland behöver man det med! Lider med dig :(

• Anonym (tom)
    Anonym (En till) skrev 2015-09-06 20:12:35 följande:

Känner precis samma och jag har tre barn. Har känt så i minst 10 år och har sökt hjälp men kände aldrig att det car någon som förstod mig eller de problem jag har. Har ingen som kan vara barnvakt heller och min man måste jobba hela tiden.... Har du någon som kan avlasta dig några timmar ibland? Vet att det är kortsiktig lösning men ibland behöver man det med! Lider med dig :(

Får jag fråga i vilka åldrar dina barn är i? Vad hemskt att du mått så i 10 år. Har du inte blivit erbjuden någon hjälp när du sökt?
    Vi har inte heller någon som vill sitta barnvakt. Vi har mormor och morfar nära, men ingen är intresserad direkt och ingen ställer upp. Jag är dessutom ensambarn, så jag har inga syskon .
    Kram till dig!
  • minerva123

Du ska absolut ta kontakt med din vårdcentral! Prover kan ibland behöva tas om, din dos antidepressiva kan vara för låg, kanske behöver du ett helt annat preparat. Du behöver inte må som du gör!

• Anonym (:))
    Anonym (tom) skrev 2015-09-06 19:57:58 följande:

Jag har varit och kollat lite olika värden och fick då Cipralex... men jag känner tyvärr inte att det hjälper. Nej det är en onormal trötthet, jag känner att jag inte orkar/vill någonting egentligen, förutom att sitta och glo . När ångesten kommer över mig, gråter jag och känner mig dum.

Vad hade du för värde på TSH? Kolla du socker och D-vitamin? Har du blivit festingbiten?

Du äter ju antidepressiva... Men du har inte varit och pratat med någon?
  • Anonym (En till)
    Anonym (tom) skrev 2015-09-06 20:22:48 följande:

Får jag fråga i vilka åldrar dina barn är i? Vad hemskt att du mått så i 10 år. Har du inte blivit erbjuden någon hjälp när du sökt?

Vi har inte heller någon som vill sitta barnvakt. Vi har mormor och morfar nära, men ingen är intresserad direkt och ingen ställer upp. Jag är dessutom ensambarn, så jag har inga syskon .

Kram till dig!

Mina barn är 13, 11 och 6år. Jodå, fått prata med massa olika terapeuter men alla tror att kbt hjälper till allt men jag behöver bearbeta det förflutna först. Gick i terapi i 4,5 år men inte kommit så långt direkt. Mina föräldrar ställer nog upp om jag skulle fråga men min pappa har problem med ben/rygg så funkar inte så bra och min mamma litar jag inte riktigt på då hon säger så konstiga saker till mina barn o mer eller uppmuntrar dom till att inte visa mig/oss någon respekt så henne frågar jag inte längre. Min mans föräldrar, eller mamma rättare sagt har vi inte träffat på 2 år snart då hon hellre umgås med sona vänner. Hans pappa bor lite längre bort så blir svårt för ofta oxå...
Svar på tråden Energilös, trött och ledsen mamma