• Anonym (voodoo)

Omkörd vid möte, var i ligger mitt ansvar???!

Var ute och rullade på vägen idag, en ganska vältrafikerad 90-väg och hade några bilar i luven. Låg på 90-95 för er som undrar (eftersom det tydligen anses "olagligt" att ligga på 80-85 på 90-väg enligt vissa förståsigpåare), något åt sidan, men inte ute i vägrenen, för att underlätta sikt för bakomvarande att planera ev omkörning.

På en raksträcka får jag ett möte av en bil några hundra meter bort. En volvo eller vad det var som legat bakom och jäktat går då plötsligt ut och börjar köra om, ligger så nära mig att han nätt och jämt inte kör sönder min sidospegel i hopp om att jag tydligen ska fatta hans underförstådda meddelande att jag "MÅSTE GÅ UT I VÄGRENEN FÖR ATT HAN INTE SKA KROCKA".... ursäkta versalerna men blev jävligt förbannad för hade inte räknat med att bli omkörd då jag hade möte.

Bilen hinner nätt och jämt in framför mig innan mötet passerar.

Ursäkta men hur FAN TÄNKER MAN?!

Och så kommer huvudfrågan... vad är mitt ansvar i den här situationen? Så vitt jag vet är man skyldig att underlätta vid omkörning, men gäller det verkligen om bakomvarande helt banalt kastar sig ut och riskerar inte bara sitt eget liv utan även mötande bil och även mitt eftersom han lätt kan råka preja ut mig i skogen...

Det är inte säkert att jag kan gå ut i den ev. vägren som finns (hinder, annan trafik (långsamtgående fordon) på vägrenen, etc) om det ens finns någon. Eftersom bilen bakom inte ens signalerade eller något utan bara gick ut så är det knappt troligt att hinna reagera för att ens rädda situationen.

Hade det varit en långtradare han mött kan jag gott och väl önska att han kört in i den, ärligt talat...

Det skjuts för lite idioter i trafiken idag.... eller hur?

Så för fan... ni som nu har så jäääääääääävla brottom, kör fort och håll på och ha er men sluta riskera andras liv med er jävla vansinneskörning.

Och förstår faktiskt inte varför så många har så svårt att använda körriktningsvisare.

• Svar på tråden Omkörd vid möte, var i ligger mitt ansvar???!
  • Mr Obvious

Idioter vill man ha framför sig i trafiken och inte bakom. Därför ska man underlätta deras omkörning så mycket det går. Ligger de väldigt nära bakom och man inte kan gå ut åt sidan så släpper man gasen så att farten sänks. Man behöver extra långt avstånd till bilen framför om man har en idiot i bakluckan.

• Tom Araya
    Mr Obvious skrev 2015-09-07 00:18:31 följande:

Idioter vill man ha framför sig i trafiken och inte bakom. Därför ska man underlätta deras omkörning så mycket det går. Ligger de väldigt nära bakom och man inte kan gå ut åt sidan så släpper man gasen så att farten sänks. Man behöver extra långt avstånd till bilen framför om man har en idiot i bakluckan.

Nejnej, dessa kör jag om och ser till att helst ha långt bakom mig. Är de framför riskerar jag att drabbas av alla deras misstag.
  • Tom Araya

Du ska inte göra någonting annorlunda om inte läget blir akut. Även att köra åt sidan är fel. Om jag ska köra om efter en innerkurva så skymmer du min sikt på insidan innan omkörningen om du håller till höger.

• Tom Araya

Många planerar inte sina omkörningar. Man släpper på avståndet, inte ligger nära framförvarande. Precis innan möjligt omkörningstillfälle (raksträcka med fri sikt) så accelererar man och utnyttjar hela den luckan till framförvarande man lämnat och byter då fil i redan högre fart än framförvarande.

• ITpappan

Volvon gjorde ju såklart fel, men kan du underlätta för andra, och därmed göra så att en kollision undviks ska du naturligtvis göra det.

Sunt förnuft.

• deko
    Tom Araya skrev 2015-09-07 00:59:09 följande:

Många planerar inte sina omkörningar. Man släpper på avståndet, inte ligger nära framförvarande. Precis innan möjligt omkörningstillfälle (raksträcka med fri sikt) så accelererar man och utnyttjar hela den luckan till framförvarande man lämnat och byter då fil i redan högre fart än framförvarande.

Trodde jag var den ända i Sverige som gjorde det;) finns tydligen fler. Thumps upp.
  • Kjell2
    Anonym (voodoo) skrev 2015-09-06 23:04:55 följande:

Var ute och rullade på vägen idag, en ganska vältrafikerad 90-väg och hade några bilar i luven. Låg på 90-95 för er som undrar (eftersom det tydligen anses "olagligt" att ligga på 80-85 på 90-väg enligt vissa förståsigpåare), något åt sidan, men inte ute i vägrenen, för att underlätta sikt för bakomvarande att planera ev omkörning.

På en raksträcka får jag ett möte av en bil några hundra meter bort. En volvo eller vad det var som legat bakom och jäktat går då plötsligt ut och börjar köra om, ligger så nära mig att han nätt och jämt inte kör sönder min sidospegel i hopp om att jag tydligen ska fatta hans underförstådda meddelande att jag "MÅSTE GÅ UT I VÄGRENEN FÖR ATT HAN INTE SKA KROCKA".... ursäkta versalerna men blev jävligt förbannad för hade inte räknat med att bli omkörd då jag hade möte.

Bilen hinner nätt och jämt in framför mig innan mötet passerar.

Ursäkta men hur FAN TÄNKER MAN?!

Och så kommer huvudfrågan... vad är mitt ansvar i den här situationen? Så vitt jag vet är man skyldig att underlätta vid omkörning, men gäller det verkligen om bakomvarande helt banalt kastar sig ut och riskerar inte bara sitt eget liv utan även mötande bil och även mitt eftersom han lätt kan råka preja ut mig i skogen...

Det är inte säkert att jag kan gå ut i den ev. vägren som finns (hinder, annan trafik (långsamtgående fordon) på vägrenen, etc) om det ens finns någon. Eftersom bilen bakom inte ens signalerade eller något utan bara gick ut så är det knappt troligt att hinna reagera för att ens rädda situationen.

Hade det varit en långtradare han mött kan jag gott och väl önska att han kört in i den, ärligt talat...

Det skjuts för lite idioter i trafiken idag.... eller hur?

Så för fan... ni som nu har så jäääääääääävla brottom, kör fort och håll på och ha er men sluta riskera andras liv med er jävla vansinneskörning.

Och förstår faktiskt inte varför så många har så svårt att använda körriktningsvisare.

Vilket ansvar, det juridiska mot vägtrafiklagar mm, mot dina nära och kära eller mot andra trafikanter?
  • Mr Obvious
    Tom Araya skrev 2015-09-07 00:50:14 följande:
    Nejnej, dessa kör jag om och ser till att helst ha långt bakom mig. Är de framför riskerar jag att drabbas av alla deras misstag.
    Det är omöjligt att köra ifrån en idiot om det finns bilar framför. Ska du göra vansinnesomkörningar för att komma ifrån idioten bakom dig? Släpp förbi och låt honom nosa på bakluckan på en annan bil. Håller man sig 3 sekunder bakom hinner man undvika problem.
  • Tom Araya
    deko skrev 2015-09-07 07:41:38 följande:
    Trodde jag var den ända i Sverige som gjorde det;) finns tydligen fler. Thumps upp.
    Har man en ovana att gärna köra 10 km/h för fort (i alla fall med hastighetsgräns 70 och uppåt) och dagligen kört gamla Nynäsvägen i rusningstrafik med en gammal Volvo 140, då tvingas man planera sina omkörningar väl, om man överhuvudtaget ska komma om säkert. Cool
  • Tom Araya
    Mr Obvious skrev 2015-09-07 08:26:11 följande:
    Det är omöjligt att köra ifrån en idiot om det finns bilar framför. Ska du göra vansinnesomkörningar för att komma ifrån idioten bakom dig? Släpp förbi och låt honom nosa på bakluckan på en annan bil. Håller man sig 3 sekunder bakom hinner man undvika problem.
    Jag har kört ifrån många idioter, fast såklart bara de som inte kör så fort...
  • Anonym (voodoo)

Det jagtänker mest på är väl mest juridiskt ansvar, dvs, om jag skulle (om ev polis i närheten såg mig och brydde sig) åka på böter eller dylikt om bakomvarande orsakade krock för att han oplanerat smiter ut vid möte...

Liknande situation har hänt mig en gång tidigare i år, fick möte med husvagn men då var vägen väldigt bred och husvagnen låg en bit ut i vägrenen. Rätt som det är ska en bil bakom om mig, klarar sig nätt och jämt förbi husvagnen. Förbannad varh an tydligen också då han tutade som en idiot när han körde förbi, vad det nu skulle leda till för nytta. Låg inte ivägen och det finns mig veterligen ingenting som säger att man måste ligga i vägrenen för att bakomvarande ska kunna komma förbi.

Ändå tycks många tro att den är till för att långsamma bilar (läs: bilar som kör precis på hastighetsgränsen) ska lägga sig där.. och prejar visst gärna in folk där. Vad många inte verkar fatta är att det inte alltid är garanterat fri lejd i vägrenen, kommer en traktor eller cykel eller vad fan... där så... tja... ska jag hinna bromsa och kanske gör en panikmanöver i fall jag nu inte hinner bromsa... osv...

Men som sagt. Juridiskt ansvar. Ponera att volvon nu krockat.

I den situationen hade jag knappast hunnit läsa av vägen framför då jag plötsligt har en volvo bredvid som uppenbarligen räknat med att jag ska åka åt sidan. Jag visste att han var där och jag hade räknat med att han skulle åka om mig bra mycket tidigare.. att idioten sen åker om när jag möter bilar är helt obegripligt... men så är det väl, 90 % av körkortsinnehavarna kan inte planera. Kör som i en mörk tunnel och hoppas att omvärlden ska rädda livhanken. Synd är väl dom de som krockar med sådana idioter.

För att inte tala om de som man möter som börjar svänga UT precis i mötesögonblicket.... 

Vad är det alla har så jävla bråttom till?!?!?!??!??!?!? Bingolotto?????!

• Anton Chigurh

Som jag fattar det är det inget KRAV på att du går ut på vägrenen, däremot är det förbjudet att tränga ut någon på vägrenen. 

Lite så.

//Anton dance3.gif

Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Tom Araya
    Anonym (voodoo) skrev 2015-09-07 11:03:29 följande:

Det jagtänker mest på är väl mest juridiskt ansvar, dvs, om jag skulle (om ev polis i närheten såg mig och brydde sig) åka på böter eller dylikt om bakomvarande orsakade krock för att han oplanerat smiter ut vid möte...

Liknande situation har hänt mig en gång tidigare i år, fick möte med husvagn men då var vägen väldigt bred och husvagnen låg en bit ut i vägrenen. Rätt som det är ska en bil bakom om mig, klarar sig nätt och jämt förbi husvagnen. Förbannad varh an tydligen också då han tutade som en idiot när han körde förbi, vad det nu skulle leda till för nytta. Låg inte ivägen och det finns mig veterligen ingenting som säger att man måste ligga i vägrenen för att bakomvarande ska kunna komma förbi.

Ändå tycks många tro att den är till för att långsamma bilar (läs: bilar som kör precis på hastighetsgränsen) ska lägga sig där.. och prejar visst gärna in folk där. Vad många inte verkar fatta är att det inte alltid är garanterat fri lejd i vägrenen, kommer en traktor eller cykel eller vad fan... där så... tja... ska jag hinna bromsa och kanske gör en panikmanöver i fall jag nu inte hinner bromsa... osv...

Men som sagt. Juridiskt ansvar. Ponera att volvon nu krockat.

I den situationen hade jag knappast hunnit läsa av vägen framför då jag plötsligt har en volvo bredvid som uppenbarligen räknat med att jag ska åka åt sidan. Jag visste att han var där och jag hade räknat med att han skulle åka om mig bra mycket tidigare.. att idioten sen åker om när jag möter bilar är helt obegripligt... men så är det väl, 90 % av körkortsinnehavarna kan inte planera. Kör som i en mörk tunnel och hoppas att omvärlden ska rädda livhanken. Synd är väl dom de som krockar med sådana idioter.

För att inte tala om de som man möter som börjar svänga UT precis i mötesögonblicket.... 

Vad är det alla har så jävla bråttom till?!?!?!??!??!?!? Bingolotto?????!

Jag tror inte att man kan sätta dit dig för att inte ha flyttat på dig för en idiotomkörning.

Jag säger så här (och detta är min uppfattning om vad man bör göra): Håll din fil och håll din hastighet om det inte blir ett akut och livsfarligt läge, då gör man vad som krävs för att spara liv, även om du inte är orsak till uppkommen situation och även om din egen bil riskerar att skadas (väja ner i ett dike exempelvis).

Gör man något halvdant och i situationer som inte är akut livsfarliga skapar man tveksamma lägen och det anpassar sig övrig trafik efter, vilket kan leda till vidare riskfyllda situationer.
  • Anonym (Tuta)

Jag hade bromsat men tänkt "gud, vilken idiot" och kanske tutat åt honom. Om det blir en olycka för att du hårdnackat vägrar underlätta omkörningen så är det ju sak samma om du hade rätt...

• sportpappa

Självklart gjorde den som körde om fel på ett rad med punkter och hade åkt dit på det om en polis sett det eller om det skett en olycka.
    Din skyldighet är dock att hjälpa även de som gör fel. I det här fallet så har du nog inte gjort något uppenbart juridiskt fel. Du har nog inte försvårat omkörningen, men du har inte heller underlättat.

Den absolut viktigaste paragrafen i Trafikförordningen 2 kap 1 §:
    "För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.
    En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik."

Hur fel andra än gör så är du alltså skyldig att hjälpa dem efter bästa förmåga. Alternativet är så mycket värre och av ren självbevarelsedrift så bör man göra det. Om den som körde om hade frontalkrockat med en mötande så är det stor risk att det blir dödsfall och att bilarna åker in i din bil vilket gör att du även riskerar allvarliga skador. Alternativt att den som körde om hade prejat ut dig i diket vilket kunde ha lett till allvarliga skador på dig och din bil.

Trafikförordningen:
    "När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt. Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen.

Om ett fordon förs sakta eller upptar stort utrymme och körbanan är smal, krokig eller har en icke obetydlig mötande trafik, skall föraren för att underlätta omkörning minska farten och om det behövs föra fordonet åt sidan så snart detta är möjligt."

7 § säger att du inte behöver köra ut på vägrenen.

I det här fallet hade jag definitivt kört ut på vägrenen även om jag inte är skyldig att göra det.
    Att du höll ut åt höger även fast det inte var fritt kan delvis ha triggat omkörningen. Du indikerade att du ville hjälpa till och vägbanorna kanske var tillräckligt breda för att faktiskt passera mitt på vägen även när det var möte. Så länge den mötande bilen också höll ut åt sidan så borde det ha gått, men så kanske inte var fallet vilket skapade en farlig situation.

Testa att köra på E20 för att se farliga omkörningar med möten. När jag började köra där så var jag livrädd och höll mig undan, men till slut så blir man luttrad och gör omkörningar med möten också.
  • Anonym (W)

Inte en chans att jag hade flyttat mig. Jävla idiot.

• Anonym (voodoo)

Jo jag tutade, särskilt då han utsatte inte bara mig utan mitt barn som satt i bilen för fara.

Som jag sa, jag hade inte haft mycket chans att reagera. Jag hade sikt både fram och bakåt. Jag kunde i min vildaste fantasi inte tro att han tänkte köra om, men så gör han det. Det kan vara lika farligt för mig om jag måste rädda honom genom att gå ut i vägrenen. Får ju inte ut ett skit på nån försäkring ändå med alla jävla självrisker, bara massa ev brutna ben och ett ihjälkört barn kanske, men det kanske är viktigare att själviska idioter i trafiken överlever.

• sportpappa
    Anonym (voodoo) skrev 2015-09-08 11:49:58 följande:

Jo jag tutade, särskilt då han utsatte inte bara mig utan mitt barn som satt i bilen för fara.

Som jag sa, jag hade inte haft mycket chans att reagera. Jag hade sikt både fram och bakåt. Jag kunde i min vildaste fantasi inte tro att han tänkte köra om, men så gör han det. Det kan vara lika farligt för mig om jag måste rädda honom genom att gå ut i vägrenen. Får ju inte ut ett skit på nån försäkring ändå med alla jävla självrisker, bara massa ev brutna ben och ett ihjälkört barn kanske, men det kanske är viktigare att själviska idioter i trafiken överlever.

Mot idioter hjälper det föga att tuta och upplysa om hur fel de gör. De skiter i det. Det bästa är bara att hålla sig så långt ifrån dem som möjligt så att de inte drar med sig dig när det väl smäller.

Om jag ser någon som vinglar på vägen eller uppför sig underligt, har dåligt skött bil, bucklor, kör alldeles för fort etc. så håller jag mig helt enkelt borta från dem eftersom de uppvisar riskbeteenden. Det handlar att undvika onödiga problem och se vad som är viktigt i livet. Är det viktigaste i ditt liv att upplysa idioter om att de gör fel och på så sätt utsätta dig själv, din familj och andra trafikanter för livsfara? (Nu menar jag inte TS utan det är en mer allmän fråga)

Som tur är så uppför sig majoriteten av alla trafikanter bra och det är inte jätteofta de där dyker upp.
  • Anonym (voodoo)
    sportpappa skrev 2015-09-08 13:48:20 följande:
    Mot idioter hjälper det föga att tuta och upplysa om hur fel de gör. De skiter i det. Det bästa är bara att hålla sig så långt ifrån dem som möjligt så att de inte drar med sig dig när det väl smäller.

Om jag ser någon som vinglar på vägen eller uppför sig underligt, har dåligt skött bil, bucklor, kör alldeles för fort etc. så håller jag mig helt enkelt borta från dem eftersom de uppvisar riskbeteenden. Det handlar att undvika onödiga problem och se vad som är viktigt i livet. Är det viktigaste i ditt liv att upplysa idioter om att de gör fel och på så sätt utsätta dig själv, din familj och andra trafikanter för livsfara? (Nu menar jag inte TS utan det är en mer allmän fråga)

Som tur är så uppför sig majoriteten av alla trafikanter bra och det är inte jätteofta de där dyker upp.
    Nu tutade jag inte för att jag ville påpeka ett missbeteende. Jag blev skraj rent ut sagt, och mig veterligen ska tutan användas för att varna, vilket jag ju på sätt och vis gjorde.

Nu kan man ju gnälla i evighet om hur mycket rätt och fel någon har i en sådan situation, hur mycket man anses ska släppa på gasen för att underlätta för alla fortkörare... Tyvärr är det majoriteten sådana inlägg som kommer från just de som anser att vägen är en racerbana där man kan köra som på Autobahn. Frågan är när folk börjar göra som i GTA och fysiskt prejar av bilar från vägarna för att komma fram.

Det otäckaste jag vet är när jag på enfilig vajerväg ser en bil komma bakom och närma sig väldigt fort. Nu vet jag av all logik att han kommer inte komma förbi mig även om han så kör in i mig, men känslan av att idioten kanske är drogpåverkad och helt enkelt inte bromsar in är väldigt obehaglig.

Samma sak idioterna som närmar sig korsningar i hög hastighet, för att inte tala om rondeller. Var en som fick en bil i sidan som helt enkelt ansåg att rondellen var en motorväg och körde i princip rakt igenom den... för att h*n kom från en "snabbare" väg (som innan rondellen förvisso saktats ner till 50).

Och ja det finns mcykcet att gnälla på, till exempel att jag precis stavade fel på mycket. Men ibland måste man in och beklaga sig och jag förstår ditt tänk Sportpappa, det låter klokt, tyvärr är det inte alltid det går att hålla sig ifrån dessa idioter. Ligger man på en väg med massa möten och dålig sikt och ingenstans att stanna på lång tid (varför jag nu ska behöva stanna för att bli av med idioten) så är det svårt att tackla situationen. På andra vägar, tja.

Misstolka mig rätt men jag hade gärna sett att idioten som körde om mig körde in i bilen vi mötte, men att bilen i så fall hade varit en lastbil. Lite synd om lastbilsföraren men volvoföraren kanske, om han överlevde med div brutna ben, fattar galoppen...
Svar på tråden Omkörd vid möte, var i ligger mitt ansvar???!