Omkörd vid möte, var i ligger mitt ansvar???!
Var ute och rullade på vägen idag, en ganska vältrafikerad 90-väg och hade några bilar i luven. Låg på 90-95 för er som undrar (eftersom det tydligen anses "olagligt" att ligga på 80-85 på 90-väg enligt vissa förståsigpåare), något åt sidan, men inte ute i vägrenen, för att underlätta sikt för bakomvarande att planera ev omkörning.
På en raksträcka får jag ett möte av en bil några hundra meter bort. En volvo eller vad det var som legat bakom och jäktat går då plötsligt ut och börjar köra om, ligger så nära mig att han nätt och jämt inte kör sönder min sidospegel i hopp om att jag tydligen ska fatta hans underförstådda meddelande att jag "MÅSTE GÅ UT I VÄGRENEN FÖR ATT HAN INTE SKA KROCKA".... ursäkta versalerna men blev jävligt förbannad för hade inte räknat med att bli omkörd då jag hade möte.
Bilen hinner nätt och jämt in framför mig innan mötet passerar.
Ursäkta men hur FAN TÄNKER MAN?!
Och så kommer huvudfrågan... vad är mitt ansvar i den här situationen? Så vitt jag vet är man skyldig att underlätta vid omkörning, men gäller det verkligen om bakomvarande helt banalt kastar sig ut och riskerar inte bara sitt eget liv utan även mötande bil och även mitt eftersom han lätt kan råka preja ut mig i skogen...
Det är inte säkert att jag kan gå ut i den ev. vägren som finns (hinder, annan trafik (långsamtgående fordon) på vägrenen, etc) om det ens finns någon. Eftersom bilen bakom inte ens signalerade eller något utan bara gick ut så är det knappt troligt att hinna reagera för att ens rädda situationen.
Hade det varit en långtradare han mött kan jag gott och väl önska att han kört in i den, ärligt talat...
Det skjuts för lite idioter i trafiken idag.... eller hur?
Så för fan... ni som nu har så jäääääääääävla brottom, kör fort och håll på och ha er men sluta riskera andras liv med er jävla vansinneskörning.
Och förstår faktiskt inte varför så många har så svårt att använda körriktningsvisare.