• Vallmo78

Lyckande frekvens på Immunbehandling?!

Hej alla kämpande själar där ute!
    Jag har funderingar på immunbehandlingar som gjors/gör/ planeras utomlands. Försökt läsa trådar men det är ju sjukt många sidor Foten i munnen. Hur många av er som har gjort det har lyckats? Har "alla" som gjort utredning fått "positiv" svar? Alltså att ni har haft obalans i immunförsvaret? 
    Vi ( jag är 37 år och min man 42 år) har gjort 3 ivf: 2 ET ( 1 blev avbruten pga överstimulering men fick till frysen)+ 7 FET vilket resulterade till en graviditet men missfall. Nu har vi varit på en ny klinik och jag berättade om mina funderingar ang immunförsvaret men de bestämt sa att det inte finns samband!!! Så störande! Jag fick inte ens en diskussion runt det.. Jag vet varken in eller ut. I övr hittar de inga fel på oss och de uppskattar våra chanser fortfarande goda. De rek att vi skulle köra långa protokollet denna omgång (har kört korta de andra gångerna).
    Tack för era svar {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden Lyckande frekvens på Immunbehandling?!
  • Jag är bara jag

Vår klinik tror inte riktigt heller på ett samband,inte min läkare i Sverige heller.  Inte ens det där med blodförtunnande skulle ha nån effekt enligt en professor ED-läkaren varit på föredrag med. Oftast hänger det på embryot. Man vet aldrig anlagen och det som ser bra ut kan fela ändå. Jag kan bli gravid, men har fått 2 MA-även med ED, men har man kommit så pass långt kan man i regel få barn enligt de läkare jag pratat med. Jag tar hur som ändå 10 mg Prednison varannan dag eftersom det inte kan skada.

• Vallmo78

Hej Jag är bara jag! Tack för ditt svar. Grattis att ni kan bli gravid :) men jättetråkigt med missfall! Vad är ED? Går du på behandling utomlands? Ja vår Dr sa så också att det är troligast kromosomfel som orsakar att det blir missfall.

• Jag är bara jag

Embryodonation och ja,det är ju inte tillåtet i Sverige tyvärr. Trodde det första missfallet var mitt fel p.g.a usla ägg, men fick ju MA med två dessutom med ED så ibland har jag ju undrat... Men så länge läkaren är optimist så kör vi på.

• Vallmo78

Aha..förstår dig att du funderar! Bra att de är optimistisk och du med och kämpar. Gör du allt behandling utomlands?

• mom2012

Hej. I sverige så tror inte läkarna på problem med immunförsvaret pga det läkare I sverige ska tro på är studier och underlag. Hela sjukvården I sverige bygger på att alla arbetat lika dant och att studier måste vara som underlag.

Vi tog upp immunproblem med vår läkare redan 2010 och då jag beskrev mina symptom gav han mig kortison. Vi blev gravida! Redan 2013 försökte vi med syskon då vi visste det skulle ta tid. Men det går inte. Och när vi sökte hjälp I Athen så sa proverna = Immunologa problem. Allt som jag hela tiden misstänkt. Jag har högt antal NK killer cells (motarbetar en implantation) och så var det 2 tester till jag missat. De har också tester för gömda bakterier och sjukdommar som de tar via mensblod.

Även om jag inte haft immunproblem så vet jag att klinikerna utomlands är strået vassare på fertilitetsutredningar. Så tveka inte att ta kontakt med dem!

Den gravidiet som jag ändå fick 2011 förklarade läkaren I athen med att jag använde ett fryst ägg och att det hann gå nästan 5 månader emellan äggplocksförsöket (minus) och ett FET försök. Läkaren menar på att immunförsvaret är en pendel och just då var mitt immunförsvar som mest gynsamt och en graviditet hände. Jag hade fått 1. livmodern opererad för polyp 2. åt agnus castus 3. mådde allmänt bra och var avslappnad då vi bestämt att vi var öppna för adoption

Så nu jobbar vi på syskon som sagt och jag börjar immunsupport inom några dagar och hopaps på att äggen jag plockade I måndags kommer överleva och dela sig normalt för att frysas.  

Vi övervägde gå over till äggdonation MEN är glada att vi först tog immunologspåret då även donerade ägg kommer stötas bort av min kropp.

• mom2012

Jagärbarajag- har de gjort en missfallsutredning på dig? Det bruka rman göra efter 3 MA. Om inte, kräv det.

• Vallmo78

Tack ditt svar mom2012Glad. Vet du om man kan se nåt som kan antyda på immunproblem med blodprovet FBC? Det ska jag på nu...

• mom2012
    Vallmo78 skrev 2015-09-08 14:01:17 följande:

Tack ditt svar mom2012Glad. Vet du om man kan se nåt som kan antyda på immunproblem med blodprovet FBC? Det ska jag på nu...

Kanske kan man se antal vita blodkroppar eller dylikt, en troligen inte mer.

Jag gjorde ett sk "Chicago-test" och där letade de efter olika markörer, antikroppar och celler I blodet. Det kostar ca 500 euro och läkarn skickade det till ett labb i Chicago, därav namnet
  • Jag är bara jag
    Vallmo78 skrev 2015-09-07 22:19:55 följande:
    Aha..förstår dig att du funderar! Bra att de är optimistisk och du med och kämpar. Gör du allt behandling utomlands?
    Förbehandlingen gör jag själv,får de flesta medicinerna av min läkare här och sen är det bara insättningen utomlands.
  • Jag är bara jag
    mom2012 skrev 2015-09-08 11:04:22 följande:
    Jagärbarajag- har de gjort en missfallsutredning på dig? Det bruka rman göra efter 3 MA. Om inte, kräv det.
    Man gör inte det på så gamla som jag.
  • mom2012

Du kan betala för en missutredning på klinik utomlands kanske, om du har ekonomin. Vi går I athen.

• Jag är bara jag
    mom2012 skrev 2015-09-09 09:00:39 följande:
    Du kan betala för en missutredning på klinik utomlands kanske, om du har ekonomin. Vi går I athen.
    Ingen mening alls. "Bara" 2 bevisade m.f gör de inget åt. Athen kommer aldrig på kartan. Går inte det här blir det surrogatmamma. Vi kan inte lägga några hundratusen till på ED eller annat tjafs om det inte går! Det finns inga entydiga bevis för vad som orsakar m.f utom ren slump i de allra flesta fall.
  • mom2012

Fast missfall kan bero på fysiska saker som blodpropp i livmoder, immunförsvaret mm mm. Min erfarenhet av athen är mycket god. Priserna är humana. Vad kostar ett surrogat? Det har jag ingen erfarenhet av. Nyfiken.

Svar på tråden Lyckande frekvens på Immunbehandling?!