• terfje

Klippa håret trots att barnet inte vill?!

Hej!
    Konstig fråga säkerligen men har tankar kring den här frågan.

Jag är tillsammans med en man som har en dotter sedan innan hon är snart 9 år.

När hon var iväg till sin mamma första omgången denna sommar då de bor långt ifrån varandra och pappan är boendeförälder så klippte hennes mamma henne i en jätte kort frisyr torts att barnet inte ville det. Hon har påtalat till oss att hon vill spara till långt hår.
    En vecka innan hon åkte var jag och min bonus hos frisören för att klippa topparna.

Bonusen mår fortfarande dåligt över att hennes mamma klippte henne kort och hon säger att det är det hon tycker är fult med sig själv.

Jag anser att det är en form av kränkning mot dottern och att hon ändå har rätt att bestämma över hur hon vill ha sitt hår.

Har jag fel?

• Svar på tråden Klippa håret trots att barnet inte vill?!
  • sextiotalist

Inte alls, nu kanske det är att ta i att det är en kränkning (tycker man använder ordet för lättvindigt, men det är jag det), men sårande och absolut respektlöst att klippa barnet kort mot barnets vilja

• Anonym (misshandel)
    sextiotalist skrev 2015-09-07 12:16:12 följande:

Inte alls, nu kanske det är att ta i att det är en kränkning (tycker man använder ordet för lättvindigt, men det är jag det), men sårande och absolut respektlöst att klippa barnet kort mot barnets vilja

Det är definitivt inte att ta i. Snarare tar Ts i för lite. Det är psykisk misshandel att klippa av håret mot en 9-årings vilja.
  • vampyria2

Nej det var inte snällt men sånt som händer, bar har i alla tider fått lyda sina föräldrar i såna frågor och de flesta har kommit över det med tiden...men snällt var det inte.

• En PantherTant

Nej men vad elakt gjort! Barn ska absolut inte få bestämma allt, men nog om sitt eget utseende. Hur man ser ut och hur man är klädd påverkar ju jättemycket hur man känner sig.

• sextiotalist
    Anonym (misshandel) skrev 2015-09-07 12:30:43 följande:
    Det är definitivt inte att ta i. Snarare tar Ts i för lite. Det är psykisk misshandel att klippa av håret mot en 9-årings vilja.
    Nja, det är att ta i
    Visst, jag var tvärarg när jag klipptes kort som liten, men misshandel, inte i mina ögon i varje fall.
    Personligen så skulle jag aldrig göra det, eftersom jag som alla andra svarat, anser att frisyr är något som barnet ska bestämma själv
  • terfje

Hej!
    Tack för era svar. Kände att jag ville ventilera lite grann då det är ovant för mig att vara bonusförälder då jag inte har vana av barn och inte har några egna än.

Magkänslan sa att det är en kränkning gentemot dottern och det är inte det enda som bonusens mamma gör mot henne.

• annananonym
    terfje skrev 2015-09-07 13:19:57 följande:

Hej!
    Tack för era svar. Kände att jag ville ventilera lite grann då det är ovant för mig att vara bonusförälder då jag inte har vana av barn och inte har några egna än.

Magkänslan sa att det är en kränkning gentemot dottern och det är inte det enda som bonusens mamma gör mot henne.

Ja, det var inte snällt gjort!

Trist dock att föräldrarna bor så långt ifrån varandra så dem inte kan ha varannan vecka?! Har mamman eller ni möjlighet att flytta?
  • Anonym (Hmm)

Det är taskigt.

Ok, om hela håret var slitet.

Kanske är hon väldigt Picky och ser sånt andra inte ser.

• Dixie
    annananonym skrev 2015-09-08 09:51:22 följande:
    Trist dock att föräldrarna bor så långt ifrån varandra så dem inte kan ha varannan vecka?! Har mamman eller ni möjlighet att flytta?
    det har väl inget med trådstarten att göra - och det är väl inget som säger att varannan vecka är optimalt i detta fall.........
  • BioBonus
    Anonym (Hmm) skrev 2015-09-08 09:55:13 följande:

Det är taskigt.

Ok, om hela håret var slitet.

Kanske är hon väldigt Picky och ser sånt andra inte ser.

Fast håret var ju nyklippt hos frisör veckan innan, så det borde väl ha upptäckts då kan man tycka? 
    Känns inte helt sjysst nej, men skulle väl kanske inte kalla det för misshandel eller kränkning (tycker också det ordet används lite för lättvindigt nuförtiden...), men ett klart övertramp på barnets integritet. Dessutom kan jag tycka att så pass stora förändringar som att klippa av ett långt och utsparat hår är något man diskuterar med den andra föräldern.
  • My Little Man

Nej det tycker jag inte verkar ok. Inte särskilt snällt. Utseende är tyvärr viktigt för hur man blir bemött och hur man känner sig. Men visst, föräldrar gör fel de med. Svårt att veta hur mamman tänkte här...

Men nu när håret ändå är kort och det inte är något att göra något med, försök få henne känna sig tuff och modig och fin! Försök få henne se det positiva i det. Satsar min högre hand på att 9 av 10 tjejer i hennes klass har halvlångt till långt hår och aldrig i livet skulle våga klippa mer än 2 cm. Eller är det egentligen deras morsor som aldrig skulle vågat? ;) Anyway, visa bilder på kändisar och artister med korta frisyrer. När man är 9 år är ju kändisar jätteviktiga. Framställ henne som modig och betätta att det faktiskt kan vara så att någon tjej i hennes klass eller någonstans egentligen skille vilja ha kort hår, men inte vågat då alla har långt. Så nu kanske någon skulle våga det när de ser henne?

• terfje

Ja, det var inte snällt gjort!

Hej!
    Jag undrar dock vad det har med saken att göra. Om du visste att mamman själv valde att flytta så långt som 35 mil bort när hon träffade sin nya karl.
    Lämnade tösen i princip hos sin pappa för att sedan anklaga honom för övergrepp på dottern för att lättare få bli ensam vårdnadshavare.

Det har gjorts grundliga utredningar och de hittar inga bevis på att min kille skulle gjort något fel.
    Mamman och hennes familj har gjort över 50 anmälningar till socialen om små saker. Det har varit allt från att hennes tånaglar var lite för långa till att hennes skor hade gått i sönder.
    Socialen och tingsrätten anser att min kille är en bättre förälder än mamman att han har utvecklats sin föräldraroll mycket bättre och anses vara bästa boendeföräldern.

Hade jag haft ett barn så hade jag själv i fall jag om jag och pappan hade gått isär inte flyttat så långt bort.

Mamman har gjort mycket mot tösen i sommar som har gjort att hon helst inte ens vill prata med mamma sin ens i telefon. Hon har uttryckligen frågat dottern hur det går i skolan? Dottern säger att det går bra men att sedan modern säger att det tror jag inte.

Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst. Dock anser jag att det tar för mycket tid och blir tråkigt att läsa.

• Anonym (Hmm)

Trist, ett oroligt kontrollfreak till mamma :(

Svar på tråden Klippa håret trots att barnet inte vill?!