• FrökenStrut

Rån, majskrokar, tunnbröd

Hej!

Jag har lite funderingar kring mat för min 6 månaders bebis. Vill gärna som livsmedelsverket rekommenderar introducera gluten medan jag fortfarande ammar. Vi har precis börjat med små smakportioner bestående av grönsaksmos, men nu tänkte jag att han snart även ska få testa på mat med gluten.

Eftersom tänderna börjar komma och det kliar i tandköttet tänker jag att det nog skulle vara gott för honom att få tugga lite. Min första tanke va att han skulle få tugga och suga på ett smörgåsrån vid middagsbordet, samtidigt som jag och hans pappa äter. Dock är jag lite skeptisk till smörgåsrån. Själv är jag otroligt petig med vad jag äter, bakar allt bröd själv och det känns därför olustigt att ge sonen helfabrikat, som dessutom innehåller härdat fett och emulgeringsmedel. Funderade därför på majskrokar just för att han skulle få tugga, men eftersom tanken är att introducera gluten, så känns krokarna meningslösa. Just nu funderar jag därför på om man skulle kunna ge hembakt tunnbröd...eller tror ni att ett så litet barn skulle kunna sätta detta i halsen?

Gröt vill jag inte börja ge än eftersom det mättar allt för mycket och jag inte vill börja ge något som konkurrerar ut amningen.

• Svar på tråden Rån, majskrokar, tunnbröd
  • JA77

Jag lovar - några tuggor rån dör han inte av :) 

• FrökenStrut

Nej det gör han absolut inte. Funderar mest på trevliga alternativ och undrar därför om andra har några tips.

Svar på tråden Rån, majskrokar, tunnbröd