Anonym (maktmissbruk) skrev 2015-09-09 11:11:59 följande:
I en särkullfamilj är det vanligt att var och en ansvarar för sina barn. Om mina barn behöver laktosfri mjölk och jag köper hem det till dem, så förväntar jag mig att mina barns mjölk ska finnas kvar när de ska äta kvällsmat eller frukost. Jag ska inte behöva gå iväg och handla för att sambons/makens barn inte har fått hem mjölk från affären för att barnet/pappan har struntat i att handla hem det. Det är hans ansvar att ta hand om sitt barn och även se till att barnet har vad barnet behöver för sin sjukdom. Precis som jag ansvarar för ev, sjukdomar hos mina barn.
Att lägga över ansvaret på pappans sambo/fru är ansvarslöst. Att barnet i fråga uppför sig illa mot henne gör inte situationen bättre. Det är verkligen inte hennes sak att ta ett förbannat barn som säger otrevliga saker, och verkligen inte behöva acceptera att det barnet snor hennes barns mjölk.
Visst kan man ställa sig helt utanför allt som har med sin partners barn att göra. Men då får man ju också ta ansvaret för det beslutet fullt ut. Väljer du att inte bygga någon som helst relation till barnet, så ska du heller inte ta eventuella konflikter direkt med barnet. Då får man gå till föräldern och säga: nu drack NN upp PP´s mjölk. Förklara att det inte är ok, och åk och köp ny mjölk till PP.