• BioBonus

Min son blev utskälld pga ett glas mjölk

Eftersom din man har talat med bonusmamman om det här, och då även fått hennes version av det hela (vilket verkar öerensstämma med sonens) så tycker jag också att det verkar behövas ett ordentligt snack med henne, och med pappan, vad som faktiskt gäller när det kommer till sonens diabetes. Att han får känningar och inte snabbt får dricka/äta något för att slippa ett anfall verkar vara helt befängt. De får väl ta sitt ansvar då och se till att det alltid finns något som är öronmärkt för sonen om han skulle behöva nåt snabbt i kylen. 

• BioBonus

Eftersom din man har talat med bonusmamman om det här, och då även fått hennes version av det hela (vilket verkar öerensstämma med sonens) så tycker jag också att det verkar behövas ett ordentligt snack med henne, och med pappan, vad som faktiskt gäller när det kommer till sonens diabetes. Att han får känningar och inte snabbt får dricka/äta något för att slippa ett anfall verkar vara helt befängt. De får väl ta sitt ansvar då och se till att det alltid finns något som är öronmärkt för sonen om han skulle behöva nåt snabbt i kylen. 

• BioBonus
    Anonym (maktmissbruk) skrev 2015-09-08 15:30:57 följande:

Så maken som är läkare går bakom ryggen på pappan och fixar med nya mätare och ansvarar för din och pappans sons behandling? Jag hade blivit rätt förbannad om exets nya trodde sig ha någon som helst rätt att prata med läkare, sköta medicinering  osv för mina barn.

Oj. Jag hade blivit otroligt tacksam att någon kunnig läkare hade lagt ner den tiden och energin för att göra så att mina barn mådde bättre. Jag uppskattar människor som värnar om mina barn oavsett om de är tillsammans med mitt ex eller inte... men alla är vi olika.
  • BioBonus
    Anonym (maktmissbruk) skrev 2015-09-09 11:11:59 följande:
    I en särkullfamilj är det vanligt att var och en ansvarar för sina barn. Om mina barn behöver laktosfri mjölk och jag köper hem det till dem, så förväntar jag mig att mina barns mjölk ska finnas kvar när de ska äta kvällsmat eller frukost. Jag ska inte behöva gå iväg och handla för att sambons/makens barn inte har fått hem mjölk från affären för att barnet/pappan har struntat i att handla hem det. Det är hans ansvar att ta hand om sitt barn och även se till att barnet har vad barnet behöver för sin sjukdom. Precis som jag ansvarar för ev, sjukdomar hos mina barn.

Att lägga över ansvaret på pappans sambo/fru är ansvarslöst. Att barnet i fråga uppför sig illa mot henne gör inte situationen bättre. Det är verkligen inte hennes sak att ta ett förbannat barn som säger otrevliga saker, och verkligen inte behöva acceptera att det barnet snor hennes barns mjölk.
    Visst kan man ställa sig helt utanför allt som har med sin partners barn att göra. Men då får man ju också ta ansvaret för det beslutet fullt ut. Väljer du att inte bygga någon som helst relation till barnet, så ska du heller inte ta eventuella konflikter direkt med barnet. Då får man gå till föräldern och säga: nu drack NN upp PP´s mjölk. Förklara att det inte är ok, och åk och köp ny mjölk till PP.
  • BioBonus
    Anonym (maktmissbruk) skrev 2015-09-09 11:39:54 följande:
    Nej. Jag kan, utan att ha en närmare relation, säga till min arbetskollega att denne ska ge fan i min mjölk och skaffa egen. Att jag inte har en nära relation till en människa innebär inte att de kan göra som de vill med mina saker utan att få en tillsägelse.
    Fast nu handlar det inte om en vuxen arbetskollega, utan ett barn... Ett sjukt barn dessutom. Empati är inget som ligger för dig eller?
  • BioBonus
    Anonym (maktmissbruk) skrev 2015-09-09 12:57:17 följande:
    Ts son kunde ha tagit dextrosol. Den laktosfria mjölken var pappans frus barns mjölk. Även med diabetes så får man anpassa sig efter vad som finns. I detta fall fanns ingen mjölk för pappan hade struntat i att se till att det fanns hemma till hans barn. Att grabben skulle ta dextrosol hade löst problemet. Det var inte livsnödvändigt att han behövde just laktosfri mjölk för att må bättre.

Och helt ärligt kan det inte vara livsnödvändigt att laktosbarnet fick sin mjölk alls. Hela den här diskussionen är absurd. Nåt så enkelt som en kombo av känning och törst efter träning kanske ledde fram till det här, i sammanhanget, minimala felaktiga beslutet att ta mjölk.
    Vet ni förresten om pojken vet hur skillnaden mellan ett möjlkpaket och ett laktosfritt mjölkpaket ser ut? Måste erkänna att jag tar fel i hastigheten titt som tätt.

• BioBonus
    Anonym (M) skrev 2015-09-09 15:20:33 följande:
    En diabetes känning kan leda till diabeteskoma om personen med diabetes inte snabbt får i sig t.ex druvsocker som finns i t.ex dextrosol

Mjölk är inte lämpligt för en person med diabetes känning att dricka då blodsockernivån inte hinner höjas tillräckligt snabbt.
    Hm, vi kanske kan utgå från att det är lämpligt för barnet i fråga eftersom hans mamma skriver det och hon troligen har lite mer insikt i hur hennes son fungerar i sin sjukdom? Eller?
  • BioBonus
    Anonym (M) skrev 2015-09-09 15:30:11 följande:
    Är det tycker du bättre tycker du att utgå ifrån den fakta som finns att läsa på t.ex nätet där det just framgår att mjölk är olämpligt vid diabetes känning på grund av att mjölk innehåller fett som medför att sockret i mjölken inte hinner tas upp tillräckligt snabbt?

Nu får du ursäkta att jag inte orkade läsa fler än de tio träffarna på första sidan jag fick på google när jag sökte på "insulinkänning mjölk", där alla ger tipset att vid insulinkänning kan man bla dricka mjölk. Men jag utgår från att du nu kommer att bevisa att alla dessa har fel, genom att länka till den dokumentation som styrker ditt påsåtende.

Och ja - rent generellt så anser jag att det är bättre att gå på ens läkares rekommendationer än att själv googla fram medicinska råd på nätet.

Svar på tråden Min son blev utskälld pga ett glas mjölk