• Tantenfyrtioplus

    Äldre och tveksam inför IVF -hur tänkte ni?

    Jag skulle vara oerhört tacksam om någon i liknande sits kunde svara mig. Min barnlängtan kom inte som jag trodde med åren, klockan tickar ganska tyst = ) , men jag och min man började ändå försöka skaffa barn när jag var runt 35 för det fanns ändå (då) en självklar tanke att bilda familj med två barn. Även om det alltid kändes som att "om några år" skulle det passa bättre.


    Nåväl, vi slutade använda preventivmedel men blev inte gravida. Höll uppe med försöken, efter ett antal försök får man ju ganska mycket tid att fundera. Är det verkligen detta vi vill? Det kanske inte är meningen etc. Eftersom vi inte hade barn kunde vi också hänge oss åt resor och våra hyfsat framgångsrika karriärer, umgås med vänner etc.


    Så höll det på med att vi i omgångar försökte med konstens alla regler några månader, inget hände osv. Vi började nåt nytt projekt på fritiden och struntade i barntänket mm Efter 4 år gjorde vi en utredning och vi hade bra värden båda. Blev ändå rekommenderade IVF då jag fyllde 40.


    Plötsligt blev beslutet så vansinnigt stort. Innebar ett enormt ansvar mm mm


    Till saken hör att jag verkligen tror att vi skulle bli utmärkta föräldrar, vi har en bra och lycklig och jämställd relation,god ekonomi och bra bostad, likvärdiga åsikter om värdegrund och prioriteringar i livet och jag tror vi skulle ha kul som en familj precis som vi har roligt idag. 


    MEN vi tvekar.


    Jag blev spontant plötsligt gravid för 1,5 år sedan men något kändes instinktivt fel och jag fick sedan missfall i vecka 9, vi hann liksom aldrig ta in detta, och inte heller efter det har IVF känts självklart. 


    Jag kan önska att vi bara blivit gravida såsom många av våra vänner blivit på försök nr 3 och inte behövt tänka så mycket mer på saken.


    Nu har åren gått och vi är båda en bra bit över 40. Jag tänker på detta dygnet runt. Plötsligt är det nya faktorer som spelar in. Vi vi ha hemmaboende barn fram till efter pensionen? Är det ens schysst mot barnet att vi är så gamla. Kommer vi orka? Kommer vi bli bittra för att vi skaffade barn? Eller för att vi inte gav det alla försök som fanns?


    Tänk om vi blivit gravida för 7 år sen då hade lille XXXX börjat skolan nu etc


    Jag är så rädd att inte orka, att inte klara av småbarnsåren som alla klagar så enormt mycket över.


    Jag har en hög utbildning, har nog länge varit en sk duktig flicka som är rädd att inte prestera mitt yttersta på jobbet. Jag behöver mycket egen tid för att bara vara och sådan har jag alltid varit. Samtidigt har ju både höga chefer och politiker massor av barn och verka orka hur bra som helst. Det är klart jag borde klara av ett barn, eller??


    (vi har ingen familj eller släkt som kommer kunna avlasta så det är en aspekt)


    Så skaffa inte barn då tänker ni kanske, men det är ju det jag inte helt kan välja bort. För samtidigt som vänner går omkring hålögda som zombies genom småbarnsåren så intygar de att det är värt att få barn, och jag har aldrig sett någon som är lika sliten av sitt jobb som säger samma sak tex, så jag måste ju tro att det är helt fantastiskt. (det är bara de första två åren jag oroar mig över att inte klara)


    SÅ är det nån som känt samma? Att det skulle vara så mycket enklare att bara låtit "naturen" bestämma? Att det kommer nån sorts extraansvar att bli en perfekt förälder om man till och med betalar för att få hjälp...? (jag vet att det ändå troligen inte blir något pga min ålder men bara att testa gör mig livrädd..)


    Förlåt för romanen, men min tid rinner ut. Om 6 mån stängs alla dörrar att ens testa IVF.

  • Svar på tråden Äldre och tveksam inför IVF -hur tänkte ni?
  • En PantherTant

    Måste bara påpeka att alla inte har jobbiga småbarnsår.

    Jag har aldrig haft så mycket fritid som egenföretagare innan jag fick barn mot vad jag har nu.

    Vi har 3 barn under 7 år, och är gravid med fjärde. Jag är 38, maken snart 50. Inga barnskötare, men heller inget behov. Barnen hänger med på det mesta, resor, restaurangmiddagar, konserter osv. Känner inte att vi behövt ändra på något fast vi fått barn. Vi bor väl runt 35-40 nätter på hotell varje år samt en vecka i vår fjällstuga och oftast någon vecka på hysbilssemester. Älskar shopping o mode, tränar och är varken trött eller hålögd. Men nog lycklig!

    Så våga satsa, egna barn är underbara, och småbarnsåren behöver inte vara jobbigare än man gör dem.

  • En PantherTant

    Angående ivf; behöver inte alltid vara svårt trots äldre. Min nuvarande graviditet är på andra försöket med fryst embryo, förra graviditeten på tredje försöket. Bara gjort ett äggplock på fyra barn.

  • Jag är bara jag

    Nu har vi i.o.f.s p.g.a min ålder och usla resultat vid IVF gått vidare till embryodonation,men vår ålder är inga hinder alls. Vi vill ha barn och kommer göra vad som krävs. Att ha småbarn blir ungefär så jobbigt som man gör det till och beror på vilken inställning man har. Ett extremt,extremt efterlängtat barn vid 48 är nog betydligt lättare än ett ovälkommet barn vid 19!  Glad

  • Tantenfyrtioplus
    En PantherTant skrev 2015-09-07 17:02:16 följande:

    Måste bara påpeka att alla inte har jobbiga småbarnsår.

    Jag har aldrig haft så mycket fritid som egenföretagare innan jag fick barn mot vad jag har nu.

    Vi har 3 barn under 7 år, och är gravid med fjärde. Jag är 38, maken snart 50. Inga barnskötare, men heller inget behov. Barnen hänger med på det mesta, resor, restaurangmiddagar, konserter osv. Känner inte att vi behövt ändra på något fast vi fått barn. Vi bor väl runt 35-40 nätter på hotell varje år samt en vecka i vår fjällstuga och oftast någon vecka på hysbilssemester. Älskar shopping o mode, tränar och är varken trött eller hålögd. Men nog lycklig!

    Så våga satsa, egna barn är underbara, och småbarnsåren behöver inte vara jobbigare än man gör dem.


    Tack, det var kloka ord! Jag tar verkligen till mig. Jag kanske har haft otur, men de nära mig som fått barn har haft det väldigt, väldigt tufft när barnen var små och det har såklart präglat både mig och min man. Nu när deras barn blivit några år gamla går det bättre och man ser plötsligt att det finns mycket glädje.


    Det låter som att ni har ett härligt liv! Vi reser också mycket och jag har i smyg hoppats att man trots barn kan slippa, i mitt tycke, hemska all.inclusive-resor och ta med ett ev barn på andra sorts resor bara man anpassar tider och innehåll till barnets behov när de är lite större.


    Har du alltid velat ha barn eller någonsin tvekat om jag får fråga?

  • Tantenfyrtioplus
    Jag är bara jag skrev 2015-09-07 17:10:46 följande:

    Nu har vi i.o.f.s p.g.a min ålder och usla resultat vid IVF gått vidare till embryodonation,men vår ålder är inga hinder alls. Vi vill ha barn och kommer göra vad som krävs. Att ha småbarn blir ungefär så jobbigt som man gör det till och beror på vilken inställning man har. Ett extremt,extremt efterlängtat barn vid 48 är nog betydligt lättare än ett ovälkommet barn vid 19!  Glad


    Du har såklart väldigt rätt. Jag tror att jag lagt för mycket vikt vid att kräva att jag ska känna den där galna längtan. Och medan jag väntat på att den ska komma har jag tagit reda på ALLT om graviditet, småbarnsår etc känns det som, och tyvärr blivit ganska rädd på kuppen. Jag skulle nog bli väldigt glatt överraskad om jag inte sprack från a-ö och fick ett kolikbarn med någon allvarligt diagnos plus en svår förlossningsdepression. Är liksom krigsförberedd... Medan många inte tänkt på det alls och sett allt i rosa och sen deppar ihop när inte amningen funkar. Jag är redo för alla katastrofer känns det som, haha, och kanske inte så konstigt om inte längtan då är 100 procent. 


    Hur gammal är du, får man göra embryodonation i sverige eller har ni hittat klinik utomlands? Det låter som att ni kommer bli underbara föräldrar!

  • En PantherTant
    Tantenfyrtioplus skrev 2015-09-07 18:12:56 följande:

    Tack, det var kloka ord! Jag tar verkligen till mig. Jag kanske har haft otur, men de nära mig som fått barn har haft det väldigt, väldigt tufft när barnen var små och det har såklart präglat både mig och min man. Nu när deras barn blivit några år gamla går det bättre och man ser plötsligt att det finns mycket glädje.


    Det låter som att ni har ett härligt liv! Vi reser också mycket och jag har i smyg hoppats att man trots barn kan slippa, i mitt tycke, hemska all.inclusive-resor och ta med ett ev barn på andra sorts resor bara man anpassar tider och innehåll till barnets behov när de är lite större.


    Har du alltid velat ha barn eller någonsin tvekat om jag får fråga?


    Tja, på sätt och vis har jag väl nog alltid velat ha barn, men liksom inte nu, utan "sedan senare någongång". Sade redan i tonåren att jag vill ha 4 barn. Men jobbat hårt och levt livet ganska många år innan kände det började bli dags. Och sen lyckades det inte naturligt, så blev privat ivf-klinik.

    Annars, All inclusive behöver man nog inte åka på trots att man har barn, vi har faktiskt aldrig varit på någon charter resa när jag tänker efter. Storstäder och bilsemestrar i USA är mera vår melodi.
  • Tantenfyrtioplus
    En PantherTant skrev 2015-09-07 17:22:27 följande:
    Tja, på sätt och vis har jag väl nog alltid velat ha barn, men liksom inte nu, utan "sedan senare någongång". Sade redan i tonåren att jag vill ha 4 barn. Men jobbat hårt och levt livet ganska många år innan kände det började bli dags. Och sen lyckades det inte naturligt, så blev privat ivf-klinik.

    Annars, All inclusive behöver man nog inte åka på trots att man har barn, vi har faktiskt aldrig varit på någon charter resa när jag tänker efter. Storstäder och bilsemestrar i USA är mera vår melodi.

    Så oerhört tacksam över din input, sista frågorna, jag lovar = ) Men känns som att vi är ganska lika och vana att sätta upp mål och nå dem, och det betyder mycket att få input!


    Kände ni aldrig tveksamhet inför IVF? Fick du någonsin känslan att vara misslyckad som inte fått barn på egen väg?


    Jag har nån sorts idiotisk tävlingsanda där, jag SKA klara det själv om det ska va. Funkar ju uppenbarligen sådär.

    När och hur kom tidpunkten då du inte kände att du ville vänta några år? Hur vände det?


     

  • En PantherTant
    Tantenfyrtioplus skrev 2015-09-07 18:35:30 följande:

    Så oerhört tacksam över din input, sista frågorna, jag lovar = ) Men känns som att vi är ganska lika och vana att sätta upp mål och nå dem, och det betyder mycket att få input!


    Kände ni aldrig tveksamhet inför IVF? Fick du någonsin känslan att vara misslyckad som inte fått barn på egen väg?


    Jag har nån sorts idiotisk tävlingsanda där, jag SKA klara det själv om det ska va. Funkar ju uppenbarligen sådär.

    När och hur kom tidpunkten då du inte kände att du ville vänta några år? Hur vände det?


     


    Ingen fara

    Nej, vi tvekade nog aldrig inför ivf. Såg det som ett nytt intressant projekt. Och kändes mera konkret, efter besöket på kliniken var vi ju på gång, hade bestämt oss definitivt och hade ett gemensamt mål att sikta på. En ny utmaning liksom. Och nej, jag kände mig inte dålig för att jag behövde hjälp, kan ju liksom inte rå för att mina gener gett mig endometrios som gör det svårt för mig bli gravid. Men lite tävlingsinriktad var man ju, ville ju vara den perfekta ivf-patienten som lyckades på första försöket (men inte hade vi gett upp fast det krävts många försök förståss) så läste mycket och gjorde allt för att optimera chansen att lyckas.

    Tidpunkten när jag kände det var dags? Min väckarklocka var nog att min mor hastigt (3 månader från diagnos) dog i cancer, alldeles för ung. Då kände jag att jag också vill ha generationer efter mig, att ålderdomen nog blir väldigt trist utan barn och kanske barnbarn. Ville inte dö ensam och vill ha något att leva för och arbeta för. Dumt arbeta ihjäl sig utan arvingar ungefär. Svårt att förklara, men insåg väl där och då, att nej, jag har faktist inte all tid i världen på mig, man vet aldrig vad morgondagen för med sig.
  • Jag är bara jag

    Det föds ca 4000 IVF-barn per år och då lyckas ändå långt ifrån alla som gör IVF så det är väldigt vanligt att göra IVF. Att ö.h.t behöva hjälp med att bli gravid och få barn är rätt vanligt så känn absolut inte att du inte duger om det blir IVF eller att det "måste gå av sig själv". Du är inte ensam!  {#emotions_dlg.flower} 
    ED är inte tillåtet här-endast ÄD under vissa omständigheter -så vi har gjort 6 stycken i Tjeckien och hoppas denna är den sista-utom syskonförsök. Drömmer Jag har inte läst nåt om graviditeter eller risker utan tar det som det kommer. Får jag bara barn kan jag ta vad som helst. Det kan omöjligt vara värre än att längta i 30 år och försöka i 10!

  • Tantenfyrtioplus

    Stort tack för svar! Inser när jag läser att det nog är tvekan inför om vi kommer klara av att ha barn som är den största. Om vi kommer orka utan avlastning och kanske mest om vi verkligen kommer att bli lyckligare. Hade jag varit säker på det hade jag nog knackat på IVF-dörren redan.  Barn måste ju vara det enda folk ger sig in i utan att vara säkra och utan att kunna ångra sig. Däri det största problemet. Ett oåterkalleligt beslut som jag sedan måste ta ansvar för att jag tagit resten av mitt liv. Hur kan man veta om det är rätt??


    Så den insikten har jag fått, det är nog inte ens IVF som är problemet.
    Återigen stort tack för input, har någon annan haft samma bryderier som jag skriv gärna.

Svar på tråden Äldre och tveksam inför IVF -hur tänkte ni?