Inlägg från: Anonym (tt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (tt)

När en person cyklar på trottoaren

Iowhannah skrev 2015-09-08 09:04:41 följande:
    Det finns det på ett par gator där jag bor. Hjälper föga. Många har inte riktigt fattat det där med högertrafik (eller så cyklar de på trottoaren istället), de tycks tro att det inte gäller cyklister... I såna lägen så cyklar jag så att den mötande (som är på fel sida/åker åt fel håll) inte får plats och tvingas ut bland bilarna. Kanske låter hårt, men jag tänker inte flytta mig för någon som gör så fel!
    Så gör jag med! Hur svårt är det liksom att förstå att när det är cykelfil på båda sidor att man cyklar med trafiken och inte emot? När de tror väl att bara för att det är cykelväg så får man cykla hur man vill! 

Att barn och ungdomar inte vet hur man cyklar i trafiken kan jag förstå om deras föräldrar inte har lärt dem hur man gör! Det är föräldrarnas ansvar att lära ut det men de kan ju inte göra det om de själva aldrig cyklar!!!
  • Anonym (tt)
    Anonym (Hmmm...) skrev 2015-09-08 11:51:37 följande:
    Jag fick lära mig i skolan att man inte får cykla på trottoaren, men det får man kanske inte längre.
    Föräldrars ansvar att lära sina barn. Inte alla skolor som lär ut längre! 

Inte lätt att lära ut hur man cyklar i trafiken om man som förälder inte själv är ute och cyklar med sina barn. 

Ser dessutom ofta föräldrar som låter sina barn cykla på trottoaren medans de själva cyklar på gatan (eller så cyklar de också på trottoaren). Likaså att de cyklar på fel sida av vägen, för att de inte vill korsa vägen. Man kan ju undra hur fan dessa föräldrar tänker!?
    Där de känns osäkert att cykla, lär man ju sina barn då att man ska gå med cykeln istället!
  • Anonym (tt)
    sportpappa skrev 2015-09-08 13:30:29 följande:
    Om barnet är under 8 år och det saknas cykelbana så får barnen cykla på trottoar och gångbana. Föräldrar ska dock hålla sig på vägbanan.

www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm
    Tycker det är bättre då som sagt att på dessa ställen gå med sina barn. Lära sig från början vad man får och inte får göra!  

Att småbarn som precis lärt sig cykla eller är på väg att lära sig är en sak ifall de cyklar på trottoaren. Men har man kunnat det ett tag så är ju nästa steg att antingen gå på trottoaren eller cykla där man cykla!!
  • Anonym (tt)
    Gizmo skrev 2015-09-08 13:39:18 följande:

Bor precis vid en skola och ser många barn & föräldrar som cyklar till skolan på FEL sida av vägen! Cykel räknas som fordon och ska framföras på HÖGER sida av vägen! 

Hur ska man lära barnen trafikvett när inte ens föräldrarna gör rätt?!

Livsfarligt är vad det är! Men dessa föräldrar bryr väl sig antagligen inte för antingen är de så dumma som tror att man får cykla på vilken sida som helt så länge det är cykelväg eller så är det för att det är enklast bekvämast då de inte vill korsa vägen. Men de förstår ju inte då heller risken med det hela med att cykla på fel sida av vägen!!
Svar på tråden När en person cyklar på trottoaren