• Anonym (??)

Posten la på speditionsavgift, vad är det??

Jag söker och söker men hittar ingen vettig förklaring på vad det är som kostar 100 kronor (125 kronor eftersom de lägger på moms på den). Så nu frågar jag er alla där ute, vad ÄR det för något?? Varför ska jag betala det??

Det är en pryl i plast jag köpte från USA, kosta mig 30 dollar, med moms plus den där speditionsavgiften(+ moms på den) så blev det alltså 189 spänn att betala när jag hämta denna pytteförpackning hos posten.

• Svar på tråden Posten la på speditionsavgift, vad är det??
  • Eleonor01
    Anonym (??) skrev 2015-09-07 20:51:00 följande:

Jag söker och söker men hittar ingen vettig förklaring på vad det är som kostar 100 kronor (125 kronor eftersom de lägger på moms på den). Så nu frågar jag er alla där ute, vad ÄR det för något?? Varför ska jag betala det??

Det är en pryl i plast jag köpte från USA, kosta mig 30 dollar, med moms plus den där speditionsavgiften(+ moms på den) så blev det alltså 189 spänn att betala när jag hämta denna pytteförpackning hos posten.

Priset från tullen till dig. Paket har väl blivit kontrollerat?
  • Anonym (??)
    Eleonor01 skrev 2015-09-07 21:05:54 följande:
    Priset från tullen till dig. Paket har väl blivit kontrollerat?
    Tull är kostnadsfritt tills värdet på saken är över 1300 kronor, eller har de ändrat det? I så fall förstår jag, men om de inte har ändrat väldigt nyligen så är det inte tull.
  • Eleonor01
    Anonym (??) skrev 2015-09-07 21:10:59 följande:
    Tull är kostnadsfritt tills värdet på saken är över 1300 kronor, eller har de ändrat det? I så fall förstår jag, men om de inte har ändrat väldigt nyligen så är det inte tull.
    Ja tullen e gratis men du får betala från tyllen å hem till dig
  • Anonym (??)
    Eleonor01 skrev 2015-09-07 21:13:49 följande:
    förstår inte riktigt, har aldrig fått betala för nåt sånt förut, då har det bara varit momsen som de velat ha, inte någon annan avgift
  • Anonym (??)
    Eleonor01 skrev 2015-09-07 21:13:49 följande:
    dessutom tvivlar jag på att det kostar dom 100 spänn att frakta ett pyttepaket hem till "mig" (till posten, snarare), normal frakt för en sådan pryl inom sverige borde inte ha varit mer än kanske 50 spänn.
  • BuoBä

Det är postens avgift för att förtulla paketet åt dig, alltså en administrationsavgift. Jag håller med om att det är dyrt, särskilt på småpryttlar där det inte blir nån tull. Hur mycket extra jobb kan det vara liksom?!

• Anonym (??)
    BuoBä skrev 2015-09-07 21:20:42 följande:
    Det är postens avgift för att förtulla paketet åt dig, alltså en administrationsavgift. Jag håller med om att det är dyrt, särskilt på småpryttlar där det inte blir nån tull. Hur mycket extra jobb kan det vara liksom?!
    ja...det var dyrt...gjorde ju nästan att avgifterna blev lika dyra som själva prylen jag köpte.

Den hade fått plats i brevlådan, var inte tung... Jag har svårt att se varför jag var tvungen att betala massa pengar för att hämta ut den.
  • Anonym (??)
    BuoBä skrev 2015-09-07 21:22:17 följande:
    Dukanläsaom det här: www.posten.se/img/cmt/PDF/handla_pa_internet....
    Känns som att de la på den där avgiften pga....inget alls? som om de inte kollar på vanliga brev vart de ska nånstans, hur mycket mer gjorde de egentligen med mitt brev mer än att se att den var från usa och ge mig en avgift?

Känns rätt lågt, men jag får väl leva med det
Svar på tråden Posten la på speditionsavgift, vad är det??