• Paniiik

Panik!!Plötslig tinnitus, klarar inte detta!!

Stod i duschen förra söndagen och märkte helt plötsligt att jag var ljudkänslig på vänster öra, det liksom eka och skar i örat av ljudet från duschen. Sen har det fortsatt så, alla starka ljud skär genom huvudet och värst av allt är ett konstant pip i vänster öra. Jag kan inte sova och får sådan panik så jag spyr. Har varit hos en doktor som titta snabbt och sa jag har vätska bakom trumhinnan så den buktar ut, mot det fick jag avsvällande tabletter och nässpray som inte hjälp alls. Jag håller även på att tryckutjämna flera gånger varje dag. Inget hjälper!

Inatt var det värst hittills, jag vaknade vid 00.30 av ljudet sen kunde jag inte somna om, testat ljudböcker, tv osv men inget blir bra. Jag har lika mycket panik om inte mer nu. Gått så långt så jag tänker att jag inte kommer orka leva med det här.

Någon som varit med om samma?

• Svar på tråden Panik!!Plötslig tinnitus, klarar inte detta!!
  • Tomas i norr

Har levt med Tinnitus sedan trafikolyckan 2001 och tja det finns inget botemedel.
    Svag musik i bakgrunden exempelvis Spotify en låtlista som heter Musik att somna till

• fredsduvan
    Paniiik skrev 2015-09-08 06:53:03 följande:

Stod i duschen förra söndagen och märkte helt plötsligt att jag var ljudkänslig på vänster öra, det liksom eka och skar i örat av ljudet från duschen. Sen har det fortsatt så, alla starka ljud skär genom huvudet och värst av allt är ett konstant pip i vänster öra. Jag kan inte sova och får sådan panik så jag spyr. Har varit hos en doktor som titta snabbt och sa jag har vätska bakom trumhinnan så den buktar ut, mot det fick jag avsvällande tabletter och nässpray som inte hjälp alls. Jag håller även på att tryckutjämna flera gånger varje dag. Inget hjälper!

Inatt var det värst hittills, jag vaknade vid 00.30 av ljudet sen kunde jag inte somna om, testat ljudböcker, tv osv men inget blir bra. Jag har lika mycket panik om inte mer nu. Gått så långt så jag tänker att jag inte kommer orka leva med det här.

Någon som varit med om samma?

Jag ick så en gång tog revaxör och då försvann det
  • Överste Senap

Upplevde exakt samma sak för 8 år sedan. Det har tjutit oavbrutet sedan dess. Men har lärt mig leva mes det.

• Paniiik
    fredsduvan skrev 2015-09-08 07:41:10 följande:

Jag ick så en gång tog revaxör och då försvann det

Har inget vax i örat :/
  • Paniiik
    Överste Senap skrev 2015-09-08 07:44:36 följande:

Upplevde exakt samma sak för 8 år sedan. Det har tjutit oavbrutet sedan dess. Men har lärt mig leva mes det.

Okej. Men vad har läkare sagt? Hade du någon infektion eller vad hände?
  • Fia 28

Jag har haft tinnitus i 14 år, och det går absolut att leva med även om det självklart är störande. Om ditt problem kommer av vätska bakom trumhinnan så är det väl dessutom övergående. Mitt är permanent.

• septemberbarn08

Har levt med tinnitus i 16 år nu, fick det när jag var 10 (minns den dagen hur tydligt som helst).

Det är pest och pina men även om det inte känns så nu för dig så KOMMER du lära dig leva med det (om det nu är så att det inte försvinner).

Idag märker jag knappt av min tinnitus. Jag är fortfarande ljudkänslig men det är bättre än i början. Och blir jag sjuk tjuter det mer. Men det är sällan numera som jag faktiskt "hör" pipet. Det finns ju där, men jag tänker inte på det. Enda problemet just nu är att pipet liksom stör och gör det svårt att koncentrera sig. Det är som att hjärnan inte kan koncentrera sig på öronpipet, radio i bakgrunden och att någon pratar med mig.. då hör jag inte vad personen säger. Jag har egentligen inte dålig hörsel men som sagt, kan inte höra om det blir för mycket:)

• Paniiik

Var hos läkaren idag igen. Nu sa dom att trumhinnan både är buktande och indragen. Så problemet kan ligga där, men inte helt säkert. Sen kan det ta allt från 4 veckor till flera månader innan det är läkt. Ska även till tandläkaren imorgon och se om jag kan få hjälp med en bettskena.

• uska81

Gå till en riktig öronläkare. Och köp en otovent ballong på Apoteket och blås i morgon och kväll så kommer vätskan rinna ut fortare. När vätskan är borta kommer du att bli av med ljudet. Om du är frisk nu kan du förebygga vätska med otovent ballongen. Jag vet hur det är! Har haft skiten 4 ggr!

Svar på tråden Panik!!Plötslig tinnitus, klarar inte detta!!